Leer en Verbonden 2021
5–11 juli. Leer en Verbonden 76: ‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid’


‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76: “Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
melkwegstelsel in de ruimte

Toevluchtsoord, Shaelynn Abel

5–11 juli

Leer en Verbonden 76

‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid.’

In afdeling 76 vertelde de Heer hoe graag Hij ons waarheid wil openbaren (zie de verzen 7–10). Lees de Schriften met het geloof dat Hij u ‘de dingen van God’ kan en zal onthullen (vers 12) die u moet weten. Schrijf vervolgens de inzichten op die u opdoet ‘terwijl [u] vervuld [bent] van de Geest’ (verzen 28, 80, 113).

Schrijf uw ingevingen op

‘Wat gebeurt er met me na de dood?’ Bijna elke godsdienst in de wereld geeft op de een of andere manier antwoord op deze vraag. Eeuwenlang hebben veel christelijke tradities, die zich op leringen uit de Bijbel verlieten, geleerd dat er hemel en hel waren, paradijs voor de deugdzamen en kwelling voor de goddelozen. Maar kunnen we alle mensen wel zo streng in alleen maar goed en slecht verdelen? En wat betekent het woord hemel eigenlijk? In februari 1832 vroegen Joseph Smith en Sidney Rigdon zich af of ze misschien meer over het onderwerp te weten konden komen (zie Leer en Verbonden 76, opschrift).

En er was meer. Terwijl zij ‘deze dingen overpeinsden, raakte de Heer de ogen van [hun] verstand aan, en zij werden geopend’ (vers 19). Joseph en Sidney ontvingen een openbaring die zo magnifiek, zo groots en zo verhelderend was dat de heiligen het eenvoudigweg ‘het visioen’ noemden. Het gooide de vensters van de hemel wijd open en gaf Gods kinderen een zielsverruimende blik op de eeuwigheid. Het visioen onthulde dat de hemel groter en breder is, en plaats biedt aan meer zielen dan de meeste mensen voorheen hadden verondersteld. God is barmhartiger en rechtvaardiger dan wij kunnen bevatten. En Gods kinderen hebben een eeuwige bestemming die glorieuzer is dan wij ons kunnen voorstellen.

Zie Saints, 1:147–150, ‘The Vision’, Revelations in Context, 148–154.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 76

Het heil komt tot stand door Jezus Christus, de Zoon van God.

Toen Wilford Woodruff het visioen in afdeling 76 las, zei hij: ‘Ik wilde […] God meer dan ooit liefhebben’ (zie ‘Stemmen van de herstelling’ aan het eind van dit materiaal). Misschien had u een soortgelijk gevoel toen u deze openbaring las. Tenslotte zou geen van de glorieuze zegeningen beschreven in afdeling 76 zonder de Heiland mogelijk zijn. U kunt eventueel kijken in hoeveel verzen in afdeling 76 de Heer Jezus Christus genoemd wordt. Wat leert u uit deze verzen over Hem, en over zijn rol in Gods plan? Hoe beïnvloeden zij hoe u over Hem denkt? Bij het lezen en overpeinzen kunt u ingevingen krijgen over manieren om ‘het getuigenis van Jezus’ te ontvangen en daar ‘kloekmoedig’ in te zijn (verzen 51, 79).

Leer en Verbonden 76:39–44, 50–112

God wil ‘alle werken van zijn hand’ redden.

Sommige mensen, inclusief enkele leden in de begintijd van de kerk, maakten bezwaar tegen het visioen in afdeling 76 omdat daarin onderwezen werd dat bijna iedereen gered zou worden en de een of andere graad van heerlijkheid zou ontvangen. Hun bezwaren kunnen deels zijn ontstaan door een misverstand over God en zijn relatie met ons. Wat leert u bij het lezen van deze openbaring over Gods karakter en zijn plan voor zijn kinderen?

Denk eens na over het verschil tussen verlost worden (van de lichamelijke en geestelijke dood; zie de verzen 39, 43–44) en verhoogd worden (bij God wonen en worden zoals Hij is; zie de verzen 50–70).

Zie ook Johannes 3:16–17; Leer en Verbonden 132:20–25.

Leer en Verbonden 76:50–70, 92–95

Mijn hemelse Vader wil dat ik het eeuwige leven krijg en in het celestiale koninkrijk woon.

Hebt u zich ooit afgevraagd – of zorgen gemaakt – of u wel voor het celestiale koninkrijk in aanmerking komt? Als u leest welke mensen deze heerlijkheid ontvangen (zie de verzen 50–70, 92–95), kijk dan wat God heeft gedaan, en nog doet, om u te helpen meer te worden zoals Hij is, in plaats van te zoeken naar een lijst met dingen die u moet doen. Als u het visioen zo leest, gaat u dan anders denken over wat u doet?

U kunt ook bedenken wat een grote zegen het is om deze details over het celestiale koninkrijk te kennen. Gaat u door dit visioen van de celestiale heerlijkheid uw dagelijks leven anders zien en leiden?

Zie ook Mozes 1:39; Joy D. Jones, ‘Van onschatbare waarde’, Liahona, november 2017, 13–15; J. Devn Cornish, ‘Ben ik goed genoeg? Ga ik het halen?Liahona, november 2016, 32–34.

Afbeelding
kamer in negentiende eeuwse woning

In deze kamer zag Joseph Smith het visioen van de graden van heerlijkheid.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 76:22–24, 50–52, 78–79, 81–82.Wat komen we uit deze verzen over het belang van ons getuigenis te weten? Welke rol speelt ons getuigenis in het bepalen van onze eeuwige bestemming? Het kan goed zijn om de definitie van kloekmoedig op te zoeken en te bespreken hoe u ‘kloekmoedig in het getuigenis van Jezus’ kunt zijn (vers 79). U kunt ook ‘Ik kan een held zijn’ zingen (Kinderliedjes, p. 85).

Leer en Verbonden 76:24.Uw gezinsleden kunnen verbindingen opmerken tussen de leringen in afdeling 76 en die in ‘Ik ben een kind van God’ (Kinderliedjes, p. 2–3). Een van deze leerstellingen staat in Leer en Verbonden 76:24. In hoeverre zou de wereld anders zijn als iedereen begreep dat wij allemaal kinderen van God zijn? Hoe beïnvloedt dit de manier waarop we andere mensen behandelen? Het kan nuttig zijn om gezinsleden bij het nadenken over deze vraag naar afbeeldingen van verschillende zoons en dochters van God op aarde te laten kijken. (Zie ook de video ‘I Am a Child of God’, ChurchofJesusChrist.org.)

U kunt eventueel samen ‘Ik ben een kind van God’ zingen en op zoek gaan naar andere verbanden met de beginselen in afdeling 76 (zie bijvoorbeeld de verzen 12, 62, 96).

Leer en Verbonden 76:40–41.Hoe zouden we de ‘blijde tijdingen’ (vers 40) ofwel het goede nieuws in deze verzen voor een korte krantenkop of tweet kunnen samenvatten? Welke andere blijde tijdingen vinden we in afdeling 76?

Leer en Verbonden 76:50–70.Wat doen uw gezinsleden en u om uit te zien naar, en u voor te bereiden op, het eeuwige leven in het celestiale koninkrijk? U kunt samen afbeeldingen, Schriftteksten en profetische leringen bij de zinsneden in Leer en Verbonden 76:50–70 zoeken. Gebruik daarvoor de kerktijdschriften, ChurchofJesusChrist.org, of de voetnoten in de Schriften. Plak al die afbeeldingen, Schriftteksten en leringen op een poster om uw gezinsleden aan uw eeuwige doelen te herinneren.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’, Lofzangen, nr. 92.

Afbeelding
stemmen van de herstelling

Stemmen van de herstelling: Getuigenissen van ‘het visioen’

Wilford Woodruff

Wilford Woodruff werd in december 1833 lid van de kerk, bijna twee jaar nadat Joseph Smith en Sidney Rigdon het visioen hadden ontvangen dat in Leer en Verbonden 76 staat. Hij woonde destijds in New York en vernam van zendelingen in de omgeving van ‘het visioen’. Jaren later vertelde hij welke indruk hij van deze openbaring had:

‘Ik heb van kinds af aan geleerd dat er één hemel en één hel was, en mij was verteld dat de goddelozen allemaal één straf hadden en de rechtvaardigen één heerlijkheid. […]

‘Toen ik het visioen las […], had ik het gevoel dat de God die dat beginsel aan de mens had geopenbaard, wijs, rechtvaardig en waarachtig was. Voor mij was Hij een God met de meest verheven eigenschappen, met gezond verstand en alle kennis. Ik had het gevoel dat Hij consequent was in liefde, barmhartigheid, gerechtigheid en oordeel. En ik wilde die God meer dan ooit liefhebben.’1

‘Het “visioen” [is] een openbaring waarin meer licht, waarheid en beginselen worden gegeven dan in enige andere openbaring in wat voor boek dan ook. Er wordt duidelijk in uitgelegd wat onze huidige staat is, waar we vandaan komen, waarom we hier zijn en waar we heen zullen gaan. Ieder mens kan door die openbaring te weten komen wat zijn rol en toestand zal zijn.’2

‘Voordat ik Joseph zag, zei ik dat het me niet uitmaakte hoe oud hij was of hoe jong hij was; het maakte me niet uit hoe hij eruit zag – of zijn haar lang of kort was; de man die deze openbaring doorgaf, was een profeet van God. Ik was daar geheel van overtuigd.’3

Phebe Crosby Peck

Toen Phebe Peck Joseph en Sidney over ‘het visioen’ hoorde vertellen, woonde ze in Missouri. Ze was een alleenstaande moeder met vijf kinderen. Ze vond het visioen zo indrukwekkend en inspirerend dat ze aan familieleden het volgende schreef om te vertellen wat ze had vernomen:

‘De Heer onthult de verborgenheden van het hemelse koninkrijk aan zijn kinderen. […] Joseph Smith en Sidney Rigdon brachten ons afgelopen voorjaar een bezoek, en in die periode hadden we veel vreugdevolle gesprekken, en werden er veel verborgenheden aan ons ontvouwd, wat mij grote troost gaf. We zagen de goedgunstigheid van God in omdat Hij woningen van vrede voor zijn kinderen bereidt. En wie de volheid van het evangelie niet ontvangen, en niet als kloekmoedige soldaten voor de zaak van Christus staan, kunnen niet in de tegenwoordigheid van de Vader en de Zoon verblijven. Maar er is een plek bereid voor allen die niet ontvangen, echter een plek met veel minder heerlijkheid dan een woning in het celestiale koninkrijk. Ik zal niet trachten om hier meer over deze dingen te zeggen, daar zij nu in druk zijn verschenen en naar de wereld uitgaan. En misschien zult u nog een gelegenheid krijgen om het zelf te lezen. En als u dat doet, hoop ik dat u het zorgvuldig en onder gebed zult lezen, want deze dingen zijn uw aandacht waard. En ik verlang dat u ze mag onderzoeken, want dit is wat ons in deze wereld en in de toekomende wereld geluk schenkt.’4

Noten

  1. Remarks’, Deseret News, 27 mei 1857, 91.

  2. Deseret News, 3 augustus 1881, 481; zie ook Leringen van kerkpresidenten: Wilford Woodruff (2004), 124–125.

  3. ‘Remarks’, Deseret Weekly, 5 september 1891, 322.

  4. Brief van Phebe Crosby Peck aan Anna Jones Pratt, 10 augustus 1832, Bibliotheek voor kerkgeschiedenis, Salt Lake City.

Afbeelding
Voorstelling van drie koninkrijken van heerlijkheid

Heerlijkheid per graad, Annie Henrie Nader

Afdrukken