Kom och följ mig
15–21 juni. Alma 13–16: ”Gå in i Herrens vila”


”15–21 juni. Alma 13–16: ’Gå in i Herrens vila’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”15–21 juni. Alma 13–16”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Alma och Amulek går ut ur fängelset

Illustration av hur Alma och Amulek befriades från fängelset, av Andrew Bosley

15–21 juni

Alma 13–16

”Gå in i Herrens vila”

Du är tillsammans med barnen i din klass under bara en kort tid varje vecka. Om du kan inspirera dem att fortsätta lära sig ur Mormons bok utanför klassrummet – särskilt med sina familjer – har du gjort stor nytta i deras liv.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ge barnen möjlighet att berätta vad de redan vet om berättelserna i Alma 13–16. För att hjälpa dem kan du visa dem bilder som de i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller ”Kapitel 22: Almas mission i Ammonihah” (Mormons boks berättelser, s. 58–63).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Alma 13:1–2, 6, 16

Prästadömet hjälper mig att komma till Kristus.

Fundera under bön över vad barnen i din klass behöver förstå av det Alma lärde om prästadömet i de här verserna.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen upprepa en enkel definition av prästadömet, som till exempel ”prästadömet är Guds makt”, tillsammans med dig.

  • Slå upp Alma 13:2 och berätta för barnen att Gud kallar prästadömsbärare för att människor ”därigenom [kan] … se fram emot hans Son”. För att illustrera hur prästadömsbärare gör det, kan du visa bilder av de olika sätt på vilka prästadömsbärare tjänar (se Evangeliebilder, nr 38–41, 103–109) och berätta om hur Jesus tjänade (se Matt. 26:26–28; Mark. 5:22–24, 35–43).

  • Slå upp Alma 13:6 och förklara att prästadömsbärare ”undervisar människobarnen om [Guds] bud”. Hjälp barnen tänka på prästadömsbärare de känner till. Hur undervisar de om buden? Be barnen rita en bild av en prästadömsbärare de känner som undervisar någon om Guds bud.

Bild
unga män vid sakramentsbordet

Prästadömets förrättningar hjälper oss att se till Jesus Kristus för att få återlösning.

Alma 14:18–29

Min himmelske Fader stärker mig enligt min tro.

Berättelsen om hur Alma och Amulek befriades ur fängelset kan inspirera barnen att vända sig till Herren när de behöver hjälp.

Möjliga aktiviteter

  • Visa figurerna av Alma och Amulek på den här veckans aktivitetssida medan du berättar om händelserna i Alma 14:18–29. Du kan också använda ”Kapitel 22: Almas mission i Ammonihah” (Mormons boks berättelser, s. 58–63 eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Låt barnen turas om att använda figurerna för att berätta historien. Betona att Alma och Amulek fick styrka att kunna fly från fängelset ”enligt [sin] tro som är i Kristus” (Alma 14:26).

  • Hjälp barnen föreställa sig hur Alma och Amulek kan ha känt sig när de satt i fängelse, och be dem dramatisera de här känslorna (se v. 22). Förklara att Alma bad Herren om hjälp (se v. 26). Vittna om att Gud styrker oss när vi ber i tro.

  • Använd veckans aktivitetssida till att lära barnen om några sätt på vilka Gud stärker dem som har tro. Medan barnen färglägger aktivitetssidan kan du berätta om ett tillfälle när Gud gav dig styrka.

Alma 16:1–8

Jag välsignas när jag följer profeten.

Zoram, som var överbefälhavare för nephiternas arméer, visste att Alma var en profet och sökte hans vägledning. På grund av det var han framgångsrik.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Alma 16:1–8 med egna ord. Betona att eftersom Zoram och nephiternas arméer följde profeten Alma kunde nephiterna rädda sina vänner som hölls fångna av lamaniterna. Berätta om en upplevelse när du välsignades för att du följde profeten.

  • Visa en bild på kyrkans president och berätta om några saker han har bett oss att göra. Hjälp barnen komma på sätt att följa Jesus genom att göra det hans profet lär oss.

  • Visa bilder på profeter (se Evangeliebilder, nr 6–9, 14, 18, 26–27) medan du tillsammans med barnen sjunger en sång om profeter, som ”Lyss till profeten”, (Barnens sångbok, s. 58–59). Påpeka uttryck i sången som lär oss varför vi bör följa profeten.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Alma 13:1–19

Prästadömet hjälper mig att komma till Kristus.

När du läser Alma 13:1–19, vad finner du som fördjupar din vördnad för prästadömet? Vad inspireras du att berätta för barnen du undervisar? Följande förslag kan vara till hjälp.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Alma 13:10 och 13 tillsammans med barnen och leta efter karaktärsdrag en prästadömsbärare bör ha. Be dem tänka på människor de känner som är goda exempel på de här karaktärsdragen.

  • Hjälp barnen göra upp en lista på förrättningar vi får genom prästadömet (se ”Förrättningar” i Stå fast i din tro, s. 54). Be någon läsa Alma 13:16. Hur hjälper de här förrättningarna oss att ”se framåt mot [Jesus Kristus] för [våra] synders förlåtelse”?

  • Fråga barnen om de vet hur det melkisedekska prästadömet fick sitt namn. Hjälp dem hitta svar i Alma 13:14–19 och Läran och förbunden 107:1–4. Vad lär vi oss av Melkisedek om hur prästadömet bör användas?

Alma 14:18–29

Min himmelske Fader stärker mig enligt min tro.

Alma och Amulek satt i fängelse under många dagar innan Herren befriade dem. Den här berättelsen kan hjälpa barnen lära sig att deras prövningar kanske inte löser sig snabbt eller lätt, men att Herren stärker dem ”enligt [deras] tro” (Alma 14:26).

Möjliga aktiviteter

  • Skriv frågor på tavlan för att hjälpa barnen leta efter detaljer i Alma 14:18–29, som Vad gjorde domarna mot Alma och Amulek i fängelset? eller Hur visade de sin tro på Jesus Kristus? Ge varje barn en eller två verser att läsa och leta efter svar på frågorna.

  • Be barnen rita bilder av händelser i Alma 14:18–29 och låt dem använda bilderna för att återge berättelsen. Hur kan vi vara som Alma och Amulek?

  • Berätta om en upplevelse när du visade tro på Herren och han gav dig styrkan att övervinna eller hålla ut i en prövning. Uppmuntra barnen att berätta om liknande upplevelser de har haft.

Alma 15:3–12

Evangeliet kan förändra hjärtan.

Zeezrom var först en aktiv motståndare till Alma och Amulek, men deras vittnesbörd rörde vid hans hjärta och inspirerade honom att omvända sig. När du studerar de här verserna, fundera då på hur Zeezroms upplevelse kan inspirera barnen du undervisar.

Möjliga aktiviteter

  • Gå tillsammans med barnen igenom vad de lärde sig om Zeezrom förra veckan. Läs Alma 15:3–12 tillsammans för att upptäcka på vilket sätt han förändrades.

  • Be barnen låtsas att de träffade Zeezrom innan han omvände sig. Vad skulle de säga för att hjälpa honom tro på evangeliet? De kan jämföra vad de skulle ha sagt med vad Alma och Amulek lärde Zeezrom (se Alma 11:40–46; 15:6–11). Varför kan någon vilja förändra sig för att de känner till de här sanningarna?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen fundera på något de kan göra den här veckan för att visa sin tro på Herren. Uppmuntra dem att berätta om sina planer och upplevelser för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Lär dig känna igen uppenbarelse. ”Uppenbarelse kommer ofta ’rad på rad’ (2 Ne. 28:30), inte allt på en gång. … När du begrundar hur de evangelieprinciper du undervisar om kan välsigna eleverna i din klass, kommer idéer och intryck till dig i ditt vardagsliv – när du åker till jobbet, utför hushållssysslor eller umgås med familj och vänner” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12).

Skriv ut