Läran och förbunden 2021
28 juni–4 juli. Läran och förbunden 71–75: ”Inget vapen som smids mot er ska ha framgång”


”28 juni–4 juli. Läran och förbunden 71–75: ’Inget vapen som smids mot er ska ha framgång’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”28 juni–4 juli. Läran och förbunden 71–75”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Jesus med får

Herren om fåren sig vårdar, av Simon Dewey

28 juni–4 juli

Läran och förbunden 71–75

”Inget vapen som smids mot er ska ha framgång”

Äldste Quentin L. Cook har sagt: ”Den Helige Andens inflytande [känns oftast] när [man själv] studerar skrifterna och ber i hemmet” (”Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 10).

Skriv ner dina intryck

Ända sedan Joseph Smith var pojke hade han mött kritiker – till och med fiender – när han försökte utföra Guds verk. Men det måste ha varit särskilt hjärtskärande i slutet av 1831 när Ezra Booth offentligt började kritisera kyrkan, eftersom kritikern i det här fallet var en före detta troende. Ezra hade sett Joseph använda Guds kraft till att bota en kvinna. Han hade blivit inbjuden att följa med när Joseph gjorde den första inspektionen av Sions land i Missouri. Men sedan dess hade han tappat tron och, i ett försök att misskreditera profeten, publicerat ett antal brev i en tidning i Ohio. Och det verkade fungera: ”Ovänliga känslor … hade utvecklats mot kyrkan” (se L&F 71, kapitelöverskriften). Vad ska en troende göra i ett sådant fall? Även om det inte finns ett enskilt rätt svar som kan tillämpas i varje situation verkar det ganska ofta – även i det här fallet år 1831 – som att Herrens svar består i att försvara sanningen och korrigera lögner genom att ”förkunna … evangeliet” (v. 1). Ja, Herrens verk kommer alltid att möta kritiker, men i slutändan ska ”inget vapen som smids mot [det] … ha framgång” (se v. 9).

Se ”Ezra Booth and Isaac Morley”, Revelations in Context, s. 134.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 71

Herren ska bringa kritikerna av hans verk på skam i sin egen tid.

Vi kanske blir oroliga när vi hör folk kritisera eller göra narr av kyrkan eller dess ledare, i synnerhet när vi är rädda att människor vi känner och älskar ska påverkas av kritiken. När något liknande hände i Ohio 1831 (se kapitelöverskriften till L&F 71) var Herrens budskap till Joseph Smith och Sidney Rigdon ett budskap av tro, inte av fruktan. Vad hittar du när du studerar Läran och förbunden 71 som kan bygga upp din tro på Herren och hans verk? Vad gör intryck på dig när det gäller de instruktioner Herren gav sina tjänare i den här situationen?

Se även Robert D. Hales, ”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72–75; Jörg Klebingat, ”Försvara tron”, Liahona, sep. 2017, s. 29–33.

Läran och förbunden 72

Biskopar är förvaltare av de andliga och timliga angelägenheterna i Herrens rike.

När Newel K. Whitney kallades att tjäna som kyrkans andre biskop var hans plikter lite annorlunda mot vad dagens biskopars är. Till exempel hade biskop Whitney uppsyn över helgandet av egendomar samt tillståndet att bosätta sig i Missouri, i Sions land. Men när du läser om hans kallelse och plikter i Läran och förbunden 72 kanske du lägger märke till vissa kopplingar till vad biskopar gör i dag – åtminstone i andemeningen, om än inte i detaljerna, av deras plikter. Hur ”lämnar du en redogörelse” till din biskop, till exempel (se v. 5)? I vilken bemärkelse ”förestår biskopen Herrens förrådshus” och sköter det som församlingsmedlemmarna helgat? (Se v. 10, 12.) Hur har biskopen hjälpt dig?

Se även Gospel Topics [Evangelieämnen], ”Bishop” [Biskop], topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
tunnor och säckar med mat

Newel K. Whitney hade hand om biskopens förrådshus.

Läran och förbunden 73

Jag kan söka tillfällen att sprida evangeliet.

När Joseph Smith och Sidney Rigdon hade återvänt från sin korta mission som predikanter för att försöka reparera en del av den skada Ezra Booth hade orsakat (se L&F 71), sa Herren åt dem att gå tillbaka till arbetet med att översätta Bibeln (se HFS, ”Joseph Smiths översättning [JSÖ]”). Men han ville också att de skulle fortsätta predika evangeliet. När du läser Läran och förbunden 73, fundera då på hur du kan göra predikandet av evangeliet till en pågående, ”möjlig” (v. 4) – eller realistisk – del av ditt liv, bland dina övriga ansvar.

Läran och förbunden 75:1–12

Herren välsignar dem som trofast förkunnar hans evangelium.

Många trofasta äldster svarade på befallningen att ”gå ut i hela världen” för att predika evangeliet (L&F 68:8) och sökte mer information om hur Herren ville att de skulle uppfylla den här befallningen. Vilka ord och meningar hittar du i Läran och förbunden 75:1–12 som hjälper dig förstå hur du kan predika evangeliet på ett effektivt sätt? Vilka välsignelser utlovar Herren åt trofasta missionärer? Fundera på hur de här instruktionerna och välsignelserna kan tillämpas på dig när du sprider evangeliet.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 71.Vad blev Joseph Smith och Sidney Rigdon tillsagda att göra när andra kritiserade kyrkan och dess ledare? Hur ”bereder vi vägen” för människor så att de kan ta emot Guds uppenbarelser? (Se L&F 71:4.)

Läran och förbunden 72:2.Hur har biskopen välsignat vår familj? Vad har vår biskop bett oss att göra och hur kan vi stödja honom? Familjen kan kanske göra ett tackkort till biskopen för hans tjänande.

Läran och förbunden 73:3–4.Skulle familjen kanske ha glädje av att lära sig mer om Joseph Smiths översättning av Bibeln? (Se HFS, ”Joseph Smiths översättning [JSÖ]”.) Ni kan utforska några av de skriftställen som reviderades i Joseph Smiths översättning och diskutera de dyrbara sanningar som Herren uppenbarade genom profeten. Till exempel kan ni titta på Joseph Smiths översättning av 1 Moseboken 14:25–40 och 1 Moseboken 50:24–38 i Handledning för skriftstudier.

Läran och förbunden 74:7.Vad lär den här versen oss om Jesus Kristus och små barn?

Läran och förbunden 75:3–5, 13, 16.Du kan hjälpa din familj förstå hur Herren vill att vi ska tjäna honom genom att prata om skillnaden mellan att vara ”lata” och ”arbeta av all [vår] kraft”. Du kanske kan välja ut några hushållssysslor och låta olika familjemedlemmar visa hur man gör de här sysslorna när man är lat och sedan hur man gör dem av all sin kraft. Hur kan vi tjäna Herren av all vår kraft? Vad lovar han sina trofasta tjänare enligt Läran och förbunden 75:3–5, 13, 16?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Låt oss sträva fram”, Psalmer, nr 166.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter inspirerande ord och uttryck. Medan du läser kan Anden uppmärksamma dig på vissa uttryck eller stycken. Gör gärna noteringar om ord och meningar i Läran och förbunden 71–75 som inspirerar dig.

Bild
ung man med en prästadömsledare

Illustration av en ung man med en prästadömsledare av D. Keith Larson

Skriv ut