Leer en Verbonden 2021
28 juni–4 juli. Leer en Verbonden 71–75: ‘Geen enkel wapen dat tegen u wordt gesmeed, zal succes hebben’


‘28 juni–4 juli. Leer en Verbonden 71–75: “Geen enkel wapen dat tegen u wordt gesmeed, zal succes hebben”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘28 juni–4 juli. Leer en Verbonden 71–75’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
Jezus met schapen

De Heer is mijn Herder, Simon Dewey.

28 juni–4 juli

Leer en Verbonden 71–75

‘Geen enkel wapen dat tegen u wordt gesmeed, zal succes hebben’

Ouderling Quentin L. Cook heeft gezegd: ‘De invloed van de Geest [is] het meest [te] voelen bij individuele Schriftstudie en [gebed thuis].’ (‘Diepe en blijvende bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus’, Liahona, november 2018, 10.)

Schrijf uw ingevingen op

Joseph Smith had al sinds zijn jonge jaren in Gods werk met critici en zelfs vijanden te maken gehad. Maar het moet tegen het eind van 1831 vooral hartverscheurend zijn geweest toen Ezra Booth de kerk in het openbaar begon te bekritiseren, want in dit geval was de criticus een voormalige gelovige. Ezra had gezien dat Joseph met Gods macht een vrouw had genezen. Hij was uitgenodigd om Joseph te vergezellen toen hij voor het eerst het land Zion in Missouri ging bekijken. Maar sindsdien was hij van zijn geloof gevallen. En in een poging om de profeet in diskrediet te brengen, publiceerde hij in een krant in Ohio een serie brieven. Hij leek daarmee zijn doel te bereiken: er waren ‘onvriendelijke gevoelens […] tegen de kerk […] opgelaaid’ (Leer en Verbonden 71, opschrift). Wat moeten gelovigen in zo’n geval doen? Hoewel er niet één juist antwoord voor alle situaties is, lijkt het erop dat heel vaak – ook in dit geval in 1831 – het antwoord van de Heer deels is om de waarheid te verdedigen en valse beweringen recht te zetten door het ‘evangelie […] te verkondigen’ (vers 1). Ja, het werk van de Heer zal altijd bekritiseerd worden, maar uiteindelijk zal ‘geen enkel wapen dat tegen [het evangelie] wordt gesmeed, […] succes hebben’ (vers 9).

Zie ‘Ezra Booth and Isaac Morley’, Revelations in Context, 134.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 71

De Heer zal critici van zijn werk op zijn eigen tijd beschaamd doen staan.

Het kan ons zorgen baren als we horen dat andere mensen de kerk of haar leiders bekritiseren of bespotten, met name als we bang zijn dat mensen die we kennen en liefhebben door die kritiek beïnvloed zullen worden. Toen in 1831 in Ohio iets soortgelijks gebeurde (zie het opschrift van Leer en Verbonden 71), was de boodschap van de Heer aan Joseph Smith en Sidney Rigdon een van geloof, niet van angst. Wat vindt u bij uw studie van Leer en Verbonden 71 waardoor uw geloof in de Heer en zijn werk wordt opgebouwd? Wat spreekt u aan in de instructie die de Heer in deze situatie aan zijn dienstknechten gaf?

Zie ook Robert D. Hales, ‘Christelijke moed: de prijs van het discipelschap’, Liahona, november 2008, 72–75; Jörg Klebingat, ‘Het geloof verdedigen’, Liahona, september 2017, 29–33.

Leer en Verbonden 72

Bisschoppen zijn rentmeesters van de spirituele en stoffelijke zaken van het koninkrijk van de Heer.

Toen Newel K. Whitney als tweede bisschop van de kerk geroepen werd, verschilden zijn taken een beetje van die van bisschoppen in deze tijd. Een voorbeeld: bisschop Whitney zag toe op de toewijding van eigendommen en vestigingsvergunningen in Missouri, in het land Zion. Maar bij het lezen over zijn roeping en taken in Leer en Verbonden 72 kunnen u wat overeenkomsten opvallen met wat bisschoppen tegenwoordig doen – in de geest, althans, als het niet in concrete details van hun taken is. Hoe legt u bijvoorbeeld ‘rekenschap’ aan uw bisschop af? (Vers 5.) In welk opzicht beheert uw bisschop het ‘voorraadhuis van de Heer’ en de toewijdingen van de wijkleden? (Zie de verzen 10, 12.) Hoe heeft een bisschop u weleens geholpen?

Zie ook Gospel Topics, ‘Bishop’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
vaten en zakken met voedsel

Newel K. Whitney beheerde het voorraadhuis voor bisschoppen.

Leer en Verbonden 73

Ik kan naar gelegenheden zoeken om anderen over het evangelie te vertellen.

Toen Joseph Smith en Sidney Rigdon van hun korte zending terugkwamen om de schade die Ezra Booth had aangericht te beperken (zie Leer en Verbonden 71), zei de Heer dat het werk aan de herziening van de Bijbel hervat moest worden (zie de Gids bij de Schriften, ‘Bijbelvertaling van Joseph Smith’). Maar Hij wilde ook dat ze het evangelie bleven verkondigen. Bedenk bij het lezen van Leer en Verbonden 73 hoe u naast al uw andere taken de verkondiging van het evangelie een blijvend, ‘voor zover het uitvoerbaar is’ (vers 4) – of realistisch – deel van uw leven kunt laten uitmaken.

Leer en Verbonden 75:1–12

De Heer zegent hen die getrouw zijn evangelie verkondigen.

Veel getrouwe ouderlingen gaven gehoor aan de oproep ‘ga heen in de gehele wereld’ om het evangelie te verkondigen (Leer en Verbonden 68:8), en vroegen om nadere informatie van de Heer over de manier waarop zij dit gebod moesten nakomen. Door welke woorden en zinsneden in Leer en Verbonden 75:1–12 gaat u begrijpen hoe u doeltreffend het evangelie kunt verkondigen? Welke zegeningen belooft de Heer getrouwe zendelingen? Bedenk hoe deze instructies en zegeningen op u van toepassing zijn als u het evangelie verkondigt.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 71.Wat moesten Joseph Smith en Sidney Rigdon doen toen anderen de kerk en haar leiders bekritiseerden? Hoe ‘bereid[en] [wij] de weg’ zodat andere mensen Gods openbaringen kunnen ontvangen? (Leer en Verbonden 71:4.)

Leer en Verbonden 72:2.Hoe heeft een bisschop uw gezin geholpen? Wat heeft onze bisschop ons gevraagd te doen, en hoe steunen wij hem? Misschien kan uw gezin een kaart schrijven om uw bisschop voor zijn dienstbaarheid te bedanken.

Leer en Verbonden 73:3–4.Zou uw gezin er wat aan hebben om iets uit de Bijbelvertaling van Joseph Smith te leren? (Zie de Gids bij de Schriften, ‘Bijbelvertaling van Joseph Smith’.) U kunt enkele passages doornemen die in de Bijbelvertaling van Joseph Smith afwijken, en de waardevolle beginselen bespreken die de Heer bij monde van de profeet heeft geopenbaard. Zie voor enkele voorbeelden de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Genesis 14:25–40 en Genesis 50:24–38.

Leer en Verbonden 74:7.Wat leren we uit dit vers over Jezus Christus en kleine kinderen?

Leer en Verbonden 75:3–5, 13, 16.U kunt uw gezinsleden duidelijk maken hoe de Heer wil dat zij Hem dienen door het verschil te bespreken tussen ‘lui’ zijn en ‘uit alle macht’ arbeiden. Misschien kunt u als voorbeeld een paar huishoudelijke karweitjes bedenken en de gezinsleden vragen om te laten zien hoe je die lui of uit alle macht kunt uitvoeren. Hoe kunnen wij de Heer uit alle macht dienen? Wat belooft Hij zijn getrouwe dienstknechten in Leer en Verbonden 75:3–5, 13, 16?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Wij gaan voort, steeds voort’, Lofzangen, nr. 164.

Uw individuele studie verbeteren

Let op inspirerende woorden en zinsneden. Bij het lezen kan de Geest u op bepaalde woorden of zinsneden wijzen. U kunt eventueel woorden of zinsneden uit Leer en Verbonden 71–75 opschrijven die u inspireren.

Afbeelding
jongeman met priesterschapsleider

Illustratie van een jongeman met een priesterschapsleider, D. Keith Larson

Afdrukken