Leer en Verbonden 2021
5–11 juli. Leer en Verbonden 76: ‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid’


‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76: “Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘5–11 juli. Leer en Verbonden 76’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Melkwegstelsel in de ruimte

Toevluchtsoord, Shaelynn Abel

5–11 juli

Leer en Verbonden 76

‘Groot zal hun loon zijn en eeuwig hun heerlijkheid’

Denk er bij uw studie van Leer en Verbonden 76 over na wat onze hemelse Vader wil dat de kinderen weten over Hem, de Heiland, zichzelf en hun eeuwige bestemming.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon de kinderen afbeeldingen of doe-pagina’s uit het schema van deze week of van vorige weken. Laat de kinderen vertellen wat ze zien en wat ze erover hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 76:24

Wij zijn allemaal kinderen van God.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd dat als we ‘een jong kind [doordringen] van het krachtige idee dat het een kind van God is’, we dat kind ‘het zelfrespect en de motivatie geven om de problemen van het leven aan te pakken’. (‘Powerful Ideas’, Ensign, november 1995, 25.)

Mogelijke activiteiten

  • Om de kinderen duidelijk te maken dat ze het in zich hebben om zoals God te worden, laat u zien dat jonge dieren op hun ouders lijken als ze opgroeien. Misschien kunnen ze afbeeldingen van dieren combineren met afbeeldingen van hun jongen. Sla de Schriften open op Leer en Verbonden 76:24 en vertel de kinderen dat we allemaal ‘voor God gewonnen zonen en dochters zijn’. Getuig dat God onze Vader is en dat we op onze hemelse Ouders kunnen lijken als we ouder worden.

  • Zing met de klas ‘Ik ben een kind van God’ (Kinderliedjes, pp. 2–3), en laat de kinderen naar zichzelf wijzen als ze ‘ik’ zingen. Zing het liedje opnieuw. Laat de kinderen deze keer ‘ik ben’ vervangen door ‘jij bent’ en naar een klasgenootje wijzen.

Leer en Verbonden 76:40–42

Jezus Christus is de Heiland van de wereld.

Het woord evangelie betekent ‘goed nieuws’. Het goede nieuws dat het evangelie brengt is dat Jezus Christus ‘in de wereld is gekomen […] om [haar] van alle ongerechtigheid te reinigen’ (vers 41).

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen een leuk nieuwtje dat u onlangs hebt gehoord. Vraag of ze ook een leuk nieuwtje hebben gehoord. Vertel ze dan het goede nieuws van het evangelie door Leer en Verbonden 76:41–42 te lezen. Vraag de kinderen wat dit goede nieuws voor hen betekent. Vertel ze dat dit goede nieuws u blij maakt.

  • Laat een plaat van Jezus Christus zien. Vraag de kinderen of ze weten wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan. Toon de kinderen iets vies en iets schoons (zoals een witte zakdoek of een blad papier), en leg uit dat zonde als viezigheid op onze geest is, maar dat Jezus Christus is gekomen om ons te helpen weer rein te worden.

    Afbeelding
    Jezus met kinderen

    Laat de kinderen, J. Kirk Richards

Leer en Verbonden 76:62

Mijn hemelse Vader wil dat ik voor eeuwig bij Hem terugkeer.

In het visioen van Joseph Smith en Sidney Rigdon over het celestiale koninkrijk werden de prachtige zegeningen geopenbaard die God voor zijn kinderen heeft bereid, en wat wij moeten doen om die zegeningen te krijgen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over de drie koninkrijken van heerlijkheid die Joseph en Sidney in hun visioen zagen. (Lees ‘Hoofdstuk 26: De drie koninkrijken der hemelen’ [Verhalen uit de Leer en Verbonden, 97–103] geheel of gedeeltelijk voor, of laat het bijbehorende filmpje op ChurchofJesusChrist.org zien.) Vraag de kinderen wat ze fijn vinden aan het visioen. Besteed vooral aandacht aan de beschrijving van het celestiale koninkrijk, en getuig dat onze hemelse Vader ieder van ons graag op die plek wil zien.

  • Lees Leer en Verbonden 76:62 voor, en laat de kinderen zichzelf met onze hemelse Vader en Jezus Christus in het celestiale koninkrijk tekenen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 76:5, 41–42, 69.

Jezus Christus is mijn Heiland.

Maak de kinderen duidelijk dat de heerlijke zegeningen die God in het hiernamaals aan de rechtvaardige mensen belooft, alleen mogelijk zijn dankzij de Heiland Jezus Christus.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord: Wat heeft Jezus Christus voor mij gedaan? Laat elk kind voor zichzelf vers 5, de verzen 41–42 of vers 69 van afdeling 76 lezen, en naar mogelijke antwoorden op die vraag zoeken. Laat ze elkaar vertellen wat ze hebben gevonden. (Zie ook ‘Hij zond zijn Zoon’, Kinderliedjes, pp. 20–21.) Hoe tonen we onze dankbaarheid voor wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

  • Schrijf het derde geloofsartikel op het bord, maar laat enkele kernwoorden weg. Schrijf de ontbrekende woorden op strookjes papier, verdeel ze onder de kinderen, en laat die de woorden op de juiste plek op het bord hangen. Wat leren we uit dit geloofsartikel over de reden waarom we Jezus Christus nodig hebben? (Zie ook het filmpje ‘Why We Need a Savior’, ChurchofJesusChrist.org.)

Leer en Verbonden 76:12, 15–19, 114–16

Door de Schriften te bestuderen, kan ik ‘de dingen van God […] begrijpen’.

Joseph Smith en Sidney Rigdon ontvingen Leer en Verbonden 76 toen ze over de Schriften nadachten. Maak de kinderen duidelijk dat ze door de Schriften te bestuderen openbaring door de Heilige Geest kunnen krijgen.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weten wat Joseph Smith en Sidney Rigdon aan het doen waren toen ze het visioen in Leer en Verbonden 76 zagen. Laat ze het antwoord opzoeken in de verzen 15–19. Vertel over een situatie waarin u inspiratie kreeg toen u in de Schriften las, en laat de kinderen vertellen over de geestelijke gevoelens die ze krijgen als ze in de Schriften lezen.

  • Laat de kinderen hun ogen sluiten en zo een opdracht uitvoeren, zoals een tekening inkleuren of een bepaald vers in de Schriften opzoeken. Welke dingen zijn moeilijk om te doen als onze geestelijke ogen gesloten zijn? Lees met de klas Leer en Verbonden 76:12, 15–19, 114–116, en zoek op wat we moeten doen om onze geestelijke ogen te openen.

Leer en Verbonden 76:50–70

Mijn hemelse Vader heeft een koninkrijk van celestiale heerlijkheid voor mij bereid.

Als de kinderen beseffen dat God celestiale heerlijkheid voor hen heeft bereid, kunnen ze hun beproevingen en verleidingen makkelijker ‘overwinnen door geloof’ (vers 53).

Mogelijke activiteiten

  • Als iemand ons zou vragen: ‘Waarom zou ik Jezus Christus volgen en zijn geboden onderhouden?’, wat zouden we dan zeggen? Laat de kinderen in Leer en Verbonden 76:50–70 opzoeken wie in het celestiale koninkrijk het eeuwig leven zal krijgen. Laat de kinderen een rollenspel spelen waarin ze die vraag beantwoorden. Getuig van de grote zegeningen die onze hemelse Vader voor ons heeft bereid als we Jezus Christus volgen.

  • Teken een grote zon op een vel papier, en knip het in verschillende puzzelstukjes. Geef elk kind een stukje en een van de volgende tekstverwijzingen: Leer en Verbonden 76:51; 76:52; 76:53; 131:1–2. Laat de kinderen in hun verzen iets opzoeken wat we moeten doen om het eeuwige leven in het celestiale koninkrijk te ontvangen. In sommige verzen staan meerdere antwoorden. Laat de kinderen de antwoorden op hun puzzelstukje schrijven. Laat ze de puzzel samen maken, en spreek uw vertrouwen uit dat ze met de hulp van de Heiland voor het celestiale koninkrijk in aanmerking kunnen komen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis aan de hand van de doe-pagina van deze week over het visioen van Joseph Smith en Sidney Rigdon te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik de Schriften. Zelfs als de kinderen in uw klas nog niet kunnen lezen, is het goed dat u de Schriften vaak in uw lessen gebruikt. Zorg ervoor dat ze zien dat de waarheden die u met ze bespreekt uit de Schriften afkomstig zijn.

Afdrukken