Leer en Verbonden 2021
23–29 augustus. Leer en Verbonden 93: ‘Van zijn volheid ontvangen’


‘23–29 augustus. Leer en Verbonden 93: “Van zijn volheid ontvangen”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘23–29 augustus. Leer en Verbonden 93’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk

Afbeelding
Stefanus ziet God en Jezus Christus

Ik zie de Zoon des mensen, staande aan de rechterhand van God, Walter Rane

23–29 augustus

Leer en Verbonden 93

‘Van zijn volheid ontvangen’

De kinderen die u lesgeeft, zijn dierbare geestkinderen van hemelse Ouders en leefden bij Hen voordat ze op aarde kwamen. Waartoe wordt u na uw studie van Leer en Verbonden 93 geïnspireerd om deze kinderen ‘in licht en waarheid’ (vers 40) te helpen groeien?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon afbeeldingen van de Heiland (bijvoorbeeld uit het Evangelieplatenboek of de tijdschriften van de kerk). Laat de kinderen vertellen wat ze over Hem weten. Oudere kinderen kunnen misschien een tekst uit Leer en Verbonden 93 voorlezen, die hen heeft geholpen om meer over Jezus Christus te weten te komen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 93:2–21

Jezus Christus is de Zoon van God.

Het is belangrijk dat de kinderen begrijpen wie Jezus Christus is en waarom ze Hem moeten volgen. De beginselen over Jezus Christus in afdeling 93 kunnen daarbij nuttig zijn.

Afbeelding
venster

Wij ontvangen het licht van Christus als we zijn geboden onderhouden.

Mogelijke activiteiten

  • Kies verscheidene beginselen uit die u tijdens uw studie van afdeling 93 over de Heiland hebt geleerd en waardoor u bent geïnspireerd. Van elk beginsel dat u kiest, leest u het vers voor waarin het beginsel staat. Geef de kinderen een kernwoord waar ze op kunnen letten terwijl u het voorleest. Geef in het kort uw getuigenis van de Heiland, en geeft de kinderen de kans om hun getuigenis te geven. Uit de volgende lijst met beginselen kunt u ideeën halen:

    Jezus Christus deed de werken van de Vader (vers 5).

    Jezus Christus is het Licht van de wereld (vers 9).

    Jezus Christus is de Schepper van de wereld (vers 10).

    Jezus Christus heeft alle macht in de hemel en op aarde ontvangen (vers 17).

    Jezus Christus was in het begin bij God (vers 21).

  • Laat de kinderen opletten wat zij over de Heiland te weten komen wanneer u in uw eigen woorden de beginselen in afdeling 93 samenvat. (U kunt ook ‘Hoofdstuk 33: een openbaring over Jezus Christus’ [Verhalen uit de Leer en Verbonden, 126–127] gebruiken.)

Leer en Verbonden 93:23, 29

Voordat ik op aarde kwam, woonde ik bij mijn hemelse Vader.

Waarom zou het belangrijk zijn om de kinderen duidelijk te maken dat ze vóór hun geboorte bij onze hemelse Vader woonden? Wat hebt u aan de kennis van dat beginsel gehad?

Mogelijke activiteiten

  • Herhaal samen met de kinderen de woorden: ‘U was eveneens in het begin bij de Vader’ (Leer en Verbonden 93:23). Leg uit dat we bij onze Vader in de hemel woonden voordat we op aarde werden geboren. Zing samen ‘Ik ben een kind van God’ (Kinderliedjes, p. 2–3).

  • Laat de kinderen de doe-pagina kleuren en een tekening maken van zichzelf met onze hemelse Vader en Jezus Christus in het voorsterfelijk leven. Geef uw getuigenis dat God ons allen liefheeft en dat we allemaal kinderen van Hem zijn.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 93:2–21

Jezus Christus is de Zoon van God.

Hoe beter we Jezus Christus leren kennen, hoe meer we Hem oprecht willen vereren en door middel van Hem tot de Vader komen. (Zie Leer en Verbonden 93:19.)

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van de Heiland zien. Vraag de kinderen waarom het belangrijk is dat we meer over Jezus Christus leren. Laat ze in Leer en Verbonden 93:19 naar antwoorden zoeken. Laat ze bedenken hoe ze de komende week meer over Jezus kunnen leren. Geef ze de kans om iets over hun ideeën te vertellen.

  • Bedenk een creatieve manier om de kinderen aan te moedigen om in afdeling 93 iets over de Heiland te leren. U kunt op strookjes papier verwijzingen naar verzen in afdeling 93 noteren waar beginselen over Jezus Christus in staan (zoals de verzen 5, 9–10, 17, 21). Doe de strookjes in een bakje en laat de kinderen om de beurt een strookje pakken en de teksten aan de klas voorlezen. Wat leren we uit deze verzen over Jezus Christus?

Leer en verbonden 93:23, 29, 38

Voordat ik op aarde kwam, woonde ik bij mijn hemelse Vader.

In afdeling 93 zegt de Heiland drie keer nadrukkelijk dat we ‘in het begin’ bij God leefden (zie de verzen 23, 29, 38). Waarom wil Hij ons dat laten weten? Hoe kan de kennis van dit beginsel de kinderen tot zegen zijn?

Mogelijke activiteiten

Leer en Verbonden 93:24

Waarheid is kennis van dingen in het verleden, heden en de toekomst.

Mensen hebben veel verschillende meningen over wat waar is en hoe we de waarheid kunnen vinden. Hoe kunt u de kinderen bijbrengen dat waarheid onveranderlijk is, dat het niet uitmaakt wat anderen ervan vinden, en dat onze hemelse Vader alle waarheid kent?

Mogelijke activiteiten

  • Zet het woord waarheid op het bord en vraag de kinderen er een definitie naast te zetten. Lees gezamenlijk hoe de Heer in Leer en Verbonden 93:24 waarheid definieert. Zing een lofzang over waarheid, zoals ‘O zeg, wat is waarheid?’ (Lofzangen, nr. 177). Laat de kinderen in de lofzang nog meer manieren opzoeken waarop we waarheid kunnen beschrijven.

  • Om ertoe bij te dragen dat de kinderen de beginselen in Leer en Verbonden 93 gaan toepassen, zet u enkele tekstverwijzingen uit deze afdeling op strookjes papier. Op andere papierstrookjes zet u de waarheden die in deze verzen staan. Laat de kinderen de verzen gezamenlijk lezen en de bijbehorende waarheden opzoeken. Waarom zijn we dankbaar dat we kennis van de waarheid hebben?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen opschrijven of tekenen wat ze in de les geleerd hebben en moedig ze aan om er thuis iets over te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om de Geest te herkennen. Als u een geestelijke ervaring met de kinderen hebt (als u bijvoorbeeld met hen in de Schriften leest, naar hun getuigenis luistert, of samen zingt), draagt u ertoe bij dat zij de invloed van de Heilige Geest voelen.

Afdrukken