Kom och följ mig
2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ”Detta är vägen”


”2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ’Detta är vägen’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”2–8 mars. 2 Nephi 31–33”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesus undervisar sina lärjungar

Kristus undervisar sina lärjungar, av Justin Kunz

2–8 mars

2 Nephi 31–33

”Detta är vägen”

Det här lektionsförslaget innehåller principer i 2 Nephi 31–33 som kan vara meningsfulla. Men det viktigaste du lär dig i dina studier kommer från Andens viskningar. Sök den här vägledningen, och skriv ner de maningar som kommer.

Skriv ner dina intryck

Bland Nephis sista upptecknade ord finner vi den här förkunnelsen: ”För så har Herren befallt mig, och jag måste lyda” (2 Ne. 33:15). Det verkar vara en passande sammanfattning av Nephis liv. Han sökte Herrens vilja och ansträngde sig modigt för att lyda den – oavsett om det innebar att han riskerade livet för att få mässingsplåtarna från Laban, byggde en båt och korsade havet, eller trofast undervisade om Kristi lära i enkelhet och kraft. Nephi kunde tala övertygande om behovet av att ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus” och om att följa den ”trånga och smala stigen som leder till evigt liv”(2 Ne. 31:20, 18), eftersom det var den stigen han själv följde. Han visste genom egen erfarenhet att den här stigen, även om den ibland är krävande, också är glädjefylld, och att det inte finns någon ”annan väg, och inte heller något annat namn givet under himlen varigenom människan kan bli frälst i Guds rike” (2 Ne. 31:21).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Nephi 31–32

Jesus Kristus och hans lära är den enda vägen till evigt liv.

Om ni fick måste sammanfatta vägen till evigt liv med bara några ord, vad skulle ni säga? Nephi gjorde det, med för honom typisk enkelhet, så här: tro på Kristus, omvändelse, dop, mottagande av den Helige Andens gåva, och att hålla ut intill änden. När du har studerat Nephis lärdomar i 2 Nephi 31–32, fundera då över hur du skulle förklara dem för någon med egna ord. Tänk på hur du har välsignats av att leva efter de här lärdomarna. Du kan tänka på Nephis lärdomar i 2 Nephi 31:18–20 och utvärdera dina egna ansträngningar att ”sträva framåt” längs evangeliets stig.

Se även 3 Ne. 11:32–39; 27:13–22; D. Todd Christofferson, ”Kristi lära”, Liahona, maj 2012, s. 86–90; Brian K. Ashton, ”Kristi lära”, Liahona, nov. 2016, s. 106–109.

Bild
familj som ber tillsammans

När vi följer Jesu Kristi lärdomar leder det oss till evigt liv.

2 Nephi 31:4–13

Jesus Kristus var ett fullkomligt föredöme i lydnad för oss när han döptes.

Vare sig du döptes i går eller för 80 år sedan var det ett avgörande ögonblick – du ingick ett livslångt förbund att följa Jesus Kristus. Tänk på ditt dop när du läser om Frälsarens dop i 2 Nephi 31:4–13. Varför döptes Frälsaren? Vilka likheter finns mellan skälen för hans dop och skälen för ditt dop? Vad gör du i dag för att fortsätta följa Frälsarens exempel på lydnad?

Sakramentsförrättningen är ett tillfälle för dig att åter besluta dig för att följa Jesus Kristus. Nästa gång du tar del av sakramentet kanske du kan läsa 2 Nephi 31:13 och begrunda din beslutsamhet att ”följ[a] Sonen helhjärtat” och din villighet att ”ta på [dig] Kristi namn”.

2 Nephi 31:17–2032

Den Helige Anden visar mig vad jag bör göra.

Om dop och konfirmation är ”porten genom vilken [vi] måste gå in” på den trånga och smala stigen (2 Ne. 31:17), vad gör vi när vi väl har kommit in på stigen? Det är vad Nephi undrade (se 2 Ne. 32:1). Vilka svar gav Nephi i 2 Nephi 31:19–20 och kapitel 32? Vilka svar hittar du själv?

Se även David A. Bednar, ”Ta emot den Helige Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 94–97; ”Den Helige Anden”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nephi 33

Mormons bok övertygar oss alla att tro på Kristus.

I 2 Nephi 33, när Nephi avslutade sina skrifter, förklarade han sina skäl för att skriva över huvud taget. Vilka skäl hittar du i det här kapitlet? Fundera över vad du har lärt dig hittills i 1 Nephi och 2 Nephi och över anteckningar du kan ha gjort. Hur har berättelserna och lärdomarna åstadkommit Nephis syften för dig? Hur har de till exempel övertygat dig att ”tro på [Kristus] och hålla ut intill änden”? (v. 4.) Du kanske kan skriva ner de här upplevelserna eller berätta om dem för en familjemedlem eller vän.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

2 Nephi 31:5–13

Förbereder sig någon familjemedlem för dopet, eller har någon nyligen döpts? De kanske kan berätta varför de beslöt sig för att döpas. Nämn några anledningar till att vi, enligt Nephis lärdomar, bör låta döpa oss? Vilka välsignelser får vi när vi döps?

2 Nephi 31:17–21

Hur kan du hjälpa din familj förstå Nephis liknelse om den ”trånga och smala stigen”? (2 Ne. 31:18.) Ni kan till exempel tillsammans rita en bild av den stig Nephi beskrev i 2 Nephi 31:17–21 och skriva på den det vi måste göra för att komma in på stigen och fortsätta framåt längs den. Hur hjälper Frälsaren oss att gå framåt längs stigen?

2 Nephi 31:20

Om du vill hjälpa din familj att bättre förstå hur man håller ut intill änden har sidan 6 i Predika mitt evangelium en definition som kan vara till hjälp, liksom äldste Dale G. Renlunds budskap ”Sista dagars heliga ger inte upp” (Liahona, maj. 2015, s. 56–58).

2 Nephi 32:8–9

För att hjälpa familjemedlemmarna att förstå att vi ”alltid [kan] be” kanske ni kan göra upp en lista över omständigheter då vi kan be (eller rita bilder av dem). Sedan kan familjen sjunga en sång som undervisar om bön, som ”När från nattligt viloläger” (Psalmer, nr 85), och ersätta en del av orden i psalmen med ord från listan. Hur välsignar Herren oss när vi alltid ber?

2 Nephi 33:1–2

Vad kan göra att människor ”förhärdar sina hjärtan mot den Helige Anden”? Hur kan vi se till att den Helige Anden får ”plats hos [oss]”?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Efterlikna Frälsaren. Det hjälper att studera hur Frälsaren undervisade – metoderna han använde och det han sa. Men Jesu kraft att undervisa och lyfta andra kom i slutändan från den sortens person han var och hur han levde. Ju flitigare du strävar efter att leva som Jesus Kristus och lita på hans återlösande kraft, desto mer kommer du av naturen att undervisa som han.

Bild
Johannes Döparen döper Jesus

Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet, av Liz Lemon Swindle

Skriv ut