Kom och följ mig
7–13 september. 3 Nephi 1–7: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”


”7–13 september. 3 Nephi 1–7: ’Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”7–13 september. 3 Nephi 1–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Nephiter bevittnar dagen utan natt

En dag, en natt och en dag, av Jorge Cocco

7–13 september

3 Nephi 1–7

”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”

Nephiterna bevittnade förunderliga tecken, men så småningom glömde de vad de upplevt (se 3 Ne. 2:1). Att skriva ner dina intryck hjälper dig minnas dina andliga upplevelser under studierna av 3 Nephi 1–7.

Skriv ner dina intryck

På flera sätt var det en spännande tid att tro på Jesus Kristus. Profetior uppfylldes – stora tecken och under bland människorna påvisade att Frälsaren snart skulle födas. Å andra sidan var det också en tid av ängslan för de troende eftersom de icke troende, trots alla underverk, envist hävdade att ”tiden var förbi” för Frälsaren att födas (3 Ne. 1:5). De här människorna ”åstadkom stor oro i hela landet” (3 Ne. 1:7) och satte till och med upp ett datum när alla troende skulle dödas om inte det tecken som lamaniten Samuel förutsagt – en natt utan mörker – visade sig.

Under denna prövade tid ”ropade [Nephi] mäktigt till sin Gud för sitt folks skull” (3 Ne. 1:11). Herrens svar är inspirerande för alla som möter förföljelse eller tvivel och behöver veta att ljuset kommer att besegra mörkret: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod … jag ska uppfylla allt det som jag har låtit säga genom mina heliga profeters mun” (3 Ne. 1:13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

Herren ska uppfylla alla sina ord.

Hur tror du att du skulle ha känt dig om du varit en av de troende vid den tid som beskrivs i 3 Nephi 1–7? Hur skulle det ha känts att till exempel vänta på natten utan mörker som skulle tillkännage Frälsarens födelse, medveten om att du skulle bli dödad om det inte hände? När du läser 3 Nephi 1:4–21 och 5:1–3, sök efter vad Nephi och de andra troende gjorde för att behålla tron under denna svåra tid. Hur välsignade Herren dem? Vad lär du dig som hjälper dig medan du väntar på de välsignelser som Herren lovat?

3 Nephi 1:22; 2:1–3

Att glömma andliga upplevelser försämrar mitt försvar mot Satans frestelser.

Man kan tycka att åsynen av något så förunderligt som en natt utan mörker skulle stanna kvar länge och bli ett ankare för ens vittnesbörd. Men minnena av tecknen och undren som nephiterna bevittnade verkade fördunklas med tiden. Vad var det som fick dem att glömma, och vilka var följderna av glömskan (se 3 Ne. 1:22; 2:1–3)?

Vad gör vi för att minnas och förnya vårt vittnesbörd om andliga sanningar? Tänk till exempel på hur du kan få hjälp av att skriva ner dina andliga upplevelser. Hur kan du bära ditt vittnesbörd för dina närmaste för att hjälpa dem tro?

Se även Alma 5:6; Henry B. Eyring, ”O, kommen ihåg, kommen ihåg”, Liahona, nov. 2007, s. 66–69; Neil L. Andersen, ”Tro är ingen tillfällighet, det är ett val”, Liahona, nov. 2015, s. 65–68.

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26; 5:24–26

Herren stärker sina heliga mot andlig fara.

I vår tid möter vi oftast inte rövarband som tvingar oss att lämna våra hem och samlas på en plats. Men vi möter andliga faror, och nephiternas upplevelse kan innehålla lärdomar som kan hjälpa oss. Sök efter de här lärdomarna när du läser 3 Nephi 2:11–12 och 3:1–26.

I 3 Nephi 5:24–26 läser vi om insamlingen av Herrens folk i den sista tiden. Vad lär de här verserna oss om hur Herren samlar sitt folk i dag?

Se även ”Världsomfattande andakt för ungdomar: Budskap från president Russell M. Nelson och syster Wendy W. Nelson” 3 juni 2018, ChurchofJesusChrist.org; ”Israel – Israels insamling” Handledning för skriftstudier, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

3 Nephi 5:12–26; 7:15–26

Jag är en lärjunge till Jesus Kristus.

Vad tror du det innebär att vara en Jesu Kristi lärjunge (se L&F 41:5)? I 3 Nephi 5:12–26 avbryter Mormon sin förkortning av de nephitiska uppteckningarna och förkunnar att han var en lärjunge till Jesus Kristus. Sedan, i 3 Nephi 7:15–26, beskrev han en annan lärjunges verksamhet – profeten Nephis. Vad finner du i de här två skriftställena som hjälper dig förstå vad det innebär att vara en Kristi lärjunge?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

3 Nephi 3:13–14, 25–26

Vad gjorde nephiterna för att skydda sig från den fiende de stod inför? Vad gör vi för att göra vårt hem till en plats som är trygg och skyddad från det onda i världen?

3 Nephi 2:1–3; 6:15–17

För att hjälpa din familj lära sig hur Satan kan bedra oss ritar du en kropp, och medan familjen läser 3 Nephi 2:1–3 och 6:15–17, märker du ut kroppens olika delar när de nämns. Vilka är enligt de här verserna några av Satans sätt att fresta oss att glömma Gud och vända oss till synden?

3 Nephi 4:7–12, 30–33

Vad gjorde nephiterna när de såg Gadiantons rövare komma? Vad kan vår familj lära av nephiterna när vi står inför svåra situationer? Vad kan vi lära oss av nephiternas ord efter att Herren hade hjälpt dem i deras svårighet?

3 Nephi 5:13; Läran och förbunden 41:5

Läs 3 Nephi 5:13 och Läran och förbunden 41:5 och diskutera vad det innebär att vara en Kristi lärjunge. Kanske kan familjen prata om tillfällen när de märkt att andra familjemedlemmar varit lärjungar. Om du har små barn kan du göra en skylt med orden ”Jag är en Jesu Kristi lärjunge” och låta dem ha den på sig när du märker att de följer Frälsaren.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Hjälp familjen tillämpa skrifterna på sig själva. Nephi sa: ”Jag tillämpade all helig skrift på oss för att det skulle kunna vara oss till nytta och lärdom” (1 Ne. 19:23). För att hjälpa din familj tillämpa skrifterna på sig själva kan du be dem tänka efter vad de skulle ha gjort om de varit bland de troende som beskrivs i 3 Nephi 1:4–9. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21.)

Bild
Nephiter bevittnar dagen utan natt

En dag, en natt och en dag, av Walter Rane

Skriv ut