Kom och följ mig
2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ”Detta är vägen”


”2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ’Detta är vägen’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”2–8 mars. 2 Nephi 31–33”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesus undervisar sina lärjungar

Kristus undervisar sina lärjungar, av Justin Kunz

2–8 mars

2 Nephi 31–33

”Detta är vägen”

Börja dina förberedelser med att läsa 2 Nephi 31–33. Sök Andens vägledning för att få veta vad du ska lära barnen. Det här lektionsförslaget kan ge dig idéer.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Eftersom Nephi undervisade om när Jesus döptes kan du be barnen berätta något de har lärt sig om dopet. De kan också berätta om sina tankar och känslor inför sina egna dop eller vänners och familjemedlemmars dop.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

2 Nephi 31

Jesus Kristus lärde mig hur jag kommer tillbaka till min himmelske Fader.

Nephi lärde att det enda sättet att ”bli frälst i Guds rike” (2 Ne. 31:21) är att följa Frälsarens exempel och lärdomar.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer medan du sammanfattar redogörelsen för när Jesus döptes (se 2 Ne. 31:4–13). Förklara att dopet är ett steg på vägen tillbaka till att bo hos vår himmelske Fader. Be någon som nyss har döpts att berätta för barnen om hur han eller hon känner för dopet.

  • Förklara att Jesus Kristus lärde oss allt vi behöver göra för att kunna återvända till honom efter döden. Rita en stig på tavlan och sätt en bild på Kristus i slutet av stigen. Ge barnen bilder som representerar delar av Kristi lära (tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden). Hjälp dem sätta upp bilderna längs stigen.

  • Hjälp barnen lära sig den fjärde trosartikeln. Sjung en sång om evangeliets första principer tillsammans, till exempel ”Tro”, ”Ibland kan jag se regnbågen” eller ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 50–51, 53 och 82–83).

2 Nephi 32:3

Jag kan mätta mig med Kristi ord.

Hur kan dina upplevelser av att ”mätta [dig] med Kristi ord” (2 Ne. 32:3) hjälpa barnen förstå det här uttrycket?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen nämna några av sina favoriträtter och dramatisera hur de skulle mätta sig med dem. Läs 2 Nephi 32:3 och be barnen lyssna efter vad Nephi säger att vi ska mätta oss med. Vad betyder det att mätta sig med skrifterna? Förklara att skrifterna är ett ställe där vi kan hitta Kristi ord.

  • Skriv orden Gud och Herren på tavlan. Be barnen slå upp skrifterna och leta efter de här orden. Hjälp dem om det behövs. Vittna om att när vi läser skrifterna kan vi lära oss om Gud.

2 Nephi 32:8–9

Min himmelske Fader vill att jag alltid ska be.

De här verserna kan inspirera barnen att göra bönen till en del av sina dagliga liv.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen när de ber. Ber de på morgonen? På kvällen? Före maten? Hjälp barnen komma på handlingar som visar när vi kan be, som när vi vaknar, när vi går och lägger oss, när vi äter – och när som helst. Läs de första raderna i 2 Nephi 32:9 för dem och betona uttrycket ”alltid … be”.

  • Fråga barnen hur de ber. Vad gör de med huvudet, händerna och så vidare? Vad säger de? Be dem föreställa sig att du inte vet hur man ber, och låt dem undervisa dig. Varför vill vår himmelske Fader att vi ska be?

Bild
flicka som ber

Vi kan tala med Gud genom bön.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 31

Jesus Kristus lärde mig hur jag kommer tillbaka till min himmelske Fader.

Vi kan komma tillbaka till Gud efter det här livet genom att följa de lärdomar Jesus Kristus undervisade om: tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de vet om när Jesus döptes (se Matt. 3:13–17). Sätt följande ord huller om buller på tavlan: Jesus betygade för Fadern att han ville vara honom lydig. Be barnen läsa 2 Nephi 31:7 tillsammans och placera orden i rätt ordning.

  • Fråga barnen vad de skulle säga till någon som förbereder sig för att döpas, och hjälp dem skriva ner sina råd på enkla kort de skulle kunna ge till någon. Hur kan vi följa Jesus exempel efter att vi har döpts?

  • Förklara att Kristi lära består av det som Jesus Kristus lärde att vi måste göra för att kunna återvända till vår himmelske Fader. Skriv på olika pappersark: tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva, och hålla ut till änden och sprid ut dem runtom i rummet. Läs 2 Nephi 31:11–19 för barnen och låt dem turas om att hoppa från papper till papper när de hör de här principerna nämnas. Hjälp dem komma på en upplevelse de har haft av varje princip.

2 Nephi 32:3–5

Jag kan mätta mig med Kristi ord.

Varför behöver barnen förstå hur viktigt det är att mätta sig med Kristi ord?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen tänka sig en festmåltid. Vilka maträtter skulle de vilja ha där? Vad skulle de äta först? Be dem sedan tänka sig vad det kan betyda att mätta sig med skrifterna medan du läser 2 Nephi 32:3. Varför använde Nephi orden mätta er för att lära oss hur vi bör studera Guds ord? Varför sa han inte bara läs? Vad betyder det att mätta sig med skrifterna? Berätta för barnen om de välsignelser du har fått när du har mättat dig med skrifterna.

  • Gör klar aktivitetssidan tillsammans med barnen, och uppmana dem att sätta ett mål att göra åtminstone en sak för att mätta sig med skrifterna den här veckan.

2 Nephi 32:8–9

Min himmelske Fader vill att jag alltid ska be.

Motståndaren frestar oss att inte be. Fundera över hur du kan hjälpa barnen motstå den här frestelsen och att ”alltid … be” (2 Ne. 32:9).

Möjliga aktiviteter

  • Välj några ord om bön ur 2 Nephi 32:8–9, skriv upp dem på tavlan och täck över varje ord med en papperslapp. Be barnen turas om att ta bort ett papper i taget tills de kan gissa vilket uttrycket är.

  • Läs 2 Nephi 32:8–9 tillsammans och be barnen berätta vad de lär sig om bön av de här verserna. Vad menas med att ”alltid … be”? (v. 9.) Hur kan vi göra det?

  • Vad kan göra att någon inte vill be? Berätta om en upplevelse när du bad fast du inte kände för det. Hur kändes det efteråt? Be ett barn läsa andra halvan av 2 Nephi 32:8 och ge barnen tid att fundera på det. Varför vill Satan inte att vi ska be? Hur kan vi påminna oss själva om att be även när vi inte känner för det?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att hitta någon – en vän, ett syskon eller en annan släkting – som de kan lära hur man ber.

Förbättra vår undervisning

Barn är aktiva. Be barnen dramatisera sånger och berättelser i skrifterna. Använd deras aktiva natur för att förhöja lärandet. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Skriv ut