Kom och följ mig
16–22 mars. Jakob 5–7: ”Herren arbetar med oss”


”16–22 mars. Jakob 5–7: ’Herren arbetar med oss’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”16–22 mars. Jakob 5–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
män som arbetar i en olivlund

Liknelsen om olivträdet, av Brad Teare

16–22 mars

Jakob 5–7

Herren arbetar med oss

När du läser skrifterna inbjuder du uppenbarelse. Så när du läser Jakob 5–7, sök vägledning från Anden till hjälp för dig och din familj. Vilka budskap har Herren till er?

Skriv ner dina intryck

Det finns väldigt många människor som ännu inte har hört talas om Jesu Kristi evangelium. Om du någonsin känner dig överväldigad av uppgiften att samla in dem i Herrens kyrka innehåller liknelsen om olivträden i Jakob 5 en trösterik påminnelse: Vingården tillhör Herren. Han har gett var och en av oss ett litet område där vi får hjälpa till i hans arbete – vår familj, vår vänskapskrets, vår inflytelsesfär. Och ibland är vi själva den första personen vi hjälper till att samla in. Men vi är aldrig ensamma i det här arbete, för vingårdens Herre arbetar med sina tjänare (se Jak. 5:72). Gud känner och älskar sina barn, och han förbereder en väg för var och en av dem att få höra hans evangelium, även de som tidigare har förkastat honom (se Jak. 4:15–18). När arbetet sedan är utfört ska alla de som varit ”flitiga att arbeta med [honom] … glädjas över frukten från [hans] vingård” (Jak. 5:75).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jakob 5–6

Vad är en liknelse?

Liknelser är berättelser som undervisar om andliga sanningar med hjälp av symboler. I liknelsen om olivträden, till exempel, symboliserar vingården världen, ett odlat olivträd symboliserar Israel (de som har ingått förbund med Gud) och vilda olivträd symboliserar icke-judarnas nationer (de som inte har ingått förbund med Gud).

När du studerar liknelsen i Jakob 5, leta då efter ytterligare symboler och fundera över vad de kan betyda. Vad tror du till exempel att den goda frukten symboliserar? Vad kan den dåliga frukten symbolisera?

Jakob 5; 6:3–5

Jesus Kristus är vingårdens Herre.

Innan du börjar studera liknelsen om olivträden i Jakob 5 kan det vara till hjälp att åter gå igenom Jakob 4:10–18 för att ta reda på varför Jakob kände sig inspirerad att delge sitt folk den här liknelsen. I Jakob 6:3–5 kan du hitta ytterligare budskap som Jakob ville betona. Leta efter de här budskapen i liknelsen. Vilka budskap till dig själv hittar du i Jakob 5?

Jakob 5 är ett långt kapitel – det längsta i Mormons bok. Det kan vara till hjälp att dela upp det i följande avsnitt, som beskriver perioder i världens historia:

Verserna 3–14:Israels förskingring innan Kristi tid

Verserna 15–28:Kristi och hans apostlars verksamhet

Verserna 29–49:Det stora avfallet

Verserna 50–76:Israels insamling i de sista dagarna

Verserna 76–77:Tusenårsriket och världens ände

För ytterligare insikter om liknelsen, se översikten i det här lektionsförslaget.

Bild
äldre missionärspar vid en dator med andra

Vi kan alla tjäna Gud genom att hjälpa honom samla in sina barn.

Jakob 5:61–75

Gud ber mig hjälpa honom samla in sina barn.

De ”andra tjänare” (Jakob 5:70) som kallades till Herrens vingård är bland andra människor som du själv – som medlemmar i kyrkan har vi alla ansvaret att hjälpa Gud samla in sina barn. Vilket principer hittar du i Jakob 5, särskilt verserna 61–62 och 70–75, om att arbeta i Herrens vingård? Hur har du känt honom kalla dig att tjäna i hans vingård? Vilka upplevelser har du fått när du har deltagit i hans arbete?

Se även ”Missionsarbete”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org; ”Vingården på Gamla testamentets tid”, ”Hjälp kyrkan att tillväxa” (videor, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 7:1–23

Jag kan stå stark när andra ifrågasätter min tro.

Nephiternas erfarenhet av Sherem upprepas ofta i dag: det kan finnas lärda, vältaliga människor som försöker förgöra din tro. Men Jakob ”kunde inte rubbas” (se Jakob 7:5). Hur reagerade Jakob när hans tro anfölls? Vad lär du dig av hans respons? Vad kan du göra nu för att förbereda dig för tillfällen då din tro utmanas?

Se även ”Svara på frågor om evangeliet”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org; Jeffrey R. Holland, ”Priset för och välsignelserna av ett lärjungeskap”, Liahona, maj 2014, s. 6–9.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Jakob 5

En del familjer har funnit att det har hjälpt att rita symbolerna i liknelsen om olivträden när de läser den. Din familj kan ha glädje av det, eller så kan det finnas andra sätt för dig att hjälpa dina familjemedlemmar att visualisera symbolerna i liknelsen. Ni kanske kan märka ut en yta på ett bord eller golvet som får symbolisera vingården (eller världen) och använda ett föremål som symbol för det odlade olivträdet (eller Israels hus), eftersom det kan delas upp i bitar (för att symbolisera Israels förskingring) och sättas ihop igen (för att symbolisera Israels insamling). Vad lär oss den här liknelsen om Herren? Om hans tjänare?

Jakob 5:70–77

När du läser om den ”sista gången” Herren arbetar i sin vingård, vad inspirerar dig och din familj att tjäna Herren ”av all er kraft”? (Jakob 5:71.) Du kan be familjemedlemmarna att göra vers 75 mer personlig genom att lägga till sina egna namn i versen – till exempel ”välsignad är du [namn]”. De kanske kan berätta om upplevelser då de har känt glädje när de tjänade vingårdens Herre, till exempel genom att sprida evangeliet, tjäna i templet eller stärka medlemmar i kyrkan. (Se även M. Russell Ballard, ”Sätt din lit till Herren”, Liahona, nov. 2013, s. 43–45.)

Jakob 6:4–7

Hur har Herren sträckt ut sin barmhärtighets arm mot oss? Vad betyder ”hålla er till” i de här verserna? Hur håller sig Herren till oss? Hur håller vi oss till honom?

Jakob 7:1–12

Vad lär vi oss av de här verserna om hur människor försöker leda andra vilse? Hur kan vi följa Jakobs exempel och vara ståndaktiga i vår tro på Kristus?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Memorera ett skriftställe. Välj ett skriftställe som betyder mycket för din familj och lära er det utantill tillsammans. Äldste Richard G. Scott lärde: ”Ett skriftställe som man lärt sig utantill blir en tålmodig vän som inte försvagas av tidens gång” (”Kraften i skrifterna”, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Skriv ut