Kom och följ mig
3–9 februari. 2 Nephi 1–5: ”Vi levde på ett sätt som bringade lycka”


”3–9 februari. 2 Nephi 1–5: ’Vi levde på ett sätt som bringade lycka’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”3–9 februari. 2 Nephi 1–5”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Adam och Eva lämnar Edens lustgård

Adam och Eva, av Douglas Fryer

3–9 februari

2 Nephi 1–5

”Vi levde på ett sätt som bringade lycka”

Lehi undervisade vart och ett av sina barn enligt deras individuella behov och omständigheter. Följ hans exempel när du förbereder dig för att undervisa barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Förklara att Lehi undervisade sin familj om frihet att göra egna val, och be sedan barnen att berätta om upplevelser de har haft när de har valt det rätta. Hur kändes det när de hade gjort det valet? Hur kan de komma ihåg att välja rätt i framtiden?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

2 Nephi 1:20

Jag blir välsignad när jag lyder.

Principen som lärs ut i den här versen – lydnad medför välsignelser – illustreras ofta i Mormons bok. Fundera över hur du kan hjälpa barnen se det i sina egna liv.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hjälpa dig definiera ordet bud och gör en lista över bud. Läs 2 Nephi 1:20 och betona att vi får ”framgång”, eller blir välsignade, när vi håller buden. Hur känns det när vi lyder de här buden?

  • Visa barnen sådant som skyddar, som skor, mössor och handskar. Låt barnen prova dem. Hur kan de här sakerna skydda oss? Berätta att vår himmelske Faders bud kan skydda oss från andlig fara. Berätta om en upplevelse när du blev beskyddad för att du höll buden.

2 Nephi 2:11, 16, 27

Gud gav mig friheten att välja.

På grund av sina val måste Adam och Eva lämna Edens lustgård. Hur kan du lära barnen att Adams och Evas val gör att vi kan använda vår handlingsfrihet för att välja vår himmelske Fader i dag?

Möjliga aktiviteter

  • Rita en bild på en fri människa och en fången människa (kanske en människa i fängelse) och be barnen peka på rätt bild när du läser orden fria och fångenskap i 2 Nephi 2:27. Betona uttrycket ”fria att välja” och be varje barn upprepa det.

  • Gå tillsammans med barnen igenom berättelsen om Adam och Eva (se 2 Ne. 2:17–19) och det val de gjorde i Edens lustgård; se även ”Kapitel 3: Adam och Eva”, Berättelser ur Gamla testamentet, s. 15–18, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Hjälp barnen göra en lista över val de gör varje dag. Vittna för barnen om att vår himmelske Fader gav oss frihet att välja mellan gott och ont, och be barnen hoppa upp och ner eller klappa händerna för att fira att de är fria att välja.

  • Lek en lek där du säger ett ord (exempelvis ljus) och barnen säger dess motsats (mörker). Upprepa den här aktiviteten flera gånger. Läs första halvan av 2 Nephi 2:11 och 2 Nephi 2:16 för att hjälpa barnen förstå att motsatser hjälper oss att välja. Ge barnen exempel på hur ett barn frestas att välja fel. Hjälp barnen komma på vad motsatsen till det valet är, och be dem dramatisera det. Vittna om att vår himmelske Fader välsignar oss när vi väljer det rätta.

  • Sjung en sång tillsammans om att göra val, som till exempel ”Jag vill gärna likna Jesus” eller ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 40–41, 82–83), och fråga barnen vad de lär sig av sångerna om att göra val.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 1:20

Jag blir välsignad när jag lyder.

När barn har tro på att Gud välsignar dem för att de håller buden – även om välsignelserna inte kommer med en gång – är det lättare för dem att göra rättfärdiga val.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen gå igenom några av de val Nephi och hans bröder gjorde. Några exempel hittar du i 1 Nephi 2:11–16; 3:5–7 och 18:9–11. Be dem läsa 2 Nephi 1:20 tillsammans och berätta varför de tror Lehi gav det här budskapet till sina barn.

  • Skriv uttryck från 2 Nephi 1:20 på pappersremsor och samtala om vad de betyder. Be barnen sätta upp remsorna i rätt ordning med hjälp av versen. Visa barnen en frisk krukväxt och ett blad eller en gren som har skurits av från växten för att illustrera skillnaden mellan att få framgång och att bli avskurna. Vad är det för skillnad mellan ett blad på krukväxten och ett som har skurits av? Hur liknar vi bladet på krukväxten när vi lyder Guds bud? Uppmana barnen att skriva ner i en dagbok hur Gud välsignar dem när de väljer det rätta.

2 Nephi 2:22–28

Gud gav mig friheten att välja.

Jesus Kristus räddade oss från fysisk död och andlig död (att skiljas från Gud på grund av synd) genom sin försoning och uppståndelse. För att kunna bo hos vår himmelske Fader igen måste vi använda vår handlingsfrihet till att ständigt omvända oss och sträva efter att leva rättfärdigt.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild på Adam och Eva (se Evangeliebilder, nr 4) och be barnen berätta vad de vet om det som hände Adam och Eva i Edens lustgård. Hjälp barnen hitta svar i 2 Nephi 2:22–27. Förklara att vi på grund av Adams och Evas val får välsignelsen att komma till jorden. Vi får använda vår handlingsfrihet till att göra bra val, och omvända oss genom Kristus försoning när vi gör felaktiga val.

  • Skriv orden i 2 Nephi 2:27 på tavlan. Hjälp barnen lära sig versen utantill genom att upprepa den och turas om att sudda ut ord varje gång de upprepar den. Hjälp barnen föreställa sig hur ett liv utan val skulle vara. Varför är de tacksamma för handlingsfrihet?

  • Be barnen berätta om ett tillfälle då de gjorde ett bra val. Hur kändes det när de hade gjort det valet? Vad kan vi göra för att hjälpa oss själva välja rätt när vi frestas att göra något som är fel? Ni kanske kan sjunga en sång om att göra val, som till exempel ”Gör rätt val” (Psalmer, nr 162). Be barnen berätta vad de lärde sig av sången.

2 Nephi 3:6–24

Joseph Smith var en ”utvald siare”.

I 2 Nephi 3 nämnde Lehi en profetia om profeten Joseph Smith. Du kan använda det här som ett tillfälle att undervisa barnen om hans uppdrag i de sista dagarna.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen utforska 2 Nephi 3:6–24 efter ledtrådar till vilken profet det handlar om. Skriv upp de här ledtrådarna på tavlan. Varför kallas Joseph Smith en ”utvald siare”? Vad gjorde Joseph Smith som är ”av stort värde för [hans bröder]”? (v. 7.)

  • Sjung en psalm om Joseph Smith, som ”Pris åt den man”, (Psalmer, nr 16). Fråga barnen varför de är tacksamma för profeten Joseph Smith.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att lägga märke till tillfällen de har att göra val under veckan. Be dem vara redo att nästa vecka berätta vilka val de gjorde och vad följderna blev.

Förbättra vår undervisning

Barn kan känna igen Andens inflytande. Lär barnen att de känslor av frid, kärlek och värme som de får när de pratar eller sjunger om Jesus Kristus och hans evangelium kommer från den Helige Anden. De här känslorna kan bygga upp deras vittnesbörd.

Skriv ut