Leer en Verbonden 2021
19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83: Waar ‘veel is gegeven, wordt veel geëist’


‘19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83: Waar “veel is gegeven, wordt veel geëist”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘19–25 juli. Leer en Verbonden 81–83’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Christus en de rijke jongeman

Christus en de rijke jongeman, Heinrich Hoffman

19–25 juli

Leer en Verbonden 81–83

Waar ‘veel is gegeven, wordt veel geëist’

Hoe kunnen de openbaringen in Leer en Verbonden 81–83 ertoe bijdragen dat de kinderen thuis en bij hun vriendjes het goede doen?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen hoe ze de afgelopen week iemand hebben geholpen. Hoe kunnen we meer op de Heiland gaan lijken door anderen te helpen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 81:3

Ik moet altijd bidden.

Toen de Heer Frederick G. Williams riep als raadgever van de profeet Joseph Smith, gaf Hij hem de raad om ‘getrouw […] te allen tijde in gebed’ te zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Lees voor hoe de Heer de raad gaf om ‘getrouw […] te allen tijde in gebed, overluid en in uw hart, in het openbaar en in afzondering’ te zijn (Leer en Verbonden 81:3). Leg uit wat het betekent om in ons hart te bidden, en geef een voorbeeld uit uw eigen ervaring. Bedenk samen wanneer de kinderen ‘in het openbaar en in afzondering’ kunnen bidden.

  • Leer de kinderen bidden. Benadruk dat ze hun hemelse Vader voor hun zegeningen kunnen bedanken, en Hem vragen wat ze nodig hebben. In een liedje over gebed, zoals ‘Ik dank U, mijn Vader’ (Kinderliedjes, p. 9) kunnen de kinderen ideeën opdoen over wat ze in hun gebed kunnen zeggen. Laat alle kinderen om de beurt een kort gebed uitspreken.

  • Laat ze bedenken voor welke dingen ze hun hemelse Vader kunnen bedanken en wat ze Hem kunnen vragen. Laat ze dat tekenen en hun tekening aan de klas tonen.

Leer en Verbonden 81:5; 82:19

Ik kan de mensen in mijn omgeving dienen.

Onze hemelse Vader kent de behoeften van zijn kinderen, en Hij gebruikt vaak andere mensen – zoals de kinderen in uw klas – om in die behoeften te voorzien. Hoe kunt u de kinderen leren om de behoeften van anderen te zien en mensen te helpen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Leer en Verbonden 81:5 voor. Zorg ervoor dat de kinderen zinsneden als ‘kom de zwakken te hulp’ en ‘verhef de handen die slap neerhangen’ begrijpen. Laat ze uitbeelden hoe we kunnen doen wat de Heer in dit vers vraagt. Vertel eenvoudige verhalen over Jezus Christus die mensen helpt. Gebruik daarbij afbeeldingen of filmpjes. (Zie Evangelieplatenboek, nrs. 41, 42, 46, 4755; biblevideos.ChurchofJesusChrist.org.) Hoe kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen en anderen helpen?

  • Zing de vierde strofe van ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, pp. 42–43) of een ander liedje over dienstbaarheid. Vertel over een situatie waarin u de liefde van de Heiland voelde doordat iemand u hielp.

  • Lees Leer en Verbonden 82:19 voor en benadruk de zinsnede ‘het welzijn van zijn naaste nastreeft’. Leg uit dat dit betekent dat we onze naasten moeten helpen, onder wie onze familieleden. Bedenk samen manieren waarop de kinderen deze week iemand kunnen dienen.

    Afbeelding
    Jongens werken in de tuin

    God vraagt dat we anderen dienen om blijk te geven van onze liefde voor Hem.

Leer en Verbonden 82:10

God belooft zegeningen als ik Hem gehoorzaam.

Opgroeiende kinderen vragen zich misschien af waarom God ons zoveel geboden geeft. Maak de kinderen duidelijk dat Hij ons geboden geeft om ons te zegenen.

Mogelijke activiteiten

  • Bedenk samen welke geboden God ons heeft gegeven. (Zie bijvoorbeeld Exodus 20:4–17; Mattheüs 22:37–39; Leer en Verbonden 89:5–17.) Maak tekeningen op het bord zodat de kinderen deze geboden beter begrijpen en ze makkelijker inprenten. Geef voorbeelden van manieren waarop Gods geboden ons tot zegen en bescherming zijn.

  • Lees voor: ‘Ik, de Heer, ben gebonden wanneer u doet wat ik zeg’ (Leer en Verbonden 82:10). Herhaal samen deze zinsnede een paar keer en bedenk manieren om die uit het hoofd te leren. U kunt de kinderen bijvoorbeeld vragen om op het ritme te klappen. Getuig dat God zijn beloften aan ons nakomt als wij zijn geboden gehoorzamen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 81:3

Ik kan ‘overluid en in [mijn] hart’ bidden.

Hoe kunt u de kinderen aanmoedigen om zich ‘te allen tijde in gebed’ tot de Heer te wenden als ze iets nodig hebben?

Mogelijke activiteiten

  • Laat iemand Leer en Verbonden 81:3 voorlezen en vraag wat het betekent om ‘in uw hart’ te bidden. Vertel over een situatie waarin u overluid of in uw hart bad en de Heer u hielp. Laat de kinderen over hun eigen ervaringen vertellen. Hoe kunnen we door gebed dichter bij onze hemelse Vader komen?

  • Lees of zing met de klas een lofzang over gebed, zoals ‘Dacht gij aan ’t gebed?’ of ‘Een uur van vreed’ en rust’ (Lofzangen, nrs. 96, 99). Vraag de kinderen welke zinsnede in de lofzang ze iets over het gebed leert. Geef ze voldoende tijd om na te denken over manieren waarop ze hun gebeden kunnen verbeteren, en laat ze die opschrijven.

Leer en Verbonden 81:5

God wil dat ik mensen die hulp nodig hebben, dien en sterk.

Maak de kinderen duidelijk dat ze hun familieleden, vriendjes en buren elke dag op veel verschillende manieren kunnen helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Teken handen en knieën op het bord. Laat de kinderen Leer en Verbonden 81:5 lezen en opzoeken wat de Heer over die lichaamsdelen zegt. Bekijk het filmpje ‘Pass It On’ (ChurchofJesusChrist.org), of vertel elkaar over mensen die u of de kinderen elkaar hebt zien helpen. Hoe kunnen we meer oog hebben voor de mensen in onze omgeving die hulp nodig hebben? Moedig de kinderen aan om deze week tenminste één iemand te helpen. Zing een lied over dienstbaarheid om ideeën op te doen.

  • Laat de kinderen om de beurt dominosteentjes (of soortgelijke voorwerpen) opstellen terwijl ze manieren opnoemen om anderen te dienen. Laat een kind een dominosteentje omduwen en kijken wat er met de andere blokjes gebeurt. In welk opzicht heeft ons dienstbetoon een soortgelijk effect op mensen om ons heen? (Zie ook het filmpje ‘Dominoes’, ChurchofJesusChrist.org.) Vertel over een situatie waarin iemands liefdevolle dienstbetoon u inspireerde om iemand anders te dienen.

Leer en Verbonden 82:8–10

God belooft zegeningen als ik Hem gehoorzaam.

Naarmate de kinderen meer vertrouwen in Gods beloften ontwikkelen, zal hun bereidheid om zijn geboden te onderhouden, groeien.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat een vriendje vindt dat God te veel geboden heeft gegeven. Laat ze in Leer en Verbonden 82:8–10 iets opzoeken waarmee ze hun vriendje duidelijk kunnen maken waarom God geboden geeft. Vertel hoe Gods geboden u tot zegen zijn geweest, en laat de kinderen vertellen wat zij ervan vinden.

  • Om de kinderen duidelijk te maken wat onze hemelse Vader ons belooft, verdeelt u de klas in drie groepen. Laat elke groep een van de volgende Schriftteksten lezen: Leer en Verbonden 1:37–38; 82:10; 130:20–21. Laat ze vertellen wat ze over de beloften van onze hemelse Vader te weten zijn gekomen. Hoe is onze gehoorzaamheid van invloed op de zegeningen die we kunnen ontvangen? Bedenk samen voorbeelden uit het leven van de kinderen of uit de Schriften van gehoorzaamheid die tot zegeningen van God heeft geleid.

  • Vertel over een persoonlijke ervaring die de beginselen in Leer en Verbonden 82:8–10 bevestigt. Hoe hebt u vertrouwen gekregen in de Heer en zijn beloften?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen bedenken hoe ze deze week een familielid gaan helpen. Laat ze tijdens de volgende les vertellen wat ze hebben gedaan.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om betere leerlingen te worden. Lesgeven houdt meer in dan informatie overbrengen. Het houdt in dat u anderen helpt om geestelijke zelfredzaamheid te ontwikkelen. In plaats van kinderen te vertellen hoe ze anderen kunnen dienen, kunt u ze beter aanmoedigen om zelf manieren te bedenken.

Afdrukken