Leer en Verbonden 2021
4–10 januari. Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–26: ‘Ik zag een lichtkolom’


‘4–10 januari. Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–26: “Ik zag een lichtkolom”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘4–10 januari. Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–26’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
het heilige bos

Het heilige bos, Greg K. Olsen

4–10 januari

Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–26

‘Ik zag een lichtkolom’

Denk bij uw Schriftstudie aan de kinderen die u lesgeeft. De Heilige Geest kan u inspireren en ingeven wat voor uw klas belangrijk is.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat een paar kinderen vertellen wat ze over Joseph Smith en zijn gebed in het heilige bos weten. (Laat eventueel een plaat van het eerste visioen zien.) Vraag wat ze voelen als ze horen dat onze hemelse Vader en Jezus Christus aan Joseph Smith zijn verschenen. Als Joseph Smith naar onze klas kwam, wat zouden we hem dan over die gebeurtenis willen vragen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Geschiedenis van Joseph Smith 1:3–20

Joseph Smith was voorbereid om een profeet van God te worden.

Naarmate de kinderen meer over de jeugd van Joseph Smith te weten komen, gaan ze hem beter begrijpen en meer van zijn ervaringen leren. U kunt ze eventueel duidelijk maken dat gebeurtenissen uit Josephs jeugd hem erop voorbereidden om een profeet van God te worden.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind een plaat van Joseph Smith omhoog houden (zie Evangelieplatenboek, nr. 87). Vertel intussen een paar dingen over Joseph uit Geschiedenis van Joseph Smith 1:3–14. (Zie ook ‘Hoofdstuk 1: Joseph Smith en zijn familie’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 6–8, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org.) Vraag de kinderen om hun leven met dat van Joseph en zijn familie te vergelijken. Getuig dat Joseph door God was gekozen en was voorbereid om een profeet te zijn. (Zie ‘Stemmen van de herstelling: de familie van Joseph Smith’, in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Leg zo nodig uit dat een profeet iemand is die namens God spreekt.

  • Nodig een jongeman van de wijk uit om in uw klas de rol van Joseph Smith te spelen. Laat de kinderen hem enkele vragen stellen waarop het antwoord in Geschiedenis van Joseph Smith 1:3–20 te vinden is. (Eventueel kunt u de jongeman vooraf laten weten wat de vragen zijn.) Laat de jongeman daarna voorlezen wat Joseph Smith zelf over het eerste visioen heeft gezegd (bijvoorbeeld Geschiedenis van Joseph Smith 1:25).

Geschiedenis van Joseph Smith 1:10–17

Mijn hemelse Vader hoort en verhoort mijn gebeden.

Joseph Smiths ervaring kan de kinderen inspireren om te bidden met het geloof dat God hen hoort.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen dat Joseph Smith vragen had (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:10). Wat kunnen we doen als we vragen over God hebben? Laat de kinderen een Bijbel zien. Leg uit dat Joseph in de Bijbel las dat hij het kon ‘vragen aan God’. (Jakobus 1:5; zie ook Evangelieplatenboek, nr. 89.) Getuig dat we God in gebed vragen kunnen stellen.

  • Vertel over een keer dat u vragen had, God om hulp vroeg en antwoord kreeg. Bedenk samen wanneer de gebeden van de kinderen zijn verhoord. U kunt ook een verhaal uit een kerktijdschrift voorlezen waarin het gebed van een kind wordt verhoord.

Geschiedenis van Joseph Smith 1:17–19

Joseph Smith heeft onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, gezien.

U kunt de kinderen helpen om het fundament van een sterk getuigenis van het eerste visioen van Joseph Smith te leggen. Vertel hoe u uw getuigenis van deze belangrijke gebeurtenis heeft ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding van het eerste visioen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vertel wat er gebeurde toen Joseph bad. Laat de kinderen het verhaal tekenen.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren. Laat ze het verhaal van het eerste visioen aan de hand van deze pagina vertellen. (Zie ook ‘Hoofdstuk 2: Joseph Smiths eerste visioen’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 9–12. U kunt er eventueel voor kiezen het Engelstalige filmpje op ChurchofJesusChrist.org te bekijken.)

  • Lees Geschiedenis van Joseph Smith 1:17 voor, en vestig de aandacht van de kinderen op de woorden die onze hemelse Vader tot Joseph Smith sprak.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Geschiedenis van Joseph Smith 1:10–13

God kan door de Schriften mijn vragen beantwoorden.

Joseph Smith werd geïnspireerd toen hij een vers in de Bijbel las, wat leidde tot het eerste visioen en de herstelling van de kerk van Christus. Maak de kinderen duidelijk dat ze antwoorden op hun geestelijke vragen kunnen vinden door de Schriften te bestuderen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat verschillende boeken zien (bijvoorbeeld een encyclopedie of een kookboek) en vraag de kinderen op welke vragen die boeken een antwoord geven. Laat ze vervolgens een exemplaar van de Schriften zien. Welke vragen worden in deze boeken beantwoord? Geef eventueel zelf een voorbeeld van een vraag die in de Schriften wordt beantwoord. Zoek samen in Geschiedenis van Joseph Smith 1:10–11 welke vragen Joseph Smith had en hoe die in de Schriften werden beantwoord.

  • Zoek samen met de kinderen in vers 12 woorden die beschrijven wat Joseph Smith voelde toen hij Jakobus 1:5 had gelezen. Vertel over een ervaring die u met de Schriften hebt gehad, bijvoorbeeld toen u antwoord op een van uw vragen kreeg door in de Schriften te lezen. Zing met de klas ‘Lees, denk en bid’ (Kinderliedjes, p. 66).

Geschiedenis van Joseph Smith 1:10–19

Mijn hemelse Vader hoort en verhoort mijn gebeden.

God kende Joseph Smith, en toen Joseph bad, hoorde God hem. Hoewel het leven van de kinderen in uw klas anders is dan dat van Joseph, kunt u ze laten voelen dat God hen kent en hun gebeden hoort.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag een van de ouders van de kinderen om in de gang te gaan staan en door middel van een sms’je, telefoontje, briefje of een boodschapper te antwoorden op vragen die de kinderen stellen. Op welke manieren communiceert onze hemelse Vader met ons? (Zie ‘Openbaring’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.) Hoe beantwoordde onze hemelse Vader volgens Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–19 het gebed van Joseph Smith? Hoe heeft Hij onze gebeden verhoord?

  • Zing met de klas ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7).

    Afbeelding
    jongevrouw bidt

    God hoort en verhoort onze gebeden.

Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–19, 25

Onze hemelse Vader en Jezus Christus verschenen aan Joseph Smith.

Elk kind in uw klas heeft een getuigenis nodig van wat Joseph Smith in het heilige bos meemaakte. Hoe kunt u ze helpen dat getuigenis te ontvangen of versterken?

Mogelijke activiteiten

  • Bespreek het verslag van het eerste visioen door samenvattingen van elk vers van Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–19 op aparte strookjes papier te schrijven. Doe de papiertjes in een bakje. Laat de kinderen om de beurt een papiertje pakken en het verhaal in de juiste volgorde op het bord zetten.

  • Vraag de kinderen om hun ogen te sluiten en zich voor te stellen dat ze Joseph zijn terwijl u stukjes uit Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17 voorleest. Vraag wat ze van Josephs ervaring vinden.

  • Laat eventueel de Engelstalige video ‘Ask of God: Joseph Smith’s First Vision’ (ChurchofJesusChrist.org) zien, en vraag de kinderen wat ze eruit leren over Josephs visioen van onze hemelse Vader en Jezus Christus.

  • Lees samen het getuigenis van Joseph in Geschiedenis van Joseph Smith 1:25. Laat de kinderen naar woorden of zinsneden zoeken waaruit blijkt dat Joseph geloof had. Hoe kunnen we God en ons getuigenis trouw blijven als anderen het niet met ons eens zijn?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om iemand over het eerste visioen van Joseph Smith te vertellen, liefst iemand die er nog nooit over heeft gehoord. De doe-pagina van deze week kan hen daarbij helpen.

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de kinderen aan om eerbiedig te zijn. U kunt de kinderen eraan herinneren om eerbiedig te zijn door een liedje te zingen of te neuriën, een plaat van Jezus te laten zien of een handgebaar te gebruiken dat de kinderen kennen.

Afdrukken