Läran och förbunden 2021
5–11 juli. Läran och förbunden 76: ”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”


”5–11 juli. Läran och förbunden 76: ’Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”5–11 juli. Läran och förbunden 76”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
galax i rymden

Tillflykt, av Shaelynn Abel

5–11 juli

Läran och förbunden 76

”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”

I kapitel 76 uttrycker Herren hur gärna han vill uppenbara sanning för oss (se v. 7–10). Läs skrifterna med tro på att han kan och ska uppenbara för dig det du behöver veta av ”det som hör Gud till” (v. 12). Anteckna sedan de insikter du får ”medan [du] ännu [är] i Anden” (v. 28, 80, 113).

Skriv ner dina intryck

”Vad kommer att hända när jag dör?” Så gott som alla religioner i världen bemöter den här frågan på ett eller annat sätt. I flera århundraden har många kristna traditioner som förlitar sig på bibliska läror undervisat om himlen och helvetet, om paradis för de rättfärdiga och kval för de onda. Men kan hela den mänskliga familjen verkligen delas upp så strikt i goda och onda? Och vad betyder ordet himmel egentligen? I februari 1832 undrade Joseph Smith och Sidney Rigdon om det inte fanns mer att veta om ämnet (se L&F 76, kapitelöverskriften).

Det fanns det absolut. Medan de begrundade de här sakerna ”rörde Herren vid [deras] förstånds ögon och de öppnades” (v. 19). Joseph och Sidney fick en uppenbarelse som var så förbluffande, så omfattande, så upplysande att de heliga helt enkelt kallade den ”Synen”. Den slog upp himlens fönster och gav Guds barn en sinnesvidgande bild av evigheten. Synen avslöjade att himlen är större och vidare och mer inkluderande än vad de flesta människor tidigare hade antagit. Gud är mer barmhärtig och rättvis än vad vi kan förstå. Och Guds barn har en evig bestämmelse som är underbarare än vad vi kan föreställa oss.

Se Saints, 1:147–150; ”The Vision”, Revelations in Context, s. 148–154.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 76

Frälsning kommer genom Jesus Kristus, Guds Son.

När Wilford Woodruff läste synen som står i kapitel 76 sa han: ”Jag älskade Herren mer än jag någonsin tidigare gjort i mitt liv” (se ”Voices of the Restoration” i slutet av det här studieförslaget). Kanske du fick liknande känslor när du läste den här uppenbarelsen. När allt kommer omkring hade inga av de underbara välsignelserna som beskrivs i kapitel 76 varit möjliga utan Frälsaren. Hitta varje vers i kapitel 76 som nämner Herren Jesus Kristus. Vad undervisar de här verserna om honom och hans roll i Guds plan? Hur påverkar de det du känner för honom? När du läser och begrundar kan du få intryck om hur du ska ”ta emot Jesu vittnesbörd” och vara mer ”tapper” i det (se v. 51, 79).

Läran och förbunden 76:39–44, 50–112

Gud vill frälsa ”alla [sina] händers verk”.

En del personer, däribland några av de tidiga medlemmarna i kyrkan, gjorde invändningar mot synen i kapitel 76 eftersom den lärde att nästan alla kunde frälsas och få någon grad av härlighet. Deras invändningar kan delvis ha berott på att de missförstod Gud och hans relation till oss. När du läser den här uppenbarelsen, vad lär du dig då om Guds karaktär och hans plan för sina barn?

Tänk på skillnaden mellan att bli frälst (från fysisk och andlig död; se v. 39, 43–44) och att bli upphöjd (bo hos Gud och bli som han; se v. 50–70).

Se även Joh. 3:16–17; L&F 132:20–25.

Läran och förbunden 76:50–70, 92–95

Min himmelske Fader vill att jag ska få evigt liv i det celestiala riket.

Har du någonsin undrat – eller oroat dig för – om du kommer att kvalificera dig för det celestiala riket eller inte? När du läser beskrivningen av dem som får den här härligheten (se v. 50–70, 92–95) kan du, i stället för att bara leta efter en lista på saker du måste göra, leta efter vad Gud har gjort – och gör – för att hjälpa dig bli som han. Påverkar det här sättet att läsa uppenbarelsen hur du känner inför dina egna ansträngningar?

Du skulle också kunna tänka på vilken stor välsignelse det är att känna till de här detaljerna om det celestiala riket. Hur påverkar den här synen om celestial härlighet hur du ser på och vill leva ditt dagliga liv?

Se även Mose 1:39; Joy D. Jones, ”Av oändligt värde”, Liahona, nov. 2017, s. 13–15; J. Devn Cornish, ”Duger jag? Kommer jag att klara det?” Liahona, nov. 2016, s. 32–34.

Bild
rum i ett hem på 1800-talet

Joseph Smith såg synen om härlighetsgraderna i det här rummet.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 76:22–24, 50–52, 78–79, 81–82.Vad lär vi oss i de här verserna om vikten av våra vittnesbörd? Vilken roll spelar våra vittnesbörd för vår eviga bestämmelse? Det kan vara till hjälp att slå upp definitionen av ordet tapper för att kunna prata om hur vi kan vara ”tappra i vittnesbördet om Jesus” (v. 79). Ni kan också sjunga ”Vår Herre vill ha kämpar”, (Barnens sångbok, s. 85).

Läran och förbunden 76:24.Din familj kan lägga märke till kopplingar mellan sanningarna i kapitel 76 och sanningarna som lärs ut i ”Jag är Guds lilla barn” (Barnens sångbok, s. 2–3). En av dessa sanningar står i Läran och förbunden 76:24. Hur skulle världen vara annorlunda om var och en förstod att vi alla är Guds barn? Hur påverkar den här sanningen hur vi behandlar andra? Er familj kanske kan begrunda den här frågan genom att titta på bilder av mångfalden hos Guds söner och döttrar här på jorden. (Se även ”Video Presentation: I Am a Child of God” [Videopresentation: Jag är ett barn till Gud], ChurchofJesusChrist.org.)

Sjung förslagsvis ”Jag är Guds lilla barn” tillsammans och leta efter andra kopplingar till principerna i kapitel 76 (se till exempel v. 12, 62, 96).

Läran och förbunden 76:40–41.Om vi skulle sammanfatta de ”glada budskap” (v. 40), eller goda nyheter, som finns i de här verserna i en kort tidningsrubrik eller tweet, vad skulle vi då säga? Vilka andra glada budskap hittar vi i kapitel 76?

Läran och förbunden 76:50–70.Hur tänker du hjälpa dina familjemedlemmar att se fram emot och förbereda sig för evigt liv i det celestiala riket? Ni kan tillsammans leta fram bilder, skriftställen och lärdomar från profeterna som passar in på olika meningar i Läran och förbunden 76:50–70. Ni kan hitta sådant i kyrkans tidskrifter, på ChurchofJesusChrist.org eller bland fotnoterna i skrifterna. Sedan kan ni samla de här bilderna, skriftställena och lärdomarna på ett stort pappersark för att påminna familjen om era eviga mål.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Han lever, min Förlossare”, Psalmer, nr 83.

Bild
Ikonen Återställelsens röster

Återställelsens röster: Vittnesbörd om ”Synen”

Wilford Woodruff

Wilford Woodruff blev medlem i kyrkan i december 1833, nästan två år efter att Joseph Smith och Sidney Rigdon fick se synen som är nedtecknad i Läran och förbunden 76. Han bodde i New York vid den tiden och fick höra talas om ”Synen” från missionärer som verkade i det området. Många år senare berättade han om sina intryck av den här uppenbarelsen:

”Jag hade sedan barnsben blivit undervisad om att det fanns en himmel och ett helvete, och fick höra att alla onda fick ett och samma straff och de rättfärdiga en och samma härlighet. …

När jag läste synen … upplyste den mitt förstånd och gav mig stor glädje. Det tycktes mig som om den Gud som uppenbarat denna princip för människan var vis, rättvis och sannfärdig, att han var i besittning av både de bästa av egenskaper och av klokhet och kunskap. Jag kände att han var konsekvent i sin kärlek, barmhärtighet, rättvisa och dom, och jag älskade Herren mer än jag någonsin tidigare gjort i mitt liv.”1

”Synen [är] en uppenbarelse som skänker mera ljus, fler sanningar och fler principer än någon uppenbarelse i någon annan bok som vi någonsin läst. Den tydliggör för vårt förstånd vårt nuvarande tillstånd, var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart vi är på väg. Varje människa kan genom denna uppenbarelse veta hur hennes framtid ser ut.”2

”Innan jag såg Joseph Smith sa jag att jag inte brydde mig om hur gammal han var eller hur ung han var. Jag brydde mig inte om hur han såg ut – vare sig hans hår var långt eller kort, så var den man som framlade denna uppenbarelse en Guds profet. Jag visste det.”3

Phebe Crosby Peck

När Phebe Peck hörde Joseph och Sidney undervisa om ”Synen” bodde hon i Missouri och fostrade fem barn som ensamstående mor. Synen gjorde ett sådant intryck och inspirerade henne såpass att hon skrev följande till sin släkt om vad hon hade fått veta:

”Herren uppenbarar det himmelska rikets hemligheter för sina barn. … Joseph Smith och Sidney Rigdon besökte oss i våras och vi hade många glädjefyllda möten medan de var här och många hemligheter uppenbarades för vår syn, vilket gav mig stor tröst. Vi kunde se Guds välvilja i att bereda fridens boningar åt sina barn. Och de som inte vill ta emot evangeliets fullhet och stå som tappra soldater för Kristi sak kan inte vistas i Faderns och Sonens närhet. Men det finns en plats förberedd för dem som inte tar emot, men den är en plats med mycket mindre härlighet än när man vistas i det celestiala riket. Jag ska inte försöka säga något mer om dessa ting eftersom de nu finns i tryck och går ut i världen. Och kanske ni får möjlighet att själva läsa, och om ni gör det hoppas jag att ni läser med noggrant och bedjande hjärta, för dessa ting är värda er uppmärksamhet. Och jag önskar att ni söker i dem, för det är det som skänker glädje både i den här världen och i den kommande världen.”4

Slutnoter

  1. Remarks”, Deseret News, 27 maj 1857, s. 91.

  2. Deseret News, 3 aug. 1881, s. 481; se även Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff (2004), s. 120.

  3. ”Remarks”, Deseret Weekly, 5 sep. 1891, s. 322.

  4. Brev från Phebe Crosby Peck till Anna Jones Pratt, 10 aug. 1832, kyrkans historiska bibliotek, Salt Lake City; stavning och interpunktion moderniserad.

Bild
framställning av de tre härlighetsrikena

Grader av härlighet, av Annie Henrie Nader

Skriv ut