Oppi ja liitot 2021
19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”


”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ’paljon on annettu, paljon vaaditaan’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Kristus ja rikas nuorukainen

Kristus ja rikas nuorukainen, Heinrich Hofmann

19.–25. heinäkuuta

Oppi ja liitot 81–83

Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”

Kun tutkit lukuja OL 81–83, kiinnitä huomiota periaatteisiin, jotka voivat auttaa sinua tekemään hyvää perheessäsi sekä ystäviesi ja muiden keskuudessa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Maaliskuussa 1832 Herra kutsui Jesse Gausen olemaan Joseph Smithin neuvonantajana ylipappeuden presidenttikunnassa (nykyään käytetään nimitystä ensimmäinen presidenttikunta). OL 81 on ilmoitus veli Gauselle, ja siinä häntä neuvotaan hänen uudessa tehtävässään ja hänelle luvataan siunauksia uskollisesta palvelemisesta. Mutta Jesse Gause ei palvellut uskollisesti. Niinpä Frederick G. Williams kutsuttiin hänen tilalleen, ja veli Gausen nimi korvattiin ilmoituksessa veli Williamsin nimellä.

Se voi tuntua vähäpätöiseltä yksityiskohdalta, mutta se sisältää tärkeän totuuden: suurin osa Opin ja liittojen ilmoituksista on suunnattu tietyille ihmisille, mutta me voimme aina etsiä tapoja soveltaa niitä itseemme (ks. 1. Nefi 19:23). Herran neuvo Frederick G. Williamsille ”vahvistaa voimattomia polvia” voi kääntää ajatuksemme niiden ihmisten puoleen, joita me voisimme vahvistaa (ks. OL 81:5). Herran neuvo yhdistyneen yhtiön jäsenille ”[sitoa itsensä] tällä liitolla”, jotta kirkon ajalliset tarpeet täytetään, voi kääntää mielemme omiin liittoihimme. Ja Herran lupaus siitä, että Hän olisi ”sidottu, kun te teette, mitä minä sanon”, voi muistuttaa meitä Hänen lupauksistaan meille, kun olemme kuuliaisia. (OL 82:10, 15.) Sillä tavoin sen tulisikin olla, sillä Herra on myös julistanut: ”Minkä sanon yhdelle, sen sanon kaikille” (jae 5).

Katso ”Newel K. Whitney and the United Firm”, ”Jesse Gause: Counselor to the Prophet”, Revelations in Context, s. 142–147, 155–157.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 81

Voin olla uskollinen tehdessäni sen, mitä Herra pyytää minulta.

Mietitkö joskus, kuinka voit täyttää tärkeät vastuut elämässäsi? Profeetta Joseph Smithin neuvonantajana Frederick G. Williamsilla oli varmasti monia tärkeitä vastuita. Luvussa OL 81 Herra antoi hänelle neuvoja siitä, kuinka täyttää ne. Mitä sellaista löydät tästä luvusta, mikä voi auttaa sinua täyttämään Herran sinulle antamat vastuut?

Tässä on muutamia kysymyksiä, jotka auttavat sinua pohtimaan jaetta 5:

  • Millä tavoin ihminen voi olla ”heikko”? Mitä tarkoittaa se, että auttaa niitä, jotka ovat heikkoja?

  • Mikä saattaisi aiheuttaa sen, että jonkun kädet ovat ”hervonneet”? Kuinka voimme nostaa niitä käsiä?

  • Mitä ilmaus ”voimattomat polvet” saattaisi tarkoittaa? Kuinka voimme vahvistaa niitä, joilla on voimattomat polvet?

Ehkäpä tämän jakeen tutkiminen on tuonut mieleesi jonkun, jota voisit ”auttaa”, ”nostaa” tai ”vahvistaa”. Mitä aiot tehdä palvellaksesi sitä henkilöä?

Kuva
Sidney Rigdon, Joseph Smith, Frederick G. Williams

Ensimmäinen presidenttikunta: Sidney Rigdon, Joseph Smith, Frederick G. Williams

OL 82:1–7

Herra kehottaa minua tekemään parannuksen ja hylkäämään syntini.

Kun luet jakeita OL 82:1–7, voisit laatia kaksi luetteloa oppimistasi asioista: varoituksia synnistä ja anteeksiantoa koskevia totuuksia. Kuinka nämä totuudet auttavat sinua torjumaan vastustajan kiusaukset?

OL 82:8–10

Käskyt ovat omaksi pelastuksekseni ja suojakseni.

Jos sinä olet – tai joku tuntemasi henkilö on – koskaan miettinyt, miksi Herra antaa niin monia käskyjä, jakeet OL 82:8–10 voisivat olla avuksi. Mitkä näiden jakeiden näkemykset voisivat auttaa sinua selittämään jollekulle, miksi päätät noudattaa Herran käskyjä? Voisit myös miettiä, kuinka Hänen käskynsä ovat muuttaneet elämääsi. Mitä opit Herrasta, kun luet jakeen 10?

Katso myös OL 130:20–21; Carole M. Stephens, ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni”, Liahona, marraskuu 2015, s. 118–120.

OL 83

”Leskistä ja orvoista on huolehdittava.”

Huhtikuussa 1832, kuten Herra ohjeisti, Joseph Smith matkusti lähes 1 300 kilometriä tapaamaan pyhiä, jotka olivat kokoontuneet Missouriin (ks. OL 78:9). Yhdellä seudulla, jossa hän kävi, oli leskiä, jotka kasvattivat lapsiaan yksin. Heidän joukossaan olivat Phebe Peck ja Anna Rogers, jotka profeetta tunsi henkilökohtaisesti. Missourissa 1830-luvulla osavaltion lait antoivat leskille rajalliset oikeudet kuolleen aviomiehensä omaisuuteen. Mitä opimme luvun OL 83 pohjalta siitä, miten Herra suhtautuu leskiin ja orpoihin? Tunnetko ketään tässä tilanteessa olevaa, joka hyötyisi rakkaudestasi tai huolenpidostasi?

Katso myös Jes. 1:17; Jaak. 1:27.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 81:3.Voisit antaa perheenjäsenille paperisydämiä ja pyytää heitä piirtämään tai kirjoittamaan jotakin, minkä puolesta he haluaisivat rukoilla. Puhukaa siitä, mitä tarkoittaa se, että rukoilee ”alati, ääneen ja sydämessäsi”.

OL 81:5.Jotta oppisitte tämän jakeen periaatteita, perheenjäsenet voisivat kertoa esimerkkejä siitä, milloin he ovat tunteneet olevansa ”heikkoja” tai ”voimattomia” ja joku on auttanut tai vahvistanut heitä. Voisitte myös katsoa videoita muiden palvelemisesta, kuten ”Works of God” [Jumalan tekoja] tai ”The Miracle of the Roof” [Kattoihme] (churchofjesuschrist.org). Keskustelkaa siitä, kuinka perheenne jäsenet voivat säännöllisesti palvella toisiaan yksinkertaisin tavoin.

OL 82:8–10.Ehkäpä yksinkertainen leikki auttaisi perhettänne tuntemaan kiitollisuutta Jumalan käskyistä. Yksi perheenjäsen voisi antaa ohjeita auttaakseen toista perheenjäsentä, jonka silmät on peitetty, tekemään voileivän tai kulkemaan läpi esteradan. Keksikää jotakin hauskaa ja luovaa! Keskustelkaa sitten siitä, kuinka Jumalan käskyt muistuttavat tämän leikin ohjeita.

OL 82:18–19.Mitä kukin perheenjäsen voi tehdä ”kartuttaakseen talenttiaan” ja ”hankkiakseen toisia talentteja”? Voisi olla hauskaa pitää perheen Talent-show (kykyjen esitysilta). Mieti, millä tavoin voisitte ottaa mukaan kykyjä, jotka eivät näy kovin helposti (kuten hengellisiä lahjoja; ks. OL 46:11–26). Kuinka me voimme käyttää kykyjämme ja jakaa siitä, mitä meillä on, siunataksemme perhettämme ja lähimmäisiämme? Mitä tarkoittaa se, että käytämme kykyjämme ”silmämääränä vain Jumalan kunnia”?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Tänään olenko hyvää mä tehnyt lain”, MAP-lauluja, 144; ks. myös ”Ideoita siihen, kuinka edistää pyhien kirjoitusten tutkimista yhdessä perheenä”.

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä kysymyksiä, jotka johtavat toimintaan. Mieti kysymyksiä, jotka innoittavat perheesi jäseniä pohtimaan sitä, kuinka he voivat elää täydemmin evankeliumin mukaan. ”Nämä eivät yleensä ole keskustelukysymyksiä, vaan ne on tarkoitettu omakohtaista pohdiskelua varten” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 31).

Kuva
Jeesus parantaa miehen

Kuva Jeesuksesta, joka parantaa miehen, Dan Burr

Tulosta