Kom och följ mig
29 juni–5 juli. Alma 23–29: De avföll aldrig


”29 juni–5 juli. Alma 23–29: De avföll aldrig”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”29 juni–5 juli. Alma 23–29”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina vapen

Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina krigsvapen, av Jody Livingston

29 juni–5 juli

Alma 23–29

De avföll aldrig

När du läser Alma 23–29, vilka budskap finner du till dig själv och din familj? Vad kan du berätta under lektioner i kyrkan?

Skriv ner dina intryck

Undrar du ibland om människor verkligen kan förändras? Kanske undrar du om du kan övervinna dåliga val du gjort eller dåliga vanor du utvecklat, eller du kan ha liknande oro för nära och kära. I så fall kan anti-nephi-lehiterna hjälpa dig. Det här folket var svurna fiender till nephiterna. När Ammon och hans bröder beslöt att predika för nephiterna ”hånskrattade [de] åt [dem]”. Att döda lamaniterna verkade vara en rimligare lösning än att omvända dem. (Se Alma 26:23–25.)

Men lamaniterna ändrade sig – genom Herrens kraft till omvändelse. De var en gång kända som ett ”förhärdat och blodtörstigt folk” (Alma 17:14), men ”utmärkte sig [nu] för sin hängivenhet mot Gud” (Alma 27:27). Ja, de avföll aldrig (Alma 23:6).

Kanske har du falska traditioner att överge eller ”upprorsvapen” att lägga ner (Alma 23:7). Eller kanske behöver du bara vara lite mer hängiven i ditt vittnesbörd och lite mindre benägen att avfalla. Vilka förändringar du än behöver, kan Alma 23–29 ge dig hopp att bestående förändring, genom Jesu Kristi försonings kraft, är möjlig.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 23:1–5

När Guds barn tar emot evangeliet, följer stora välsignelser.

När lamaniternas kung tillkännagav att Guds ord ”inte skulle hindras” bland hans folk (se Alma 23:1–5), öppnade han dörren till stora välsignelser för dem. Sök efter de här välsignelserna medan du läser Alma 23–29. Hur kan du se till att Guds ord ”inte hindras” i ditt liv eller i din familj?

Alma 23–25; 27

Min omvändelse till Jesus Kristus och hans evangelium förändrar mitt liv.

De lamaniter som besöktes av Ammon och hans bröder verkade inte vara redo att omvända sig – de var fångna i sina fäders traditioner och i sin egen ogudaktighet. Men många av dem tog emot Jesu Kristi evangelium och gjorde grundläggande förändringar i sina liv. Som symbol för sin egen omvändelse kallade de här lamaniterna sig anti-nephi-lehiter. (Betydelsen av ordet ”anti” i det här fallet är inte densamma som i ”anti-krist”.)

Begrundan av de här lamaniternas omvändelse kan få dig att tänka på din egen omvändelse ”till Herren” (Alma 23:6). Ett sätt att studera de här kapitlen är att se på hur anti-nephi-lehiternas omvändelse förändrade deras liv. Du kan börja med följande verser.

När du begrundar förändringarna hos anti-nephi-lehiterna, kan du betänka hur din egen omvändelse till Kristus förändrar dig. Vad tycker du att du behöver göra mer för att evangeliet ska kunna få större kraft i ditt liv?

Alma 23:6–7

Alma 23:17–18

Alma 24:11–19

Alma 25:13–16

Alma 27:26–30

Alma 24:7–19; 26:17–22

Gud är barmhärtig.

De synder som Ammon och anti-nephi-lehiterna hade att övervinna var troligen ganska olika något i ditt liv, men vi är alla beroende av Guds barmhärtighet. Vad finner du i Alma 24:7–19 och 26:17–22 som hjälper dig förstå hans barmhärtighet? Medan du läser kan du tänka på de här sakerna: hur du manats att omvända dig, dina upplevelser av omvändelse, hur du försökt undgå att synda igen samt de välsignelser som kommit till dig genom omvändelse. Vad lär du dig om Guds barmhärtighet i ditt liv genom att läsa verserna på det här sättet?

Alma 2629

Att tjäna Herren ger glädje.

Trots sina olika upplevelser uttryckte Ammon och Alma liknande känslor för sitt missionsarbete. Du kan läsa Alma 26 och 29 och jämföra dem. Vilka likheter lägger du märker till? Vilka ord och uttryck upprepas? Vad kan du lära av Ammon och Alma om hur man finner sann glädje trots svårigheter? (Du kan läsa om Almas utmaningar i kapitelrubrikerna för Alma 5–16. Om Ammons och hans bröders utmaningar står det i kapitelrubrikerna för Alma 17–28.)

Alma 26:5–7

Vad är kärvar och lador?

Vid skördetiden samlas säden ofta i knippen som kallas kärvar och läggs i förrådshus eller lador. Äldste David A. Bednar delgav sin tolkning av symboliken i Alma 26:5: ”Kärvarna i den här liknelsen föreställer nydöpta medlemmar i kyrkan. Ladorna är de heliga templen” (”Att ärorikt inneha namn och ställning”, Liahona, maj 2009, s. 97). Tänk över vad liknelsen i Alma 26:5–7 lär dig om vikten av tempelförbunden.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 24:6–19

Varför grävde anti-nephi-lehiterna ner sina vapen ”djupt i jorden” (Alma 24:16)? Familjen kanske vill skriva ner på papperslappar sådant de skulle vilja övervinna eller komma ifrån. De kan sedan gräva ett hål och begrava papperslapparna.

Alma 24:7–12

Att studera de här verserna kan hjälpa er familj förstå omvändelsens underbara gåva. Vad gjorde anti-nephi-lehiterna för att omvända sig från sina synder? Hur hjälpte Herren dem omvända sig? Vad kan vi lära av det här exemplet?

Alma 24:20–27

Vad har vi sett som vittnar om sanningen i Mormons förkunnelse: ”Sålunda ser vi att Herren verkar på många sätt för sitt folks frälsning” (Alma 24:27)?

Alma 26:2

Hur skulle din familj besvara Ammons frågor i Alma 26:2? Du kan göra en lista över deras svar på ett stort papper och hänga upp det någonstans där alla kan se det. Uppmana familjemedlemmarna att göra tillägg på papperet allteftersom de kommer på andra ”välsignelser [som Gud har] skänkt oss”.

Alma 29:9

På vilket sätt var Ammon och Alma redskap i Guds händer? Ni kan titta på redskap eller verktyg i hemmet och diskutera hur de hjälper er familj. Hur hjälper oss detta att förstå hur vi kan vara ”redskap i Guds händer”?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Variera. Att variera sättet att studera skrifterna i familjen kan hjälpa dem behålla intresse och engagemang. Efter att någon läst en vers kan han eller hon till exempel be någon annan i familjen att med egna ord återge det som just har lästs upp.

Bild
Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina vapen

Illustration: Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina vapen av Dan Burr

Skriv ut