Leer en Verbonden 2021
28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1: ‘Luister, o volk’


‘28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1: “Luister, o volk”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
gezin leest in Schriften

28 december–3 januari

Leer en Verbonden 1

‘Luister, o volk’

Beschouw Leer en Verbonden 1 als de persoonlijke inleiding van de Heer op dit boek met zijn hedendaagse openbaringen. Wat wil Hij dat u over de Leer en Verbonden weet? Denk over deze vraag na en schrijf alle ingevingen op die u bij het lezen van afdeling 1 krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

In november 1831 bestond de herstelde Kerk van Jezus Christus nog maar anderhalf jaar. Hoewel de kerk groeide, was het nog een onbekend groepje gelovigen in een dunbevolkt gebied op de grens van de beschaving, geleid door een profeet die midden twintig was. Maar God beschouwde deze gelovigen als zijn dienstknechten en boodschappers, en Hij wilde dat ze de openbaringen die Hij hun had gegeven voor de wereld zouden publiceren.

Leer en Verbonden 1 is het voorwoord van de Heer bij deze verzameling openbaringen. Er blijkt duidelijk uit dat hoewel het ledental van de kerk klein was, de boodschap die God zijn heiligen wilde laten delen helemaal niet klein was. Het is een ‘waarschuwende stem’ tot alle ‘bewoners van de aarde’ om hen te leren dat ze zich moeten bekeren en Gods ‘eeuwigdurend verbond’ vestigen (verzen 4, 8, 22). De dienstknechten die deze boodschap verkondigen, zijn ‘de zwakken en eenvoudigen’. Maar nederige dienstknechten zijn precies wat God nodig had en heeft om zijn kerk ‘tevoorschijn te brengen uit de donkerheid en uit de duisternis’ (verzen 23, 30).

Zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 13, voor meer informatie over Leer en Verbonden 1.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 1

De Heer spoort mij aan: ‘Onderzoek deze geboden.’

Een voorwoord is de inleiding tot een boek. Het geeft aan wat de thema’s en doelen van het boek zijn, en bereidt de lezer op de inhoud voor. Let bij het lezen van afdeling 1 – het ‘voorwoord’ van de Heer bij de Leer en Verbonden (vers 6) – op de thema’s en doelen die de Heer voor zijn openbaringen vermeldt. Wat leert u uit afdeling 1 waardoor u het meest aan uw studie van de Leer en Verbonden kunt hebben? U kunt bijvoorbeeld overpeinzen wat het betekent om in deze openbaringen ‘de stem van de Heer [te] horen’ (vers 14) of wat de Heer bedoelt met: ‘Onderzoek deze geboden’ (vers 37).

Zie ook de inleiding tot de Leer en Verbonden.

Leer en Verbonden 1:1–6, 23–24, 37–39

God spreekt tot ons bij monde van zijn dienstknechten, en zijn woorden zullen worden vervuld.

Afdeling 1 begint en eindigt met Gods verklaring dat Hij bij monde van zijn gekozen dienstknechten spreekt (zie verzen 4–6, 23–24, 38). Schrijf op wat u uit deze openbaring over de Heer en zijn stem leert. Wat komt u over de dienstknechten van de Heer te weten? Wanneer hebt u in de stem van de dienstknechten van de Heer zijn stem herkend? (Zie vers 38.)

Afbeelding
bijeenkomst van de algemene conferentie

Profeten en apostelen onderwijzen ons in Gods Geboden.

Leer en Verbonden 1:3, 24–28, 31–33

Als ik nederig ben, kan de Heer mij met kastijding tot bekering aanzetten.

Let erop dat de Heer in vers 3 en de verzen 24–28 zegt dat de zonden en vergissingen van het volk bekend gemaakt zouden worden. In het ene geval is dit een pijnlijke, verdrietige ervaring, en in het andere geval is het leerzaam. Waarom zijn die situaties zo verschillend? Bedenk hoe u reageert als u zich van uw zonden en zwakheden bewust wordt. Met welke eigenschappen uit de verzen 24–28 kunt u op de juiste wijze reageren? Wat leert u uit deze verzen, en uit de verzen 31–33, over de kijk die de Heer op uw zwakheden en zonden heeft?

Zie ook Spreuken 3:11–12; Ether 12:27; Moroni 6:8.

Leer en Verbonden 1:12–30, 35–36

De Heer heeft zijn evangelie hersteld om mij met de moeilijkheden in de laatste dagen te helpen.

Hoewel afdeling 1 ons waarschuwt voor toekomstige moeilijke tijden, staat er ook een geruststellende boodschap in: ‘Omdat Ik, de Heer, de rampspoed kende die de bewoners van de aarde zou overkomen, heb Ik mij gericht tot mijn dienstknecht Joseph Smith jr. en heb tot hem gesproken vanuit de hemel en hem geboden gegeven’ (vers 17).

Let op de rampen waar de Heer voor waarschuwde (zie bijvoorbeeld de verzen 13–16, 35). Welke andere rampen merkt u in de hedendaagse wereld of in uw eigen leven op? In de Verzen 17–30 wordt beschreven wat de Heer voor u heeft gedaan ter voorbereiding op deze rampen. Maak eventueel een lijst met uw bevindingen.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 1:1–6, 37–39.U kunt een bespreking van de waarschuwingen van de Heer op gang brengen door waarschuwingen van anderen te bespreken over gevaren die wij zelf niet kunnen zien – zoals een gladde vloer, een zware storm of een naderende auto. Wat leren we uit deze voorbeelden over de waarschuwingen van de Heer? Wat staat er in Leer en Verbonden 1:1–6, 37–39 over de manier waarop de Heer ons waarschuwt? Waar heeft hij ons onlangs nog voor gewaarschuwd? Misschien kunt u delen van recente conferentietoespraken bekijken of lezen, en daarin letten op voorbeelden van Gods ‘waarschuwende stem’.

Leer en Verbonden 1:16.Wat houdt het in om de ‘gerechtigheid [van de Heer] te vestigen’? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dat doen in plaats van onze ‘eigen weg’ te bewandelen?

Leer en Verbonden 1:30.Wat houdt het in om te zeggen dat dit ‘de enige ware en levende kerk’ is? U kunt uw gezinsleden eventueel over deze vraag aan het denken zetten door ze afbeeldingen van levende en levenloze dingen te laten zien. U kunt ook bespreken wat u als gezin kunt doen om ertoe bij te dragen dat de kerk ‘uit de donkerheid en uit duisternis’ tevoorschijn gebracht wordt.

Leer en Verbonden 1:37.U kunt eventueel als gezin plannen maken om dit jaar in de Leer en Verbonden ‘deze geboden’ te ‘onderzoek[en]’. Hoe maakt u van Schriftstudie een regelmatig onderdeel van het gezinsleven? Met welke studiemethodes kunt u meer uit de Schriften leren? (Zie ‘Ideeën om uw Schriftstudie in gezinsverband te verbeteren’ aan het begin van dit studiemateriaal.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Volg de profeet’, Kinderliedjes, 58, met name het laatste couplet.

Uw individuele studie verbeteren

Let op Jezus Christus. Het doel van de Schriften is om van de Heiland en zijn evangelie te getuigen. U kunt bij het lezen van Leer en Verbonden 1 verzen met leringen over Jezus Christus markeren, of er extra nota van nemen.

Afbeelding
Het Boek der Geboden

De eerste openbaringen aan de herstelde kerk werden opgenomen in het Boek der Geboden.

Afdrukken