Läran och förbunden 2021
12–18 juli. Läran och förbunden 77–80: ”Jag ska leda er”


”12–18 juli. Läran och förbunden 77–80: ’Jag ska leda er’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”12–18 juli. Läran och förbunden 77–80”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
får som följer Jesus

På väg hem, av Yongsung Kim

12–18 juli

Läran och förbunden 77–80

”Jag ska leda er”

Herren sa till Joseph Smith att han skulle ”tala visdomens ord i [hans] öron” (L&F 78:2). Vilka visdomsord får du när du studerar Läran och förbunden 77–80?

Skriv ner dina intryck

Mindre än två år efter att Jesu Kristi kyrka hade återupprättats hade den vuxit till över 2 000 medlemmar och spreds snabbt. I mars 1832 hade Joseph Smith ett möte med andra ledare i kyrkan ”för att samtala om kyrkliga angelägenheter”: behovet av att publicera uppenbarelser, köpa mark att samlas på och att ta hand om de fattiga (se L&F 78, kapitelöverskriften). För att möta de här behoven uppmanade Herren ett litet antal ledare i kyrkan att grunda Förenade firman, en grupp som också skulle arbeta för att ”främja [Herrens] sak” (v. 4) i de här områdena. Men även i sådana administrativa frågor fokuserade Herren på det som är evigt. I slutändan är syftet med en tryckpress eller ett förrådshus – precis som med allt annat i Guds rike – att förbereda hans barn så att de kan få ”en plats i den celestiala världen” och ”evighetens rikedomar” (v. 7, 18). Och om de välsignelserna är svåra att förstå just nu, mitt uppe i det dagliga livets brådska, lugnar han oss med orden ”Var dock vid gott mod, för jag ska leda er” (v. 18).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 77

Gud uppenbarar sina hemligheter för dem som försöker få veta dem.

Tolv år efter den första synen fortsatte uppmaningen att ”be till Gud” i Jakobs brev 1:5 att vägleda Joseph Smith när han brast i vishet. När han och Sidney Rigdon hade frågor om Uppenbarelseboken medan de arbetade på den inspirerade översättningen av Bibeln, sökte Joseph helt naturligt vishet från Gud. När du läser Läran och förbunden 77 kan du gärna skriva ner dina insikter i de dithörande kapitlen i Uppenbarelseboken.

Begrunda också hur du kan följa profeten Josephs exempel när du studerar skrifterna. Du kan fråga din himmelske Fader: ”Vad är det jag ska förstå?”

Bild
Joseph Smith och Sidney Rigdon läser

Översättning av Bibeln, av Liz Lemon Swindle

Läran och förbunden 78

Vad var Förenade firman?

Förenade firman grundades för att sköta kyrkans utgivnings- och affärsverksamhet i Ohio och Missouri. Den bestod av Joseph Smith, Newel K. Whitney och andra ledare i kyrkan som lade ihop sina resurser för att kunna möta de timliga behoven i den växande kyrkan. Olyckligtvis hamnade Förenade firman i skuld och upplöstes 1834 när skulderna blev ohanterliga.

Se även ”Newel K. Whitney and the United Firm”, Revelations in Context, s. 142–147; ”United Firm”, Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history.

Läran och förbunden 78:1–7

Jag kan hjälpa till att ”främja [kyrkans] sak”.

Herren sa till Joseph Smith och andra ledare i kyrkan att de genom att sköta ett förrådshus och en tryckpress skulle ”främja den sak som ni har tagit er an” (L&F 78:4). Vad skulle du vilja säga att kyrkans ”sak” är? Begrunda det medan du läser Läran och förbunden 78:1–7. När du tänker på de här verserna kanske det kan påverka hur du fullgör ditt ämbete i kyrkan eller hur du tjänar din familj. Hur kan ditt tjänande ”främja [Herrens] sak”? Hur förbereder det dig för ”en plats i den celestiala världen” (v. 7)?

Läran och förbunden 78:17–22

Herren ska leda mig.

Har du någonsin känt dig som ett litet barn, kanske på grund av något du ”ännu inte förstått” eller ”inte [kan] bära” (L&F 78:17–18)? Leta efter råd i de här verserna som kan hjälpa dig ”vara vid gott mod” (se v. 18) i sådana stunder. Varför tror du att Herren ibland kallar sina efterföljare ”små barn” (v. 17)? Du skulle också kunna begrunda hur Herren leder dig (se v. 18).

Läran och förbunden 79–80

Kallet att tjäna Gud har större betydelse än var jag tjänar.

Beträffande Läran och förbunden 80 har äldste David A. Bednar sagt: ”Kanske vill Frälsaren här i denna uppenbarelse bland annat lära oss att ett uppdrag att verka på en viss plats är nödvändigt och viktigt, men underordnat kallelsen till verket” (”Kallad till verket”, Liahona, maj 2017, s. 68). Tänk på dina nuvarande eller tidigare ämbeten i kyrkan. Vilka upplevelser har lärt dig att äldste Bednars ord är sanna? Vilka andra lärdomar hittar du i Läran och förbunden 79–80 som kan vara till hjälp för någon som precis har fått ett nytt ämbete?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 77:2.När ni har läst den här versen kan familjemedlemmarna göra teckningar av sina favoritdjur som Gud har skapat. Vad lär vi oss om Guds skapelser i den här versen? (Se även L&F 59:16–20.) Ni kan också sjunga en sång om Guds skapelser, som till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17) och visa målningen som följer med det här studieförslaget.

Läran och förbunden 77:14.Den här versen förklarar att Johannes åt en bokrulle som symboliserade hans uppdrag att samla Israel. Vad kan symboliken i att äta säga oss om hur vi bör ge oss i kast med att samla Israel eller göra andra saker som Herren vill att vi ska göra? Här följer några andra skriftställen där ätande används för att lära ut en andlig sanning: Johannes 6:48–51; 2 Nephi 32:3; Moroni 4. Ni kanske kan göra en favoriträtt att äta tillsammans under den här diskussionen.

Läran och förbunden 78:17–19.Familjemedlemmarna kan rita bilder på välsignelser från Gud som de är tacksamma för. Vad gör vi för att uttrycka vår tacksamhet för de här välsignelserna? Ni kan också diskutera hur er familj följer rådet att ta emot ”allt med tacksamhet” (v. 19). Vad lovar Herren dem som gör det?

Läran och förbunden 79:1.Bär vittnesbörd om den ”kraft” du har fått när du har ordinerats eller avskilts till olika ämbeten i kyrkan. Vilka specifika gåvor och vilken specifik inspiration välsignade Herren dig med när du tjänade?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Räkna Guds gåvor”, Psalmer, nr 167.

Förbättra vår undervisning

Rita en bild. Ni kan läsa några verser tillsammans och sedan låta familjemedlemmarna rita något som har att göra med det ni läste. Sätt upp bilderna på olika platser i hemmet för att påminna familjen om de principer ni lärt er.

Bild
trädgård med djur

Guds trädgård, av Sam Lawlor

Skriv ut