Kom och följ mig
15–21 juni. Alma 13–16: ”Gå in i Herrens vila”


”15–21 juni. Alma 13–16: ’Gå in i Herrens vila’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”15–21 juni. Alma 13–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Alma och Amulek går ut ur fängelset

Illustration av när Alma och Amulek befriades från fängelset, av Andrew Bosley

15–21 juni

Alma 13–16

”Gå in i Herrens vila”

Den inspiration du får när du begrundar skrifterna är dyrbar. Du kan visa att du värdesätter den genom att skriva ner den och handla enligt den.

Skriv ner dina intryck

På många sätt hade livet i Ammonihah varit bra för både Amulek och Zeezrom. Amulek var ”en man med icke ringa anseende” och med ”många släktingar och vänner” (Alma 10:4). Zeezrom var ”en av de skickligaste” bland de lagkloka och hade ”mycket att göra” (Alma 10:31). Sedan kom Alma till Ammonihah med en gudomlig uppmaning att omvända sig och ”gå in i Herrens vila” (Alma 13:16). För Amulek, Zeezrom och andra krävdes det uppoffringar för att tacka ja till den här uppmaningen, och det ledde även till nästan outhärdliga motgångar.

Men naturligtvis tar berättelsen inte slut där. I Alma 13–16 lär vi oss vad som till slut händer dem som tror på ”Kristi makt att frälsa” (Alma 15:6). Ibland finns det befrielse, ibland helande – och ibland blir saker och ting inte lättare i det här livet. Men Herren tar alltid sitt folk ”upp till sig i härlighet” (Alma 14:11). Herren ger oss alltid ”kraft enligt [vår] tro på Kristus” (Alma 14:28). Och att ”tro på Herren” ger oss alltid ”hopp om att [vi] ska få evigt liv” (Alma 13:29). När du läser de här kapitlen kan du finna tröst i de här löftena, och du kan komma att bättre förstå vad Alma menade när han talade om ”Herrens vila”.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 13:1–19

Prästadömets förrättningar hjälper mig att ta emot återlösning genom Jesus Kristus.

Du kanske minns att i Alma 12 undervisade Alma om Guds återlösningsplan (se Alma 12:24–27). I kapitel 13 talade han om de präster som Gud hade ordinerat ”för att undervisa folket om dessa ting” (Alma 13:1). Almas ord uppenbarar många kraftfulla sanningar om prästadömet. Du kanske kan försöka urskilja åtminstone en sanning per vers i Alma 13:1–9. Här är några idéer som kan hjälpa dig att komma i gång:

Vers 1:Prästadömet kallas också ”[Guds] Sons orden” (se även L&F 107:1–4).

Vers 2:Gud ordinerar präster för att hjälpa människorna att se till hans Son för att få återlösning.

Vers 3:Prästadömsbärare förbereddes för sina ansvarsområden ”från världens grundläggning”.

Vad hittar du mer? Hur känner du för prästadömet när du begrundar de här sanningarna? Hur har prästadömets förrättningar hjälpt dig se till Kristus för att få återlösning?

Det är intressant att lägga märke till att många av människorna i Ammonihah var efterföljare till Nehor (se Alma 14:18; 15:15). Hur skilde sig prästerna i Nehors orden (se Alma 1:3–6) från prästerna som ordinerats ”enligt Guds Sons orden” (L&F 107: 3) som Alma beskriver? (Se Alma 13:1–19.)

Se även Dale G. Renlund, ”Prästadömets och Frälsarens försonings kraft”, Liahona, nov. 2017, s. 64–67.

Bild
unga män vid sakramentsbordet

Prästadömets förrättningar hjälper oss att se till Jesus Kristus för att få återlösning.

Alma 13:3

Är prästadömsbärare de enda människor som ”kallades och förbereddes från världens grundläggning”?

Almas lärdomar i Alma 13:3 gäller specifikt för prästadömsbärare. Men principen han undervisade om – att människor fick uppdrag och förberedde sig för att uppfylla dem ”från världens grundläggning” – gäller oss alla. President Spencer W. Kimball sa: ”I den värld vi befann oss i innan vi kom hit gavs trofasta kvinnor vissa uppgifter medan trofasta män förutordinerades till vissa prästadömsuppgifter. Trots att vi inte nu kommer ihåg omständigheterna, ändrar detta inte den härliga realiteten i det vi en gång gick med på” (Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball [2006], s. 218; se även L&F 138:55–56).

Alma 14

Gud tillåter ibland att de rättfärdiga får lida.

Alma 14 berättar om människor som led och till och med dog på grund av sin tro. Du kanske undrar, liksom många andra, varför hemska saker händer människor som försöker leva rättfärdigt. Du kanske inte hittar alla svar på den här svåra frågan i Alma 14, men det finns mycket att lära av Almas och Amuleks reaktion på de situationer de ställdes inför. Vad lär deras ord och handlingar dig om varför Herren ibland tillåter att rättfärdiga människor lider? Vad lär du dig av dem om att hantera förföljelse?

Se även Matt. 5:43–44; Mark. 14:55–65; Rom. 8:35–39; 1 Petr. 4:12–14; L&F 122:5–9.

Alma 15:16, 18

Lärjungeskap kräver uppoffringar.

Det kan vara intressant att göra en lista över det som Amulek avstod från för att ta emot evangeliet (se Alma 10:4–5; 15:16) och jämföra den med en lista över det han fick (se Alma 15:18; 16:13–15; 34: 8). Vad är du villig att uppoffra för att kunna bli en mer trofast lärjunge?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 13

Din familj kan ha nytta av att lägga märke till varje gång ordet ”vila” förekommer i Alma 13. Vilka andra ord och tankar förekommer tillsammans med det? Hur hjälper det oss att förstå vad ”Herrens vila” innebär? Hur skiljer den sig från fysisk vila?

Alma 13:10–12

För att hjälpa din familj föreställa sig vad de här verserna lär, kanske ni kan tvätta något tillsammans – som lite vita kläder. Hur känns det när vi är smutsiga? Hur känns det när vi blir rena igen? Hur liknar de här känslorna dem vi känner när vi syndar och sedan omvänder oss och blir rena genom Frälsarens försoning?

Alma 15:1–12

Vad kan vi lära oss av Zeezroms upplevelse om Herrens makt att styrka och hela oss, även när vi gör misstag? Vilken roll kan prästadömet spela i att ta emot hans styrka och helande?

Alma 16:1–10

När ni har läst de här verserna kan ni läsa Alma 9:4. Vad lär vi oss genom att jämföra hur Zoram kände inför profetens ord med hur folket i Ammonihah kände? Vad gör vi för att vara trogna våra levande profeters ord?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Var ständigt beredda. Informella undervisningstillfällen går snabbt förbi, så det är viktigt att ta vara på dem när de dyker upp. En tragedi i världen kan till exempel vara ett tillfälle att berätta om principer ur Alma 14 om varför Herren ibland tillåter att de oskyldiga får lida. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16.)

Bild
Alma och Amulek i fängelset

Alma och Amulek i fängelset, av Gary L. Kapp

Skriv ut