Kom och följ mig
14–20 september. 3 Nephi 8–11: ”Stå upp och kom hit till mig”


”14–20 september. 3 Nephi 8–11: ’Stå upp och kom hit till mig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”14–20 september. 3 Nephi 8–11”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Jag är världens ljus, av James Fullmer

14–20 september

3 Nephi 8–11

”Stå upp och kom hit till mig”

I 3 Nephi 8–11 hörde folket Guds röst tala till dem. När du läser de här kapitlen, var uppmärksam på vad hans röst säger till dig.

Skriv ner dina intryck

”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade att han skulle komma till världen” (3 Ne. 11:10). Med dessa ord presenterade Frälsaren sig själv och uppfyllde mer än 600 år av profetior i Mormons bok. ”Den ankomsten och det tillkännagivandet”, skrev äldste Jeffrey R Holland, ”utgjorde brännpunkten, det största ögonblicket, i Mormons boks hela historia. Det var den manifestation och det tillkännagivande som upplyst och inspirerat varje nephitisk profet. … Alla hade talat om honom, sjungit om honom, drömt om honom och bett om att han skulle visa sig – men nu var han faktiskt där. Dagarnas dag! Den Gud som vänder varje mörk natt till gryningsljus hade kommit” (Christ and the New Covenant [1997], s. 250–251).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

3 Nephi 8–11

Jesus Kristus är världens ljus

Lägg märke till hur temat mörker och ljus – både fysiskt och andligt – upprepas genom hela 3 Nephi 8–11. Vad lär vi oss av de här kapitlen om andligt mörker och ljus? Vad för in mörker i ditt liv? Vad för in ljus? Varför tror du Frälsaren väljer att kalla sig ”världens ljus och liv” (3 Ne. 9:18; 11:11)? Hur har Jesus Kristus varit ett ljus i ditt liv?

3 Nephi 8–10

Om jag omvänder mig insamlar, beskyddar och helar Frälsaren mig.

Hur tror du folket kände sig efter att ha upplevt den förgörelse och det mörker som beskrivs i 3 Nephi 8? Hur tror du de kan ha känt sig när de hörde Frälsarens röst tala om ljus, barmhärtighet och återlösning i kapitel 9 och 10?

Trots att Frälsaren förkunnade att den hemska förödelsen var ett resultat av folkets synder, lovade han att han skulle hela dem som återvände till honom och omvände sig (se 3 Ne. 9:2, 13). Äldste Neil L. Andersen sa: ”Jag förundras över hur Herrens barmhärtighets och kärleks armar omsluter den ångerfulle, hur självisk den synd som övergetts än må vara. Jag vittnar om att Frälsaren kan och är ivrig att förlåta våra synder” (”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 40–41).

Sök i 3 Nephi 9–10 efter bevis på Kristi barmhärtighet och hans iver att förlåta. Vad finner du till exempel i 3 Nephi 9:13–22 och 10:1–6 som hjälper dig känna Frälsarens kärlek och barmhärtighet? Tänk på egna upplevelser av hur han ”samlat” och ”vårdat” dig (se 3 Ne. 10:4). Du kanske vill skriva ner dina upplevelser i en dagbok eller berätta om dem för din familj.

3 Nephi 11:1–8

Jag kan lära mig höra och förstå Guds röst.

Har du någon gång känt att du hade svårt att förstå ett budskap som Gud hade till dig? Kanske kan folkets upplevelse i 3 Nephi 11:1–8 hjälpa dig förstå några principer för att höra och förstå Guds röst. Du kan lägga märke till Guds rösts egenskaper som folket hörde och vad folket gjorde för att förstå den bättre. Hur kan den upplevelsen tillämpas på dina ansträngningar att höra och känna igen Guds röst i ditt liv genom personlig uppenbarelse?

3 Nephi 11:8–17

Jesus Kristus inbjuder mig att få ett eget vittnesbörd om honom.

Omkring 2 500 människor hade samlats i landet Ymnighet när Jesus visade sig (se 3 Ne. 17:25). Trots detta stora antal inbjöd Frälsaren dem att ”den ene efter den andre” komma och känna på märkena efter såren i hans händer och fötter (3 Ne. 11:14–15). Vad säger detta dig om vikten av att ha personliga upplevelser som bygger upp tro på Jesus Kristus? På vilka sätt inbjuder Frälsaren dig att ”stå upp och komma” fram till honom (3 Ne. 11:14)? Vilka upplevelser har hjälpt dig att få ett vittnesbörd om att han är din Frälsare? Du kan också betänka hur Frälsarens exempel i de här verserna kan inspirera din strävan att betjäna andra.

Bild
Jesus visar nephiterna såren i sina händer

Den ene efter den andre, av Walter Rane

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

3 Nephi 8–9

För att hjälpa er familj relatera till upplevelserna som beskrivs i 3 Nephi 8–9 kan ni återberätta eller lyssna på en inspelning av delar av de här kapitlen i ett mörkt rum. Samtala om hur det kunde ha varit att befinna sig i mörker i tre dagar. Sedan kan ni prata om hur Jesus Kristus är ”världens ljus” (3 Ne. 9:18).

3 Nephi 10:1–6

Bilden av en höna som samlar sina kycklingar kan vara en mäktig undervisningshjälp för att barnen ska förstå Frälsarens personlighet och mission. Ni kan läsa de här verserna medan familjen tittar på en bild av en höna och kycklingar. Varför vill en höna samla in sina kycklingar? Varför vill Herren samla in oss nära sig? Vad kan hända om en kyckling väljer att inte samlas när de kallas in?

3 Nephi 11:1–7

Kanske kan ni läsa en del av de här verserna med ”mild röst” (3 Ne. 11:3). Vad behövde människor göra för att förstå rösten från himlen? Vad lär vi oss av deras upplevelse?

3 Nephi 11:21–38

Står någon i er familj i begrepp att bli döpt? Att läsa 3 Nephi 11:21–38 kan hjälpa dem förbereda sig. Hur kan Frälsarens undervisning i de här verserna hjälpa familjemedlemmar som redan blivit döpta?

3 Nephi 11:29–30

Vad lär de här verserna oss om stridigheter? Hur får vi stridigheter att ”upphöra” i vårt hem (3 Ne. 11:30)?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner intryck. Äldste Richard G. Scott sa: ”Kunskap som noggrant upptecknats är kunskap som finns tillgänglig då den behövs. … [Att skriva ner andliga intryck] ökar sannolikheten för att du ska få ytterligare ljus” (”Förvärvandet av andlig kunskap”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 89).

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

En herde, av Howard Lyon

Skriv ut