Kom och följ mig
9–15 mars. Jakob 1–4: ”Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning”


”9–15 mars. Jakob 1–4: ’Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”9–15 mars. Jakob 1–4”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
kvinna på knä vid Jesu fötter

Förlåten, av Greg K. Olsen

9–15 mars

Jakob 1–4

Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning

När du skriver ner andliga intryck visar du att du vill att den Helige Anden ska undervisa dig. Överväg att skriva ner dina insikter när du läser Jakob 1–4.

Skriv ner dina intryck

Nephiterna ansåg att Nephi var deras ”store beskyddare” (se Jak.1:10). Han hade försvarat dem mot anfall från deras fiender, och han hade varnat dem för andliga faror. Nu var han borta och ansvaret att vara nephiternas andlige ledare föll på Jakob, som Nephi hade invigt till att vara präst och lärare för folket (se Jak.1:18). Genom inspiration förstod Jakob att hans folk behövde bli undervisade mycket ”rättframt”, eftersom de hade börjat ”begå synd” (Jak. 2:7. 5). De här synderna var ungefär som de synder människor kämpar mot i dag: kärlek till rikedomar och sexuell omoral. Och trots att Jakob kände att han måste fördöma den här ondskan värkte hans hjärta också för dess offer, vars hjärtan hade blivit ”genomborrade med djupa sår” (Jak. 2:35). Jakob vittnade om att helande för båda de här grupperna – syndarna och de andligt sårade – kommer från Jesus Kristus. Jakobs budskap, liksom Nephis budskap dessförinnan, var ett kall att ”förlika [oss] med [Gud] genom Kristi försoning” (Jak. 4:11).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Herren vill att jag ärar mitt ämbete.

För Jakob var uppgiften att undervisa om Guds ord mer än bara något hans bror hade ålagt honom – det var ett ”uppdrag [från] Herren”, så han arbetade flitigt för att ”ära [sitt] ämbete” (Jak. 1:17, 19). President Gordon B. Hinckley lärde att vi ärar våra kallelser ”när vi tjänar flitigt, när vi undervisar genom tro och vittnesbörd, när vi lyfter och stärker andra och bygger upp en övertygelse om vad som är rättfärdigt hos dem vars liv vi rör vid” (”Att förhärliga våra kallelser”, Nordstjärnan, juli 1989, s. 40). Tänk på dina egna ”uppdrag från Herren” när du läser Jakob 1:6–8, 15–19 och 2:1–11. Varför tjänade Jakob så trofast? Vad inspirerar hans exempel dig att göra för att ära dina ämbeten i kyrkan och dina ansvarsområden hemma?

Se även ”Var värdig det kall du har fått” (video, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 2:23–3:12

Herren gläds åt kyskhet.

Synd har följder för enskilda och för samhällen. När Jakob talade om sexuell synd varnade han för båda sorternas konsekvenser. När du läser Jakob 2:31–35 och 3:10, leta då efter på vilka sätt omoral påverkade nephiterna som ett folk och som enskilda. Hur liknar de här sätten konsekvenserna av omoral som du ser i dagens värld? Vad hittar du i Jakobs ord som kan hjälpa dig undervisa någon du älskar om vikten av kyskhet? Hur har du välsignats av att du ansträngt dig att vara kysk?

Lägg märke till att Jakob också talar om seden att ha fler än en hustru. Vad hittar du i Jakob 2:23–30 som hjälper dig förstå varför Herren i begränsade omständigheter har befallt sitt folk att praktisera månggifte? Hur känner Gud inför dem som gör det utan hans tillåtelse?

Jakob 4

Jag kan förlika mig med Gud genom Jesu Kristi försoning.

Jakob vädjade till folket att de skulle ”förlika [sig] med [Gud] genom Kristi … försoning” (Jak.4:11). Vad tror du det betyder? Skulle det hjälpa att slå upp ordet förlika i en ordbok? Du kanske kan hitta ord eller uttryck i det här kapitlet som ger förslag på hur du kan komma till Kristus så att du kan förlikas med Gud. Jakob lärde till exempel att Moses lag gavs för att visa människorna vägen till Jesus Kristus (se Jak. 4:5). Vad har Gud gett dig för att visa dig vägen till Jesus Kristus? Hur använder du de här sakerna för att komma närmare Gud?

Se även 2 Ne. 10:24.

Jakob 4:8–18

Jag kan undvika andlig blindhet genom att fokusera på Frälsaren.

När Jakob försökte vända sitt folk mer fullständigt till Herren varnade han dem för att inte vara andligt blinda och att inte förakta evangeliets ”tydliga ord” (se Jak. 4:13–14). Äldste Quentin L Cook varnade för liknande problem i vår tid: ”Somliga har i dag en tendens att ’rikta sina blickar bortom målet’ i stället för att hålla fast vid ett vittnesbörd om evangeliets grundläggande lärdomar. Det sker när vi ersätter evangeliets sanningar med människofilosofier, ägnar oss åt religiösa ytterligheter, … eller framhåller regler framför läran. Att undvika dessa beteenden hjälper oss att undvika den teologiska blindhet och de stötestenar som Jakob beskrev” (”Rikta sin blick bortom målet”, Liahona, mar. 2003, s. 22).

Enligt Jakob 4:8–18, vad kan vi göra för att fokusera på Frälsaren och undvika andlig blindhet?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11; 4:18

Vilka ord och uttryck i de här verserna beskriver den kärlek Jakob kände för dem han ledde? Vad har våra ledare i kyrkan gjort för att hjälpa oss känna deras ”önskan om och oro för [våra] själars välfärd”? (Jak. 2:3.) Familjemedlemmarna kanske kan berätta om olika sätt att stödja våra ledare i kyrkan. Ni kan göra något för lokala ledare i kyrkan som familj, som att skriva meddelanden för att tacka dem för deras tjänande eller minnas dem och deras familjer i era böner.

Jakob 2:8

Hur helar Guds ord ”den sårade själen”?

Jakob 2:12–21

Vad lär de här verserna om hur vi ska se på materiella rikedomar? Vad gör vi för att nå ut till andra som behöver vår hjälp?

Jakob 3:1–2

Vad innebär det att vara ”renhjärtad” och att ”vända sig till Gud med ståndaktigt sinne”?

Jakob 4:4–11

Ett sätt att hjälpa din familj förstå vad det innebär att vara ”orubblig” i sin tro kan vara att hitta ett stort träd i närheten och be familjemedlemmarna skaka de individuella grenarna. Låt dem sedan försöka skaka stammen. Varför är det svårare att skaka stammen? Vad kan vi lära oss av Jakobs lärdomar om hur man utvecklar ”orubblig” tro?

Bild
stort träd i park

Liksom en trädstam kan vår tro på Kristus bli ”orubblig”.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Lyssna till Anden. Medan du studerar, var uppmärksam på dina tankar och känslor (se L&F 8:2–3), även om de inte verkar ha något samband med det du läser. De här intrycken kan vara just det vår himmelske Fader vill att du ska veta och känna.

Bild
Jakob skriver på guldplåtar

Jag ska sända deras ord vidare (Läraren Jakob), av Elspeth Caitlin Young

Skriv ut