Kom och följ mig
7–13 september. 3 Nephi 1–7: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”


”7–13 september. 3 Nephi 1–7: ’Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”7–13 september. 3 Nephi 1–7”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Nephiterna bevittnar dagen som inte blev natt

En dag, en natt och en dag, av Jorge Cocco

7–13 september

3 Nephi 1–7

”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”

Om du behöver ytterligare förslag när du förbereder lektionen, se ”Övriga resurser för undervisning av barn” och ”Hur man tillgodoser yngre barns behov” i början av det här materialet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta vad de kommer ihåg från förra veckan om de tecken som lamaniten Samuel sa skulle hjälpa människorna veta att Jesus hade fötts. Berätta för barnen att ni i dag ska prata om de människor som såg tecknen visa sig.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

3 Nephi 1:4–15, 19–21

En ny stjärna visade sig när Jesus Kristus föddes.

Redogörelsen i Nya testamentet för Frälsarens födelse är välkänd, till och med för barn. Den här veckan utgör ett utmärkt tillfälle att undervisa barnen i din klass om de underverk som nephiterna bevittnade när Jesus föddes.

Möjliga aktiviteter

  • Sätt upp en stjärna på väggen före lektionen. Be barnen titta efter något på väggen som inte brukar vara där. Berätta för barnen att nephiterna såg en ny stjärna på himlen när Jesus föddes. Sammanfatta berättelsen i 3 Nephi 1:4–15 och 19–21. Du kan också använda ”Kapitel 41: Tecknen på Kristi födelse” (Berättelser ur Mormons bok, s. 114–116, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org).

  • Visa barnen en bild på Frälsarens födelse (se Evangeliebilder, nr 30) och sjung en favoritjulsång, exempelvis ”Barnet i Betlehem” (Barnens sångbok, s. 32–33). Hjälp barnen förstå att nephiterna befann sig långt ifrån den plats där Jesus föddes, men de visste att han hade fötts tack vare tecknen som de såg. Vittna om att även om vi inte såg Jesu födelse kan den Helige Anden hjälpa oss att veta att berättelserna om den i skrifterna är sanna.

3 Nephi 1:20

Profeternas ord uppfylls alltid.

Herren sa till Nephi: ”Jag ska uppfylla allt det som jag har låtit säga genom mina heliga profeters mun” (3 Ne. 1:13).

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder som skildrar hur Gud har talat genom profeter, såsom Noa (Evangeliebilder, nr 78; se 1 Mos. 6–7) och lamaniten Samuel (Evangeliebilder, nr 81; se Hel. 14:1–7). Be barnen berätta vad de vet om de här berättelserna.

  • Läs 3 Nephi 1:20 för barnen och vittna om att profeternas ord alltid uppfylls. Uppmana barnen att lyssna på profeten nästa generalkonferens.

3 Nephi 5:13

Jag kan följa Jesus Kristus.

Mormon förkunnade: ”Jag är Jesu Kristi … lärjunge.” Hur kan du hjälpa barnen se sig själva som lärjungar också?

Möjliga aktiviteter

  • Läs 3 Nephi 5:13 och be barnen upprepa orden ”Jag är Jesu Kristi lärjunge”. Lär dem att en Jesu Kristi lärjunge försöker följa honom. Berätta lite om vad Mormon gjorde för att vara som Jesus, som att han undervisade om Guds ord och lydde Guds bud (se 3 Ne. 5:13–18). Hjälp barnen tänka på hur de kan vara lärjungar.

  • Hjälp barnen rita av sin hand på ett papper och klippa ut den. Skriv ”Jag är Jesu Kristi lärjunge” på ena sidan och be dem rita något de kan göra för att vara en lärjunge på andra sidan (du kanske behöver hjälpa dem komma på förslag). Sjung en sång tillsammans om att följa Frälsaren, till exempel ”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

3 Nephi 1:4–21

Guds löften, som han ger genom sina profeter, infrias alltid.

Berättelsen i 3 Nephi 1:4–21 kan bidra till att bygga upp barnens tro på att Gud alltid håller sina löften.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen jämföra lamaniten Samuels profetia i Helaman 14:1–7 med dess uppfyllelse i 3 Nephi 1:19–21. Vittna om att Guds löften som uttalats genom hans profeter alltid infrias.

  • Läs berättelsen i 3 Nephi 1:4–10 tillsammans med barnen. Fråga barnen hur de skulle ha känt sig om de hade varit en av de troende på den tiden. Be barnen läsa resten av berättelsen i vers 11–15 och att föreslå olika sätt att avsluta den här meningen: ”Det vi lär oss av den här berättelsen är att …” Hur kan vi visa vår tillit till Gud när vi är oroliga eller missmodiga?

  • Berätta något som vår levande profet har lovat oss. Vad kan vi göra för att visa vår tro på att profeternas ord är från Gud?

3 Nephi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Vi är starkare när vi samlas tillsammans.

Nephiterna var tvungna att samlas tillsammans för sin fysiska trygghets skull. Hur kan du hjälpa barnen förstå att de också kan få andlig styrka när de samlas tillsammans med rättfärdiga vänner?

Möjliga aktiviteter

  • Läs följande verser med barnen och be dem titta efter anledningar till varför nephiterna hade samlats tillsammans och hur de blev välsignade: 3 Nephi 2:11–12 och 3:13–14, 24–26. Varför är det viktigt för oss i vår tid att ”samlas” i dag i våra familjer och i kyrkan? Hur kan vi bli andligt starkare av att samlas tillsammans?

  • Lär barnen genom åskådningsundervisning att vi är starkare tillsammans än var för sig. Du kan till exempel be barnen försöka bryta av en pinne och sedan en bunt med pinnar, eller riva isär ett pappersark och sedan en pappersbunt. Hur är vi som pinnarna eller som papperen? Hur kan vi stärka varandra när vi samlas tillsammans i våra familjer eller i kyrkan?

  • Förklara att Jesus samlar sitt folk i kyrkan i vår tid genom missionsverksamheten (se 3 Ne. 5:24–26). Be en heltidsmissionär eller en församlingsmissionär berätta om upplevelser som visar hur människor har stärkts genom att samlas i kyrkan.

3 Nephi 4:30–33; 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Jag är en Jesu Kristi lärjunge.

Hur kan du hjälpa barnen att se sig själva som lärjungar till Jesus Kristus, som Mormon gjorde (se 3 Ne. 5:13)?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Mormon (till exempel Evangeliebilder, nr 73). Be barnen i tur och ordning upprepa vad Mormon sa i 3 Nephi 5:13: ”Jag är Jesu Kristi … lärjunge.” Vad innebär det att vara en Jesu Kristi lärjunge (se L&F 41:5)?

  • Dela upp klassen i små grupper och ge varje grupp i uppgift att läsa om ett av följande exempel på lärjungar: de omvända lamaniterna (se 3 Ne. 4:30–33; 6:14), Mormon (se 3 Ne. 5:12–26) och Nephi (se 3 Ne. 7:15–26). Hur var de här människorna sanna lärjungar till Jesus Kristus? Vad kan vi göra för att följa deras exempel?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att komma på något de kan göra den är veckan för att vara Kristi lärjungar. Uppmuntra dem att skriva ner det och visa det för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Sätt upp ett skriftställe. Välj ut en vers som du tycker är meningsfull (eller be barnen välja ut en vers) och sätt upp den i klassrummet där barnen ofta kan se den. Du kan ha den uppsatt i flera veckor och påminna dem om den då och då.

Skriv ut