Kom och följ mig
22–28 juni. Alma 17–22: ”Jag ska göra dig till ett redskap”


”22–28 juni. Alma 17–22: ’Jag ska göra dig till ett redskap’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”22–28 juni. Alma 17–22”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Ammon talar till kung Lamoni

Ammon och kung Lamoni, av Scott M. Snow

22–28 juni

Alma 17–22

”Jag ska göra dig till ett redskap”

När du läser Alma 17–22, skriv ner intryck du får och handla efter dem. När du gör det visar du Herren din villighet att ta emot ytterligare personlig uppenbarelse.

Skriv ner dina intryck

Tänk på alla de anledningar människor kan ha för att inte sprida evangeliet: ”Jag vet inte tillräckligt” eller ”Jag är inte säker på att de är intresserade” eller kanske ”Tänk om jag förolämpar dem?” Du kanske har märkt att du tänker något liknande ibland. Nephiterna hade ytterligare en anledning att inte sprida evangeliet till lamaniterna: de var ”ett vilt och förhärdat och blodtörstigt folk, ett folk som njöt av att mörda nephiterna” (Alma 17:14; se även Alma 26:23–25). Men Mosiahs söner hade ännu starkare anledning att känna att de måste sprida evangeliet till lamaniterna: ”De önskade att frälsning skulle förkunnas för varje levande varelse, för de kunde inte tåla att någon människosjäl skulle gå förlorad” (se Mosiah 28:3). Den kärlek som inspirerade Ammon och hans bröder kan också inspirera dig att berätta om evangeliet för familj, vänner och bekanta – också dem som kanske inte verkar vara benägna att ta emot det.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 17:1–4

När jag stärker min egen tro kan jag mer verksamt sprida evangeliet.

Har du någonsin återförenats med gamla vänner och känt dig som Alma kände sig – överlycklig över att de hade hållit sig starka i tron (se Alma 17:1–2)? Vad kan du lära dig av Mosiahs söner om hur man behåller styrkan i sin tro på evangeliet och sin hängivenhet mot det? När du begrundar den andliga styrkan hos Mosiahs söner, vad inspireras du att göra?

Hur påverkade Mosiahs söners andliga förberedelse deras arbete med lamaniterna? Du kanske kan använda det här tillfället att utvärdera dina egna ansträngningar att undervisa evangeliet ”med Guds kraft och myndighet” (Alma 17:3).

Alma 17:6–12

Jag kan vara ett redskap i Guds händer för att bringa frälsning till hans barn.

President Thomas S. Monson sa: ”Jag vill alltid att Herren ska veta att om han har ett ärende som behöver uträttas så uträttar Tom Monson det ärendet åt honom” (”On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson [I Herrens ärende: Thomas S. Monsons liv]”, video, ChurchofJesusChrist.org). När du läser Alma 17:6–12, leta då efter vad Mosiahs söner gjorde så att de kunde bli redskap i Guds händer. Hur kan du vara ett redskap i Guds händer för att välsigna andra? Vad lär du dig av deras exempel som ger dig mod att göra det Herren har behov av att du gör?

Se även Dallin H. Oaks, ”Att sprida det återställda evangeliet”, Liahona, nov. 2016, s. 57–60.

Alma 17–18

Jag kan hjälpa andra förbereda sig för att ta emot evangeliet.

Lamoni var ledare för ”ett vilt och förhärdat och blodtörstigt folk” (Alma 17:14), men han övervann åratal av traditioner och tog emot Jesu Kristi evangelium. När du läser om Ammons umgänge med kung Lamoni, lägg då märke till vad Ammon gjorde som kan ha hjälpt Lamoni vara mer mottaglig för hans budskap. Om du får tankar om vad du kan göra för att sprida evangeliet till andra, skriv då ner dem.

Det kanske också kan vara till hjälp att markera eller skriva ner de sanningar Ammon undervisade Lamoni om (se Alma 18:24–39), och de sanningar som Aron undervisade Lamonis far om (se Alma 22:1–16). Vad säger de här verserna dig om sanningarna du kan dela med andra för att hjälpa dem att söka få ett vittnesbörd om evangeliet?

Bild
Ammon räddar kungens får

Minerva K. Teichert (1888–1976) Ammon räddar kungens hjordar, 1935–1945, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art

Alma 18–22

Mitt enkla vittnesbörd kan ha ett långtgående inflytande.

Även om berättelserna om omvändelse som vi läser om i skrifterna ofta innebär dramatiska händelser, finner vi i kärnan ofta personer som hade modet att tala och bära vittnesbörd för andra. Ett sätt att studera Alma 18–22 är att söka efter den långtgående verkan som en persons vittnesbörd kan ha. Du kanske kan skriva ner det du hittar i en uppställning som följande:

Ammon spred evangeliet till , som spred evangeliet till , och resultatet blev att .

Alma 19:36

Herrens arm är utsträckt mot mig när jag omvänder mig.

I slutet av berättelsen om kung Lamonis omvändelse, undervisade Mormon om något viktigt angående Herrens karaktär. Vad säger dig Alma 19:36 om Herrens karaktär? När har du känt att Herrens arm varit utsträckt mot dig? Hur kan du hjälpa dem du älskar att känna hans nåd?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 17–19

Hur får du redogörelserna i de här kapitlen att komma till liv för din familj? Ni kan dramatisera berättelsen om hur Ammon skyddade fåren eller om hur Abish samlade mängden för att bevittna Guds kraft. Familjemedlemmarna kanske kan rita bilder av de olika delarna i berättelsen och använda bilderna för att återge den. Vad ska er familj göra för att följa Ammons och Abishs föredöme?

Alma 18:24–39

Medlemmarna i din familj kanske kan läsa Alma 18:24–39 tillsammans och urskilja de sanningar som Ammon undervisade Lamoni om. Varför tror vi att Ammon lärde Lamoni de här sanningarna först? Varför är det viktigt att vi har ett vittnesbörd om de här sanningarna?

Alma 20:8–15

Vad kan vi lära av hur Lamoni svarade sin far? Hur kan vi följa Lamonis föredöme i att stå upp för det som är rätt? (För att få några exempel, se videon ”Våga stå ensam” på ChurchofJesusChrist.org).

Alma 22:15–18

Gå igenom Alma 20:23 för att se vad Lamonis far var villig att ge upp för att rädda sitt liv. Gå sedan igenom Alma 22:15 för att se vad han var villig att ge upp för att ta emot evangeliets glädje. Vad var han villig att avstå från för att lära känna Gud (se v. 18)? Familjemedlemmarna kanske kan skriva varsin plan på att ge upp något för att lära känna Gud bättre.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Urskilj och tillämpa principer. Även om detaljerna i berättelser i skrifterna inte verkar gälla för dig, gör ofta principerna i de här berättelserna det. Vilka principer om att sprida evangeliet hittar du när du läser om Ammon och Aron?

Bild
Kung Lamonis hustru svimmar

Kung Lamonis hustru reste sig från marken och prisade Jesus. O välsignade Jesus, av Walter Rane

Skriv ut