Leer en Verbonden 2021
28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1: ‘Luister, o volk’


‘28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1: “Luister, o volk”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘28 december–3 januari. Leer en Verbonden 1’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
gezin leest in Schriften

28 december–3 januari

Leer en Verbonden 1

‘Luister, o volk’

Bereid u op de les voor door Leer en Verbonden 1 te bestuderen met een gebed in het hart. Stel u daarbij open voor ingevingen over de behoeften van de kinderen, en zoek naar beginselen waar ze iets aan hebben. Zo kunt u zinvolle activiteiten plannen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de Leer en Verbonden zien en vraag de kinderen wat ze ervan weten. Wie heeft het geschreven? Wat staat erin? Waarom is het belangrijk? U kunt hierbij ‘Hoofdstuk 23: De Leer en Verbonden’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 90–92) gebruiken. Vertel over uw liefde voor de Leer en Verbonden en uw enthousiasme om er dit jaar meer uit te leren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 1:4

De Heer waarschuwt ons door middel van profeten voor geestelijk gevaar.

De Heer heeft gezegd dat zijn stem een ‘waarschuwende stem’ is. Hoe kunt u de kinderen aanmoedigen om naar zijn waarschuwingen te luisteren en ze ter harte te nemen?

Mogelijke activiteiten

  • Toon afbeeldingen van waarschuwingstekens, zoals verkeersborden of symbolen voor gevaarlijke weersomstandigheden of giftige stoffen, en bespreek hoe die ons voor gevaar waarschuwen. U kunt ook vertellen over een keer dat u aan een waarschuwing gehoor hebt gegeven. Vergelijk deze waarschuwingen met de waarschuwingen die de Heer ons door zijn profeten heeft gegeven. Getuig dat Hij ons waarschuwt omdat Hij van ons houdt en ons veilig wil houden (zie ook de doe-pagina van deze week).

  • Lees de volgende woorden uit Leer en Verbonden 1:4 voor: ‘En de waarschuwende stem zal tot alle mensen zijn gericht’. Geef een voorbeeld van iets wat de profeet onlangs heeft gezegd met de bedoeling om ons veilig te houden. Laat zo mogelijk foto’s zien. Vertel hoe u de raad van de profeet volgt.

Leer en Verbonden 1:17, 29

Joseph Smith is Gods profeet.

Door samen de Leer en Verbonden te bestuderen, kunt u de kinderen helpen om een getuigenis van de goddelijke roeping van Joseph Smith te ontwikkelen.

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van de profeet Joseph Smith. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen; zie ook Evangelieplatenboek, nr. 87.) Laat de kinderen naast de afbeelding gaan staan en vertellen wat ze over Joseph Smith weten.

  • Laat de kinderen een afbeelding van Joseph Smith en een afbeelding van de Heiland omhoog houden. Vertel ze wat de Heiland ons door Joseph Smith heeft gegeven, zoals geboden (zie vers 17) en het Boek van Mormon (zie vers 29). Leg de kinderen uit dat ze in de Leer en Verbonden meer te weten zullen komen over de geboden die de Heer door Joseph Smith aan de kerk heeft gegeven.

  • Vertel wat u van Joseph Smith vindt, en getuig dat God Zich heeft ‘gericht tot [zijn] dienstknecht Joseph Smith jr. en tot hem [heeft] gesproken vanuit de hemel’ (vers 17).

Leer en Verbonden 1:38

De woorden van de profeet zijn Gods woorden.

De kinderen in uw klas hebben de profeet al wel horen spreken, maar misschien beseffen ze niet dat zijn woorden van God komen. Maak ze duidelijk dat de woorden van de profeet Gods woorden zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Speel een eenvoudig spelletje waarbij u een kind instructies geeft en vraagt om die voor de andere kinderen te herhalen. Wijs erop dat ze uw instructies volgen als ze de instructies van het kind volgen, en dat ze de Heer volgen als ze de profeet volgen. Lees de laatste zin van Leer en Verbonden 1:38 voor: ‘hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’.

  • Zing met de klas een liedje over profeten, zoals de laatste strofe van ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59). Geef uw getuigenis dat de profeet het woord van God spreekt.

  • Laat een foto of filmpje van de levende profeet zien, of laat een geluidsopname horen. Getuig dat de profeet ons vertelt wat God ons wil laten weten. Laat de kinderen vertellen wat ze van de profeet vinden.

    Afbeelding
    algemene conferentiebijeenkomst

    De profeet leert ons wat God ons wil laten weten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 1:15–17, 29–30

De Heer wist met welke moeilijkheden we te maken zouden krijgen, dus herstelde Hij het evangelie door middel van Joseph Smith.

U kunt de kinderen zich laten voorbereiden op moeilijkheden door ze te leren dat de herstelling van het evangelie geestelijke bescherming biedt.

Mogelijke activiteiten

  • Bedenk samen welke problemen er nu in de wereld heersen. Neem samen Leer en Verbonden 1:15–16 opnieuw door, en zoek samen op welke moeilijkheden de Heer heeft voorspeld. Laat ze in de verzen 17 en 29–30 opzoeken wat de Heer heeft gedaan zodat wij de moeilijkheden in onze tijd kunnen overwinnen.

  • Laat de kinderen zich inbeelden dat ze zich voorbereiden om op reis te gaan. Wat zouden ze meenemen? Zou het handig zijn om te weten dat er regen is voorspeld, of dat de auto een lekke band zal krijgen? Lees samen vers 17, en bespreek wat de Heer wist dat zou gebeuren, en welke voorbereidingen Hij trof. (Leg zo nodig uit dat ‘rampspoed’ een ramp of iets heel ergs is.) Hoe zorgen Gods geboden ervoor dat we de moeilijkheden in onze tijd kunnen overwinnen?

Leer en Verbonden 1:30

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is de ‘ware en levende kerk’ van de Heer.

Hoe kunt u de kinderen meer waardering bijbrengen voor de grote zegeningen van hun lidmaatschap in ‘de enige ware en levende kerk’?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een lijstje van levende dingen en een lijstje van niet-levende dingen maken. (Neem zo mogelijk afbeeldingen of voorbeelden mee.) Wat is het verschil tussen iets wat leeft en iets wat niet leeft? Lees samen vers 30. Wat houdt het in dat de kerk ‘waar’ is? En dat de kerk ‘levend’ is?

  • Verduister het lokaal. Laat een afbeelding zien, bijvoorbeeld een schilderij van de Heiland, en laat de kinderen beschrijven wat ze zien. Leg aan de hand van deze activiteit uit dat de ware kerk van de Heiland zich voor veel mensen in ‘donkerheid’ en ‘duisternis’ bevindt. Hoe kan ik anderen iets over de kerk leren?

Leer en Verbonden 1:37–38

Het woord van de Heer zal altijd blijven bestaan.

U kunt de kinderen helpen om geloof in Jezus Christus te ontwikkelen door ze te leren dat zijn woord waar en betrouwbaar is.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen tijdelijke dingen, zoals een zeepbel of een sneeuwvlokje, vergelijken met dingen die blijvend lijken, zoals een berg of de zon. Laat ze in de verzen 37–38 zoeken naar iets wat volgens de Heer blijvend is. Waarom is het een zegen voor ons om te weten dat het woord van God ‘niet [zal] voorbijgaan’?

  • Leg uit dat ‘de stem van mijn dienstknechten’ op de stem van onze profeten en apostelen slaat. Zoek samen naar ‘profetieën en beloften’ in een recente conferentietoespraak van een dienstknecht van de Heer. Getuig dat deze woorden door de Heer zijn ingegeven en ‘alle [zullen] worden vervuld’.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vat met de kinderen het onderwerp van de les samen, en laat ze iets kiezen waarvan ze vinden dat iedereen het zou moeten weten. Moedig ze aan om erover te vertellen aan een vriend(in) of familielid.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen leren op verschillende manieren. ‘Niet alle kinderen zijn hetzelfde en elk kind ontwikkelt zich snel. Uw inspanningen om kinderen te onderwijzen zullen het effectiefst zijn als u variatie in uw onderwijsmethode aanbrengt’, zoals verhaaltjes, aanschouwelijk lesmateriaal en muziek. (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25.)

Afdrukken