Kom och följ mig
17–23 februari. 2 Nephi 11–25: ”Vi gläds i Kristus”


”17–23 februari. 2 Nephi 11–25: ’Vi gläds i Kristus’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”17–23 februari. 2 Nephi 11–25”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesaja skriver på skriftrullar

17–23 februari

2 Nephi 11–25

”Vi gläds i Kristus”

Nephi lärde att Jesajas ord är ”tydliga för alla dem som är fyllda av profetians ande” (2 Ne. 25:4). Sök profetians ande genom att förbereda dig andligt, lyssna till Anden och skriva ner dina intryck när du läser.

Skriv ner dina intryck

Det är inte lätt att göra ingraveringar på metallplåtar, och det fanns begränsat utrymme på Nephis mindre plåtar. Så varför tog sig Nephi an det tröttsamma arbetet att kopiera en stor del av Jesajas skrifter i sin uppteckning? Han gjorde det ”så att [de] som ser dessa ord ska kunna lyfta sitt hjärta och glädjas” (2 Ne. 11:8). På sätt och vis är Jesajas skrifter en inbjudan att glädjas. Du kan liksom Nephi glädjas åt Jesajas profetior om Israels insamling, Messias ankomst och tusenårsrikets frid som utlovas till de rättfärdiga. Du kan glädjas åt att i en tid av ”nöd och mörker”, har du ”sett ett stort ljus” (2 Ne. 18:22; 19:2). Du kan glädjas åt att du kan ”ösa vatten ur frälsningens källor” (2 Ne. 22:3). Med andra ord kan du ”glädjas i Kristus” (se 2 Ne. 25:26).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Nephi 11–25

Hur kan jag bättre förstå Jesajas lärdomar?

Nephi erkände att Jesajas ord ”inte är tydliga” för en del människor (2 Ne. 25:4). Det kan förvisso vara sant för dem som inte är bekanta med den forntida judiska kulturen och geografin, som Nephi var (se 2 Ne. 25: 6). Men Nephi gav oss också råd för att hjälpa oss hitta mening i Jesajas skrifter:

”Tillämpa hans ord” på er själva (2 Ne. 11:2).Många av Jesajas lärdomar har flera olika möjliga betydelser och tillämpningar. Hans skrifter om Israels förskingring och insamling kan till exempel få dig att tänka på ditt eget behov av att ”bli insamlad” tillbaka till Frälsaren.

Sök att fyllas ”av profetians ande” (2 Ne. 25:4).Det bästa sättet att förstå Jesajas profetior är att söka inspiration från Anden. Be om andlig vägledning. Du kanske inte förstår allt genast, men Anden kan hjälpa dig lära dig det du behöver veta för ditt liv i dag.

Du kanske också har hjälp av att vända dig till studiehjälpmedlen i skrifterna, bland annat fotnoter, kapitelrubriker, Handledning för skriftstudier och så vidare.

2 Nephi 11:2–8; 25:19–29

”Den rätta vägen är att tro på Kristus.”

Nephi både inledde och avslutade sitt citat från Jesaja med att ge uttryck för sitt vittnesbörd om Jesus Kristus (se 2 Ne. 11:2–8; 25:19–29). Vad i hans vittnesbörd gör intryck på dig? När du studerar den här veckan, tänk då på Nephis önskan att ”förmå [sina] barn … att tro på Kristus och att förlikas med Gud” (2 Ne. 25:23), och notera skriftställen som förmår dig att tro på och följa Jesus Kristus.

Det kan hjälpa att komma ihåg att många av Jesajas lärdomar om Frälsaren förmedlas genom symboler. Du kan till exempel se Frälsaren i symboler såsom en vingårdsägare (se 1 Ne. 15:1–7), en sten (se 2 Ne. 18:14) och ett ljus (se 2 Ne. 19:2). Vilka andra symboler för Jesus Kristus hittar du i de här kapitlen? Vad lär dig de här symbolerna om Frälsaren?

2 Nephi 12–13

De stolta och världsliga blir förödmjukade.

Nephi hade förutsett att högmod skulle orsaka hans folks undergång (se 1 Ne. 12:19). Därför är det inte förvånande att Nephi delgav sitt folk Jesajas upprepade varningar för högmod. Leta i kapitel 12 och 13 efter ord som Jesaja använde för att beskriva högmod, som högdragenhet och övermod. Sedan kan du försöka omformulera de här varningarna med egna ord, som om du skrev ett budskap till dig själv för att varna för högmod.

Se även ”Kapitel 18: Akta er för högmod” (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson (2014), s. 229–240.

2 Nephi 12:2–5; 21:9–12; 22; 24:1–3

Under tusenårsriket ska Guds folk åtnjuta frid.

Du kan ha hjälp av att se dig själv i Nephis och hans folks ställe. Tänk dig att du flydde från Jerusalem strax innan det förstördes (se 2 Ne. 25:10), och nu är en del av det skingrade Israel. Hur kan det ha känts att läsa Jesajas profetior om Israels framtida insamling och ett fridfullt tusenårsrike? Som sista dagars heliga har vi kallats att samla in Guds folk i de sista dagarna i förberedelse för Kristi tusenåriga regeringstid. När du läser de här verserna, begrunda hur du hjälper till att uppfylla de profetior se beskriver. Vad känner du dig inspirerad att göra för att hjälpa till att samla in Guds folk?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

2 Nephi 12:1–3

Om ni har varit i templet – ”det berg där Herrens hus är” – kan du berätta för din familj hur tempelförbunden hjälper er ”vandra på [Herrens] stigar”. Om ni ännu inte har varit i templet, kan ni inspireras till ett samtal om hur ni kan förbereda er för templets välsignelser genom att läsa de här verserna tillsammans.

2 Nephi 15:18–23

Kan er familj komma på några nutida exempel på de orättfärdiga tankar de här verserna beskriver? Hur kan vi undvika att bli vilseledda av falska läror om gott och ont?

2 Nephi 21

Om din familj behöver hjälp för att förstå det här kapitlet (som motsvarar Jesaja 11) kan du hitta insikter i Läran och förbunden 113:1–6, där profeten Joseph Smith besvarar frågor om Jesaja 11. Vad lär vi oss om Jesus Kristus i de här verserna?

2 Nephi 21:9

Nämn några saker vi kan göra rent konkret för att hjälpa till att fylla jorden med ”kunskapen om Herren”?

2 Nephi 25:23–26

Hur kan du hjälpa dina familjemedlemmar att ”glädjas i Kristus”? Du kanske kan be dem skriva ner något om Frälsaren som ger dem glädje på papperslappar. Sedan, under framtida hemaftnar eller skriftstudier med familjen, kan någon läsa upp en papperslapp. Familjemedlemmarna kan skriva fler papperslappar under hela året.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter mönster. I skrifterna finner vi mönster som visar hur Herren verkar. Till exempel: I 2 Nephi 11–25 kanske ni hittar mönster som visar hur Herren varnar och förlåter.

Bild
Panama City tempel, Panama

Panama City tempel, Panama. ”Det berg där Herrens hus är ska stå grundat högst uppe bland bergen … och alla nationer ska strömma dit” (2 Ne. 12:2).

Skriv ut