Kom och följ mig
17–23 februari. 2 Nephi 11–25: ”Vi gläds i Kristus”


”17–23 februari. 2 Nephi 11–25: ’Vi gläds i Kristus’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”17–23 februari. 2 Nephi 11–25”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesaja skriver på skriftrulle

17–23 februari

2 Nephi 11–25

”Vi gläds i Kristus”

Du börjar förbereda din undervisning med att läsa 2 Nephi 11–25. Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå de här kapitlen, och det här lektionsförslaget kan ge dig inspiration för din undervisning.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Gå kort igenom med barnen vad de lärde sig om Frälsaren och hans försoning förra veckan. Om de berättade för sina familjer vad de hade lärt sig uppmuntrar du dem att prata om det.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

2 Nephi 12:2–3

Templet är Herrens hus.

Jesajas profetia om ”det berg där Herrens hus är” kan utgöra ett tillfälle att undervisa barnen om templet och hjälpa dem se fram emot att komma dit en dag.

Möjliga aktiviteter

  • Låt ett barn hålla upp en bild på templet (det finns en i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) och be barnen berätta vad de vet om templet. Läs 2 Nephi 12:3 och förklara att i den här versen profeterar en profet som hette Jesaja om att det skulle finnas tempel i de sista dagarna. Läs versen igen, och betona att när vi kommer till templet ska Herren ”undervisa oss om sina vägar”, och hjälpa oss ”vandra på hans stigar”.

  • Gör en stig på golvet och lägg en övertäckt bild av templet i ena ändan. Låt barnen gå på stigen och medan de gör det upprepa orden ”vandra på hans stigar”. När barnen kommer till slutet av stigen låter du dem avtäcka bilden. Vad innebär det att vandra på Guds stigar?

  • Sjung en sång om templet med barnen, som till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99). Hjälp dem hitta ord och uttryck i sången som lär oss vad templet är och vad vi gör där.

2 Nephi 19:6; 25:26

”Vi gläds i Kristus.”

Nephi och Jesaja hade vittnesbörd om Frälsaren, och deras vittnesbörd gav dem glädje. Hjälp barnen förstå att du ”gläds i Kristus”.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn hålla upp en bild av när Jesus Kristus föddes (som till exempel Evangeliebilder, nr 30) och hjälp barnen hitta Jesusbarnet i bilden. Läs 2 Nephi 19:6 eller visa videon ”En Frälsare är född – julvideo” (ChurchofJesusChrist.org) och be barnen peka på Jesus när de hör orden barn och son. Förklara att profeten Jesaja, som skrev orden i 2 Nephi 19:6, kände till att Jesus skulle födas hundratals år innan det hände.

  • Berätta om när Jesus Kristus gav andra glädje eller visa en video som ”Jesus botar en man som var född blind” eller ”Låt barnen komma till mig” (ChurchofJesusChrist.org). Påpeka glädjefyllda ögonblick i berättelsen eller videon. Läs 2 Nephi 25:26 och tala om varför du ”gläds i Kristus”. Be barnen berätta om hur Jesus ger dem glädje.

2 Nephi 21:6–922

Tusenårsriket blir en tidsålder av frid och glädje.

Efter sin andra ankomst kommer Jesus Kristus att leva tillsammans med sitt folk under en fridens tid som kallas tusenårsriket.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen bilder på djur som nämns i 2 Nephi 21:6–7 och be barnen berätta vad djuren heter. Förklara att de här djuren vanligtvis är fiender, men Jesaja lärde att när Jesus Kristus har kommit tillbaka kommer en tid av fred som kallas tusenårsriket, då djuren inte gör varandra illa. Hur kan vi följa de här djurens exempel i hur vi behandlar varandra? Låt barnen rita bilder av de här djuren när de lever tillsammans i fred.

  • Läs 2 Nephi 22:5 för barnen och hjälp dem hitta en sång som beskriver de ”härliga ting” Herren har gjort. Några exempel kan vara ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17) eller ”O store Gud” (Psalmer, nr 48). Sjung sången tillsammans. Förklara att under tusenårsriket kommer alla att känna till de ”härliga ting” Herren har gjort.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 12:2–3

Templet är Herrens hus.

Hur kan du använda dig av de här verserna för att hjälpa barnen se fram emot den dag då de kan besöka templet?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av ett tempel (det finns en i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Be ett barn läsa upp 2 Nephi 12:2–3 och be de andra barnen lyssna efter anledningar till att vi behöver tempel, enligt Jesaja. Du kan förklara att Jesaja kallade templet ”det berg där Herrens hus är”. Varför är ett berg en bra symbol för templet?

  • Låt barnen rita bilder av sig själva när de besöker templet. Be om möjligt en av de unga männen eller unga kvinnorna i församlingen berätta för barnen hur det är att göra dop för de döda i templet. Den här unga personen eller någon annan i församlingen kanske kan lära barnen hur man hittar namn på sina förfäder som behöver templets förrättningar.

2 Nephi 15:20

Satan försöker förvirra mig när det gäller gott och ont.

Vi lever i en värld där människor kallar det onda gott och det goda ont, som Jesaja profeterade om. Hur kan du hjälpa barnen känna igen sådana bedrägerier?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen något bittert eller surt, som en inlagd gurka eller en citron, inuti ett godisomslag. Läs 2 Nephi 15:20 tillsammans och förklara att Satan försöker få onda saker att se goda ut. Hjälp barnen tänka på olika sätt som Satan gör det här på. Hur kan vi upptäcka hans bedrägerier?

  • Visa första delen (fram till 01:30) av videon ”Du blir befriad” (ChurchofJesusChrist.org). Varför döljer fiskaren sin krok? Varför döljer Satan synd?

2 Nephi 17:14; 19:6; 25:23–26

”Vi gläds i Kristus.”

Barn behöver veta att Jesu Kristi evangelium är glädjefyllt. Hur hjälper du dem att ”glädjas i Kristus”?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen hitta namn på Jesus Kristus i 2 Nephi 17:14 och 19:6. Du kan behöva förklara att ”Immanuel” är ett av de här namnen, och att det betyder ”Gud med oss”. Vad lär vi oss om honom av vart och ett av de här namnen?

  • Sätt upp en bild på Frälsaren på tavlan och läs tillsammans 2 Nephi 25:26. Varför talade och skrev Nephi så mycket om Jesus Kristus? Låt vart och ett av barnen skriva något på tavlan om Frälsaren som ger dem glädje, nära bilden på Jesus.

  • Be barnen tänka på någon som de skulle vilja ”förmå … att tro på Kristus” (2 Ne. 25:23). Hur kan vi visa andra den glädje Frälsaren fyller våra liv med? Låt barnen skriva eller rollspela några saker de kan göra för att hjälpa personen de tänkte på att tro på Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på en sak de kan göra för att visa sina familjer att de ”gläds i Kristus”.

Förbättra vår undervisning

Låt barnen vara kreativa. ”När du undervisar barn bör du tillåta dem att bygga, rita, färglägga, skriva och skapa. Det här är mer än roliga aktiviteter, de är nödvändiga för lärandet” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Skriv ut