Kom och följ mig
24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30: ”Ett underbart och förunderligt verk”


”24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30: ’Ett underbart och förunderligt verk’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”24 februari–1 mars. 2 Nephi 26–30”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesus når ut till en kvinna

Han ska leda dig vid handen, av Sandra Rast

24 februari–1 mars

2 Nephi 26–30

”Ett underbart och förunderligt verk”

Studera 2 Nephi 26–30 innan du börjar planera lärandeaktiviteter för barnen i din klass. Det inbjuder Anden till din planering.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Håll upp en Mormons bok och förklara att Nephi förutsåg att Mormons bok skulle vara viktig i vår tid. Be barnen berätta om något de har lärt sig om Mormons bok i år.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

2 Nephi 26:33

Jesus Kristus vill att alla människor ska komma till honom.

Nephi vittnade om att Frälsaren älskar alla, oavsett vilka de är, och inbjuder alla att komma och ”ta del av hans godhet”.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av människor med olika etnisk och kulturell bakgrund (du kan hitta några i kyrkans tidskrifter). Be barnen beskriva några detaljer de ser på bilderna. Slå upp skrifterna och läs 2 Nephi 26:33: ”Han inbjuder dem alla att komma till honom”. Upprepa de här orden med barnen medan du pekar på var och en av bilderna. Peka sedan på vart och ett av barnen och säg: ”Jesus Kristus inbjuder dig att komma till honom”. Vad kan vi göra för att komma till Frälsaren?

  • Sjung en sång om att älska alla människor, till exempel ”Jag går med dig” eller ”Vi är olika” (Barnens sångbok, s. 78–79, och Nordstjärnan, aug. 1992, s. 11), tillsammans med barnen. Påpeka ord och uttryck i sången som du känner förstärker budskapet i 2 Nephi 26:33.

2 Nephi 28:2; 30:6

Mormons bok är en välsignelse.

Fundera på hur du kan hjälpa barnen i din klass känna att Mormons bok är ”en välsignelse till dem av Guds hand” (2 Nephi 30:6).

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en Mormons bok inslagen i presentpapper, och säg att det finns något värdefullt inuti. Låt dem hålla i gåvan och ge dem ledtrådar så att de kan gissa vad det är, till exempel: ”Det är något Herren har gett oss” eller ”Den hjälper oss tro på Jesus Kristus”, och så vidare. Läs följande från 2 Nephi 30:6: ”Detta är en välsignelse till dem av Guds hand”. Låt barnen öppna presenten och förklara sedan att vi måste öppna Mormons bok och läsa i den för att få de välsignelser den innehåller.

  • Läs 2 Nephi 28:2 för barnen. Förklara att Nephi såg att Mormons bok skulle vara ”av stort värde” för oss. Det betyder att den hjälper och välsignar oss. Berätta för barnen varför Mormons bok är av stort värde för dig. Berätta om din favoritvers eller -berättelse ur Mormons bok, och be barnen berätta om sina. Visa bilder från Evangeliebilder för att ge dem idéer.

2 Nephi 28:30

Min himmelske Fader lär mig lite i taget.

Kan du komma på en åskådningsundervisning eller aktivitet som kan hjälpa barnen förstå vad det innebär lära sig ”rad på rad”? Förslagen nedan kan ge några idéer.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen lägga ett enkelt pussel eller bygga något med klossar. Ge dem en pusselbit eller en kloss i taget, och förklara medan de bygger att det är så här vår himmelske Fader undervisar oss – en sanning i taget. Vad skulle hända om vi försökte sätta ihop alla bitarna samtidigt?

  • Lär barnen en färdighet steg för steg, som till exempel att knyta en rosett eller rita en bild. Läs ur 2 Nephi 28:30: ”Jag ska ge människobarnen rad på rad, … lite här och lite där”. Varför undervisar Gud oss lite i taget?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 26:23–28, 33

Jesus Kristus vill att alla människor ska komma till honom.

Hjälp barnen förstå att inbjudan att komma till Kristus riktar sig till dem och till alla människor.

Möjliga aktiviteter

  • Samtala med barnen om tillfällen när de har inbjudit vänner eller släkt till ett särskilt tillfälle, som till exempel en födelsedagsfest. Vad gjorde de för att uppmuntra dem att komma? Läs 2 Nephi 26:23–28, 33 tillsammans med barnen och hjälp dem hitta vad det är Herren inbjuder oss att göra. Be barnen skapa ett kort eller ett brev som inbjuder någon att komma till Jesus Kristus. Uppmuntra dem att använda ett uttryck ur skrifterna i sin inbjudan (skriv några uttryck på tavlan om det behövs).

  • Läs 2 Nephi 26:33 med barnen och hjälp dem göra en lista över vilka som enligt den här versen är inbjudna att ”ta del av hans godhet”. (Du kan behöva förklara att ”hedningar” är de som inte tror på Gud.) Be dem lägga till sitt eget namn på listan. Hur tar vi del av Herrens godhet?

  • Prata kortfattat med barnen om att barn över hela världen är olika, och vittna om att Herren älskar dem alla (se 2 Ne. 26:24, 33). Be barnen rita teckningar av Jesus med många olika barn.

2 Nephi 28:27–30

Vår himmelske Fader uppenbarar sanning ”rad på rad”.

Nephi varnade för attityden att vi inte behöver mer sanning från Gud. Hjälp barnen se lärande i evangeliet som en stegvis, livslång strävan.

Möjliga aktiviteter

  • Välj ett uttryck från 2 Nephi 28:30 och be ett barn skriva det första ordet på tavlan. Be sedan ett annat barn att skriva nästa ord och så vidare tills hela uttrycket står skrivet. Hur liknar den här aktiviteten Guds sätt att ge oss sanning?

  • Hjälp barnen läsa och förstå 2 Nephi 28:27–30 och leta efter svar på en fråga som den här: Vad lär de här verserna om människor som tror att de har tillräckligt med sanning och inte behöver mer? Be barnen föreslå olika sätt att visa Herren att vi vill få mer sanning från honom.

2 Nephi 29:7–11

Mormons bok och Bibeln vittnar tillsammans.

Eftersom de har Bibeln tror en del människor att Mormons bok inte behövs. De här verserna kan hjälpa barnen förstå, och förklara för andra, varför vi är tacksamma för båda de här skrifterna.

Möjliga aktiviteter

  • Ge ett barn en Mormons bok och ett annat barn en Bibel. Fråga dem på vilka sätt de här böckerna är lika och på vilka sätt de är olika. Visa barnen en karta över världen och hjälp dem para ihop var och en av de här böckerna med den del av världen den kommer ifrån. Läs och samtala om 2 Nephi 29:8. Varför gav Gud oss två ”vittnen” eller skrifter som undervisar oss om honom?

  • Be barnen låtsas att en vän säger till dem: ”Jag behöver inte läsa Mormons bok. Jag har redan läst Bibeln.” Läs tillsammans 2 Nephi 29:7–11 och förklara uttryck och begrepp om det behövs. Be dem sedan berätta vad de skulle kunna säga till sin vän.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att förklara för sina familjer hur Bibeln och Mormons bok tillsammans vittnar om Jesus Kristus.

Förbättra vår undervisning

Fokusera på människor, inte på lektioner. Idéerna i det här lektionsförslaget är bara förslag. Anpassa dem till barnens behov och förmågor.

Skriv ut