Leer en Verbonden 2021
26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84: ‘De macht der goddelijkheid’


‘26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84: “De macht der goddelijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘26 juli–1 augustus. Leer en Verbonden 84’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Joseph Smith ontvangt het Melchizedeks priesterschap

Herstelling, Liz Lemon Swindle

26 juli–1 augustus

Leer en Verbonden 84

‘De macht der goddelijkheid’

Welke waarheden in Leer en Verbonden 84 lijken u nuttig voor de kinderen in uw klas? Noteer de inzichten die u van de Heilige Geest ontvangt.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen wat ze van het priesterschap weten. U kunt een afbeelding tonen van iemand die door de macht van het priesterschap wordt gezegend, zoals Evangelieplatenboek, nrs. 103–110. Vraag de kinderen hoe het priesterschap gezinnen tot zegen is.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 84:19–22, 26–27

Het priesterschap is de macht van God.

Weten de kinderen in uw klas wat de doelen van het priesterschap zijn? In Leer en Verbonden 84 heeft de Heer een doel geopenbaard, namelijk ons helpen om bij onze hemelse Vader terug te keren. (Zie voor meer informatie Gospel Topics, ‘Priesthood’, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Mogelijke activiteiten

  • Lees Leer en Verbonden 84:20, en laat de kinderen opstaan als ze het woord ‘verordeningen’ horen. Om ze duidelijk te maken wat een verordening is, laat u afbeeldingen van priesterschapsverordeningen zien, zoals Evangelieplatenboek, nrs. 103–108. Vraag de kinderen wat er op de platen gebeurt. (Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Verordeningen’, Schriften.ChurchofJesusChrist.org.) Leg uit dat onze hemelse Vader ons die verordeningen heeft gegeven om ons te helpen om bij Hem terug te keren.

  • Laat de kinderen de doe-pagina inkleuren. Leg intussen de verschillende priesterschapsverordeningen op de pagina uit, en vertel waarom u er dankbaar voor bent.

Leer en Verbonden 84:77

Als ik Jezus volg, ben ik zijn vriend.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat de Heiland meer van ons houdt dan een goede vriend?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een plaat van de Heiland zien en lees Leer en Verbonden 84:77. Laat de kinderen naar de plaat van de Heiland wijzen als ze het woord ‘vrienden’ horen. Leg uit dat we Jezus laten zien dat we Hem liefhebben als we moeite doen om de geboden te onderhouden. Vertel wat het voor u betekent om Jezus als vriend te hebben.

  • Maak samen een lijstje van dingen die de kinderen kunnen doen om hun vriendjes te tonen dat ze van hen houden. Wat heeft Jezus gedaan om te laten zien dat Hij onze vriend is? Wat kunnen wij doen om de Heiland te laten zien dat we zijn vrienden zijn? Zing met de klas een liedje over Jezus, zoals ‘Jezus is mijn beste Vriend’ (Kinderliedjes, p. 37).

Leer en Verbonden 84:88

Onze hemelse Vader helpt zijn zendelingen.

Het vooruitzicht om een zendeling te worden, kan voor sommige kinderen aantrekkelijk maar ook beangstigend zijn. In Leer en Verbonden 84:88 staat hoe onze hemelse Vader hulp biedt aan de mensen die Hij uitzendt om zijn evangelie te prediken.

Mogelijke activiteiten

  • Bedenk samen welke zendelingen de kinderen kennen. Vertel ze dat onze hemelse Vader iets bijzonders aan zendelingen heeft beloofd. Lees Leer en Verbonden 84:88, en bedenk samen gebaren om de beloften in dit vers uit te beelden. Vertel over een situatie waarin u de Heer diende en voelde dat Hij bij u was, zoals in vers 88 wordt beschreven.

  • Vertel het verhaal van de 4-jarige jongen in de toespraak van ouderling Takashi Wada met als titel ‘Ons aan de woorden van Christus vergasten’ (Liahona, mei 2019, 38–40). Bedenk samen wat elk kind kan zeggen om zijn getuigenis te geven – bijvoorbeeld een geloofsartikel opzeggen. Laat alle kinderen om de beurt doen alsof ze een vriendje over het evangelie vertellen. Getuig dat onze hemelse Vader ons helpt, zodat we weten wat we moeten zeggen als we met anderen over het evangelie praten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 84:4–5, 18–28, 30

Priesterschapsverordeningen bereiden mij voor om bij mijn hemelse Vader terug te keren.

Als de kinderen in uw klas ouder worden, kunnen ze aan meer priesterschapsverordeningen deelnemen, waaronder dopen en bevestigingen voor de doden in de tempel. Hoe kunt u ze de doelen en de macht van priesterschapsverordeningen bijbrengen?

Mogelijke activiteiten

  • Zet Aäronisch priesterschap en Melchizedeks priesterschap op het bord. Lees samen Leer en Verbonden 84:18, 26–28, 30. Maak samen een lijstje met waarheden over het Aäronisch priesterschap in deze verzen. Lees daarna samen Leer en Verbonden 84:18–25, en maak een lijstje waarheden over het Melchizedeks priesterschap.

  • Laat de kinderen een lijstje maken van de priesterschapsverordeningen waaraan ze hebben deelgenomen of die ze hebben gezien, zoals een doop, bevestiging, priesterschapszegens of het avondmaal. Laat ze vertellen hoe ze die verordeningen ervaren hebben. Lees samen Leer en Verbonden 84:20, en zorg ervoor dat de kinderen moeilijke woorden begrijpen. Waarom wil de Heer dat wij aan verordeningen deelnemen? Hoe helpt het priesterschap ons om bij onze hemelse Vader terug te keren?

    Afbeelding
    Kinderen nemen van het avondmaal

    Verordeningen herinneren ons aan wat we God hebben beloofd.

  • Maak een puzzel van een afbeelding van de tempel. Lees samen Leer en Verbonden 84:5, en vraag de kinderen wat de heiligen van de Heer moesten bouwen. Geef elk kind een puzzelstukje, en laat ze iets noemen wat ze kunnen doen om zich op de tempel voor te bereiden.

Leer en Verbonden 84:64–72, 81–88

De Heer beschermt zendelingen en maakt ze sterk.

In deze verzen staan beloften die de Heer heeft gedaan aan de mensen die Hij heeft geroepen om het evangelie te prediken. Ook de kinderen kunnen iets aan die beloften hebben als ze anderen over het evangelie van Jezus Christus vertellen.

Mogelijke activiteiten

  • Deel de klas op in groepjes van twee en laat elk groepje een paar van de volgende verzen lezen: Leer en Verbonden 84:64–72, 81–88. Laat ze zoeken naar dingen die de Heer belooft aan mensen die over het evangelie vertellen. Laat ze aan de klas vertellen wat ze hebben gevonden. Bedenk samen welke mensen de kinderen kennen, uit hun eigen omgeving of uit de Schriften, die hulp van de Heer kregen toen ze het evangelie predikten. (Bijvoorbeeld Samuel de Lamaniet [zie Helaman 13:2–4; 16:6–7] of Ammon [zie Alma 17:32–38].) Vertel over een situatie waarin u steun van de Heer voelde toen u Hem diende.

  • Neem bekertjes of potjes mee naar de klas. Maak strookjes papier met manieren waarop de kinderen nu zendelingen kunnen zijn, en stop elk strookje in een bekertje. Zet de bekertjes bij elkaar op de grond. Laat de kinderen om de beurt iets kleins in een bekertje gooien en doen wat er op het papiertje staat. Hoe kan onze hemelse Vader ons helpen als we met anderen over het evangelie praten, zelfs als het moeilijk is of als we zenuwachtig zijn?

  • Maak de kinderen duidelijk dat we allemaal lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn dankzij zendingswerk. Zendelingen hebben het evangelie aan ons, onze ouders of voorouders gepredikt. Vertel de kinderen hoe zendelingen het evangelie aan u of uw voorouders hebben gebracht. Laat de kinderen zo mogelijk over soortgelijke ervaringen vertellen. Moedig ze aan om thuis te vragen hoe de eerste kerkleden in hun familie met het evangelie in contact zijn gekomen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om deze week thuis of aan een vriendje over het evangelie te vertellen. Moedig ze aan om hun hemelse Vader om hulp te vragen en te kijken hoe Hij hen helpt.

Ons onderwijs verbeteren

Betrek er hun zintuigen bij. ‘De meeste kinderen (en volwassenen) leren het beste wanneer meerdere zintuigen worden aangesproken. Zorg ervoor dat kinderen hun zicht, gehoor en tastzin gebruiken tijdens hun leerproces’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25).

Afdrukken