Kom och följ mig
9–15 mars. Jakob 1–4: ”Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning”


”9–15 mars. Jakob 1–4: ’Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”9–15 mars. Jakob 1–4”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
kvinna på knä vid Jesu fötter

Förlåten, av Greg K. Olsen

9–15 mars.

Jakob 1–4

Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning

När du läser Jakob 1–4, fundera över vilka principer i de här kapitlen som är viktigast för barnen att lära sig. Sök andlig vägledning för att veta hur du bäst kan undervisa om de här principerna, och skriv ner dina intryck.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt barnen berätta om något de eller deras familjer gjorde under den gångna veckan för att lära sig av Jakob 1–4. Du kan också be dem berätta om något de minns från förra veckans lektion. Vilka frågor kan du ställa för att hjälpa dem minnas?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Jakob 1:6–8, 18; 2:1–11

Gud kallar ledare i kyrkan för att de ska hjälpa mig följa Jesus Kristus.

Hjälp barnen förstå att de välsignas när de följer de råd de får av kyrkans ledare.

Möjliga aktiviteter

  • Gör enkla dockor som ska föreställa Jakob och Josef, Nephis yngre bröder, som var ledare i kyrkan. Läs några verser ur Jakob 1 och 2 för att förklara vad ledare i kyrkan har kallats att göra. Ledare övertygar oss till exempel att ”tro på Kristus” (Jakob 1:8), uppmanar oss att omvända oss (se Jakob 2:5–6, 9–10) och ”förkunnar Guds ord” (se Jakob 2:2, 11). Låt barnen använda dockor för att låtsas göra några av de här sakerna.

  • Be barnen säga namnen på några ledare i kyrkan de känner till, som Primärs ledare, medlemmar i biskopsrådet och profeter och apostlar. Hjälp barnen komma på olika sätt de här ledarna välsignar oss på.

Bild
två män som skakar hand över ett skrivbord

Våra ledare i kyrkan hjälper oss följa Jesus Kristus.

Jakob 2:12–14, 17–21

Jag kan hjälpa människor i nöd när jag delar med mig till dem.

Förstår barnen du undervisar de välsignelser som kommer när de delar med sig till människor i nöd? Hur kan du hjälpa dem förstå att vår himmelske Fader och Jesus Kristus vill att de ska hjälpa andra?

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att en del människor på Jakobs tid var väldigt rika, men de ville inte dela med sig av det de hade till människor som var fattiga. Läs Jakob 2:17–19 för att hjälpa barnen förstå vad Jakob undervisade de här människorna om. När du gör det, ge barnen bilder eller föremål att hålla i som passar till orden eller uttrycken i de här verserna.

  • Be barnen dramatisera hur de kan dela med sig av det de har till någon i nöd. Vittna om att vi blir välsignade när vi delar med oss till andra.

  • Ta med dig något till lektionen som du kan dela med dig av till barnen. Ge en del av det till varje barn, och förklara varför du delar med dig. Be dem berätta hur det kändes när du delade med dig till dem. Hur känner de sig när de delar med sig till andra? Hjälp dem komma på något de kan dela med sig av som kan hjälpa någon att känna sig glad.

Jakob 4:6

Jag kan stärka min tro på Jesus Kristus.

När Jakob levde rättfärdigt trots ogudaktigheten omkring honom blev hans tro så stark att den inte kunde rubbas. Fundera på hur du kan hjälpa barnen förstå vad det innebär att ha tro som inte kan rubbas.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen komma på saker de gör för att göra sina kroppar starkare. Hur kan vi göra vår tro starkare? Slå upp Jakob 4:6 och hjälp barnen upptäcka vad Jakob och hans folk gjorde för att göra sin tro ”orubblig”.

  • Sjung ”Den vise och den dumme mannen” (Barnens sångbok, s. 132) med barnen. Rita ett hus som är byggt på sand på ena sidan av tavlan. Rita ett hus byggt på en klippa på andra sidan. Om du kan tar du med dig sand och en stor sten till lektionen. Vilket är lättare att rubba eller flytta på? Vilket vill vi att vår tro ska vara som, sand eller sten?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Jakob 1:6–8, 18; 2:1–6, 11

Gud kallar ledare i kyrkan för att de ska hjälpa mig följa Jesus Kristus.

Barnen du undervisar blir välsignade när de litar på och följer råd från kyrkans ledare.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Jakob 1:6–8 och 2:1–6, 11 med barnen och hjälp dem leta efter uttryck som beskriver hur Guds tjänare leder kyrkan. Be dem skriva ner de här uttrycken på papperslappar, och sätt sedan upp papperslapparna på tavlan. Varför kallar Gud ledare i kyrkan för att vägleda oss? Be barnen berätta om sina upplevelser av att lära sig något eller ta emot vägledning av en ledare i kyrkan eller en lärare, och vilka välsignelser de fick.

  • Be barnen rita en teckning av en ledare i kyrkan de känner till, och låt resten av klassen gissa vem de ritat. Vad gör de här ledarna för att hjälpa oss följa Jesus Kristus? Uppmana barnen att skriva meddelanden till ledare i kyrkan och tacka dem för deras tjänande.

  • Bjud in en lokal ledare i kyrkan att berätta för barnen vad han eller hon gör för att utföra sitt ämbete. Be barnen nämna några saker de kan göra för att stödja sina ledare.

Jakob 2:12–14, 17–21

Jag kan hjälpa andra bli glada genom att dela med mig till dem.

De som verkligen följer Jesus Kristus är villiga att dela med sig av det de har till andra. Uppmuntra barnen att ge glädje till de behövande genom att dela med sig till dem.

Möjliga aktiviteter

  • Säg till barnen att många människor på Jakobs tid blev högmodiga och ovänliga eftersom de älskade rikedomar (se Jakob 2:12–14, 17–21). Be några barn läsa upp Jakob 2:17–19 och hjälp dem förstå svåra ord. Vad bör vi söka efter innan vi söker efter rikedomar? Vad bör vi söka att göra om vi får rikedomar?

  • Läs Jakob 2:17 för barnen. Vilka välsignelser har vår himmelske Fader delat med sig av till oss? Varför vill han att vi delar med oss till varandra? Be barnen berätta om tillfällen när de delade med sig av något till någon annan, hur de kände sig och hur den andra personen kände sig.

Jakob 4:4–13, 17

Jag kan stärka min tro på Jesus Kristus.

Jakobs tro blev orubblig när han utforskade profeternas ord och fick ett eget vittnesbörd (se Jakob 4:6). Hur kan du hjälpa barnen få en önskan att bygga upp orubblig tro?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen tänka på sådant som blir starkare och stabilare med tiden, som till exempel ett stort träd. På vilket sätt är tro som sakerna de tänkte på? Vilka uttryck i Jakob 4:6, 10–11 beskriver vad vi kan göra för att göra vår tro orubblig? Be barnen göra en lista på tavlan över hur de kan stärka sin tro på Jesus Kristus.

  • Berätta för barnen om äldste Neil L. Andersens liknelse om trädet som växer i en blåsig miljö, som finns i hans budskap ”Andliga virvelvindar” (Liahona, maj 2014, s. 18–21) eller visa videon ”Andliga virvelvindar” (ChurchofJesusChrist.org). Varför är det viktigt att vår tro är orubblig och stark som en trädstam? Vad symboliserar virvelvindarna? Vad kan vi göra för att bygga upp orubblig tro? Hjälp barnen komma på andra liknelser som undervisar om att ha tro som inte kan rubbas.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att komma på något de kan dela med sig av till sina familjer – bland annat något de lärde sig på lektionen i dag. Ge dem möjligheter under en framtida lektion att berätta vad de delade med sig av.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad. Hjälp barnen förstå att en viktig aspekt av vördnad är att tänka på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Påminn gärna barnen om att vara vördnadsfulla genom att stillsamt sjunga eller nynna på en sång, eller sätta upp en bild på Jesus.

Skriv ut