Kom och följ mig
8–14 juni. Alma 8–12: Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk


”8–14 juni. Alma 8–12: Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”8–14 juni. Alma 8–12”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Alma predikar

Undervisar om den sanna läran, av Michael T. Malm

8–14 juni

Alma 8–12

Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk

Vad känns särskilt relevant för barnen du undervisar när du läser om vad Alma och Amulek lärde folket i Ammonihah?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen beskriva vad missionärer gör och be dem berätta om de känner någon som är på mission. Vad undervisar missionärerna människor om? Hjälp barnen förstå att Alma och Amulek var missionärer som berättade om evangeliet för folket i Ammonihah.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

Alma 8

Jag kan dela med mig av evangeliet.

Alma reste över hela landet för att predika evangeliet och Amulek predikade i sin egen stad för sina vänner och grannar. Hur kan du inspirera barnen att följa deras exempel och berätta om evangeliet för andra?

Möjliga aktiviteter

  • Läs tillsammans första halvan av ”Kapitel 22: Almas mission i Ammonihah” (Mormons boks berättelser, s. 58–63; se även motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Be barnen gå arm i arm parvis och låtsas vara Amulek och Alma, som undervisade om evangeliet tillsammans, medan de sjunger en missionärssång som till exempel ”Jag skulle vilja vara missionär”, (Barnens sångbok, s. 90).

  • Hjälp barnen upprepa en evangeliesanning flera gånger, till exempel ”Mormons bok vittnar om Kristus” eller ”Jag vet att Jesus älskar mig”. Be barnen öva på att berätta den här sanningen för någon annan i klassen. Som en del av den här aktiviteten kan du hjälpa barnen fylla i veckans aktivitetssida.

  • Be barnen berätta för dig om något de har delat med en familjemedlem eller en vän – till exempel en leksak eller godis. Hjälp dem göra en lista över viktiga saker om Jesus Kristus som vi kan dela med varandra. Förklara att eftersom evangeliet är så viktigt gick Alma iväg för att dela med sig av det till människor i många andra städer så att de kunde få veta hur de kunde vara lyckliga.

Alma 8:18–22

Jag kan vara en bra vän.

Amuleks sätt att tjäna Alma är ett gott exempel för barnen på hur de kan älska och tjäna andra.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn låtsas vara Amulek och ett annat barn låtsas vara Alma medan du berättar det som hände i Alma 8:18–22. Låt barnen hjälpa till att återge berättelsen och be olika barn vara Alma och Amulek. På vilket sätt var Amulek en bra vän till Alma? Be barnen berätta om någon som har varit en bra vän till dem. Hur fick den upplevelsen dem att känna sig? Varför vill Gud att vi ska vara bra vänner till andra?

  • Hitta eller rita en bild som representerar vänskap (till exempel två människor som kramas eller ett hjärta) och klipp upp den i pusselbitar. På baksidan av varje pusselbit skriver du något som Alma och Amulek gjorde för att vara bra vänner eller saker vi kan göra för att vara bra vänner. Be barnen turas om att välja en pusselbit och lägga till den till pusslet medan du läser vad som står på baksidan av den. Hjälp barnen tänka på människor de kan vara en vän till. Vittna om att Jesus Kristus är den bästa vän vi kan ha.

Bild
två flickor som skrattar

Vi kan vara bra vänner till andra.

Alma 11:43–44

Efter döden kommer jag att uppstå.

Alma undervisade folket i Ammonihah om uppståndelsen. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå vad det betyder att uppstå?

Möjliga aktiviteter

  • Använd handen för att representera en ande, och en handske för att representera en kropp. Ta ut handen ur handsken för att visa barnen att våra andar och våra kroppar kommer att skiljas åt när vi dör. Sätt på dig handsken igen för att visa att våra andar och våra kroppar återförenas vid uppståndelsen. Låt barnen turas om att sätta på och ta av sig handsken medan du läser Alma 11:43 för dem. Visa bilden av Maria och den uppståndne Jesus Kristus (Evangeliebilder, nr 59) och vittna om att Jesus Kristus gjorde det möjligt för alla att uppstå.

  • Be barnen rita bilder av sina vänner eller familjemedlemmar och släktingar. När barnen visar sina bilder pekar du på varje vän eller familjemedlem de har ritat och förklarar att han eller hon kommer att uppstå. Vittna om att Jesus gjorde det möjligt för oss att vara tillsammans med våra familjer för evigt.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

Alma 8–10

Jag kan dela med mig av evangeliet.

Alma och Amulek berättade om evangeliet trots att det inte var lätt. Hur kan deras mod och tro inspirera barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta med egna ord händelserna i Alma 8–10. Välj ut flera principer i de här händelserna som kan hjälpa barnen berätta om evangeliet, som till exempel ihärdighet (se Alma 8:8–13), att vittna om Kristus (se Alma 9:26–27) och att ha en kamrat (se Alma 10:7–11). Be barnen läsa utvalda verser och säga vad de lär sig om att berätta om evangeliet. Varför är det viktigt att berätta för andra om evangeliet?

  • Be barnen berätta om upplevelser de haft av att berätta om evangeliet för någon, eller berätta själv. Be barnen lyssna efter sätt att förbereda sig för att berätta om evangeliet medan de sjunger en sång om missionsarbete, som ”Vi vill ge världen hans ord”, (Barnens sångbok, s. 92–93). Varför vill vår himmelske Fader att vi ska berätta om evangeliet? Hjälp barnen planera hur de kan berätta om evangeliet för sina vänner, som att ge dem en Mormons bok eller bjuda med dem till en aktivitet i kyrkan. Ge dem tid att rollspela vad de kan säga och göra i de här situationerna.

Alma 11–12

Guds plan är en återlösningsplan.

Hur kan du använda Alma 11–12 för att tillkännage ”återlösningsplanen” för barnen (Alma 12:30)?

Möjlig aktivitet

  • Skriv på tavlan några av de principer som hänger samman med återlösningsplanen och som finns i Alma 11–12, som Adam och Evas fall, Jesu Kristi försoning, omvändelse, döden, uppståndelsen och domen. Läs några verser ur Alma 11 eller 12 som undervisar om de här principerna, och ge barnen tid att rita en bild som representerar var och en av principerna. Vilken är Frälsarens roll i den här planen? Be sedan barnen att använda sina bilder för att rollspela att de undervisar en vän om Guds plan.

Alma 12:10

Om jag inte förhärdar mitt hjärta kan jag få mer av Guds ord.

När det gäller att lära oss andliga sanningar är våra hjärtans tillstånd lika viktigt som våra sinnesförmågor.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Alma 12:10 tillsammans och samtala om vad det innebär att ”förhärda” våra hjärtan. Varför gör ett hårt hjärta det svårare att lära av Gud?

  • För att illustrera den här principen visar du barnen en tvättsvamp och en sten och frågar dem vilken av de här sakerna som suger upp vatten bäst. Hur kan vi visa Herren att vi vill att våra hjärtan ska vara mjuka som tvättsvampen?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att söka efter möjligheter att berätta om evangeliet eller att hjälpa någon annan den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd för klassen. Ett vittnesbörd kan vara så enkelt som ”Jag vet att vår himmelske Fader älskar var och en av er” eller ”Det känns bra inuti när jag lär mig om Jesus Kristus”. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 11.)

Skriv ut