Oppi ja liitot 2021
9.–15. elokuuta. Oppi ja liitot 88: ”Perustakaa – – Jumalan huone”


”9.–15. elokuuta. Oppi ja liitot 88: ’Perustakaa – – Jumalan huone’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”9.–15. elokuuta. Oppi ja liitot 88”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
huone, jossa on tuoleja ja penkkejä

9.–15. elokuuta

Oppi ja liitot 88

”Perustakaa – – Jumalan huone”

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Lupaan, että kun uutterasti työskentelette muovataksenne kotinne evankeliumin oppimisen keskukseksi, – – vastustajan vaikutus teidän elämässänne ja teidän kodissanne vähenee” (”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 113–114).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Aina silloin tällöin Herra antaa meille pienen pilkahduksen rajattomasta ylhäisyydestään ja voimastaan (ks. OL 88:47) antamalla profeetoilleen syvällisiä ilmoituksia. OL 88 on sellainen ilmoitus – ilmoitus, joka kertoo valosta, kirkkaudesta ja valtakunnista ja voi saada maalliset huolemme tuntumaan niihin verrattuna vähäpätöisiltä. Vaikka emme pystykään käsittämään kaikkea, mitä Herra meille opettaa, me voimme ainakin aistia, että iankaikkisuuteen sisältyy paljon enemmän kuin mitä nyt käsitämme. Herra ei tietenkään puhunut näistä suurista salaisuuksista pelotellakseen meitä tai saadakseen meidät tuntemaan itsemme pieniksi. Itse asiassa Hän lupasi: ”Tulee päivä, jolloin te käsitätte Jumalan” (jae 49, kursivointi lisätty). Ehkäpä tätä ylevää päämäärää varten Herra kehotti pyhiään Kirtlandissa perustamaan profeettojen koulun. ”Järjestäytykää”, Hän sanoi. ”Valmistakaa kaikki tarpeellinen; ja perustakaa – – Jumalan huone” (jae 119). Sillä juuri Jumalan pyhässä huoneessa – ja kodeissamme – Hän voi paremmin kuin missään muualla kohottaa näkemystämme kuolevaisen maailman yläpuolelle, ”paljastaa kasvonsa [meille]” ja valmistaa meitä ”[kestämään] selestistä kirkkautta” (jakeet 68, 22).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 88

Vapahtaja tarjoaa meille toivoa ja rauhaa.

Vain muutama päivä sen jälkeen kun Herra oli varoittanut, että ”sota vuodatetaan kaikkien kansakuntien päälle” (OL 87:2), Hän antoi ilmoituksen, josta Joseph Smith käytti nimitystä ”’oliivipuun lehti’ – – taitettu paratiisin puusta, Herran rauhansanoma meille” (OL 88, luvun johdanto). Millä tavoin tämä ilmoitus on kuin oliivipuun lehti, perinteinen rauhan vertauskuva? (Ks. myös 1. Moos. 8:11.) Mitkä tämän luvun totuudet auttavat sinua tuntemaan toivoa ja rauhaa Kristuksessa?

OL 88:6–67

Valo ja laki tulevat Jeesukselta Kristukselta.

Sanat valo ja laki toistuvat monta kertaa luvussa OL 88. Näitä sanoja on käytetty muissakin pyhien kirjoitusten kohdissa kuvaamaan Jeesusta Kristusta ja Hänen evankeliumiaan (ks. esim. Jes. 60:19; Joh. 1:1–9; 3. Nefi 15:9). Merkitse kohdat, joista nämä sanat löytyvät jakeista OL 88:6–67, ja kirjoita muistiin, mitä opit Vapahtajasta, valosta ja laista. Nämä jakeet voivat innoittaa sinua tekemään elämässäsi muutoksia, jotta voit uskollisemmin vastaanottaa valoa ja elää ”Kristuksen lain” mukaan (ks. jae 21).

Katso myös Sharon Eubank, ”Kristus – valo, joka loistaa pimeydessä”, Liahona, toukokuu 2019, s. 73–76.

Kuva
perhe tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Pyhät kirjoitukset sisältävät Kristuksen lain.

OL 88:62–126

Valmistakaa kaikki tarpeellinen.

Jossain mielessä me elämme sitä aikaa, jolloin Herran sanojen mukaan ”kaikki on levottomuuden vallassa; ja totisesti, ihmisten sydämet pettävät heidät” (OL 88:91). Kun luet jakeita 62–126, mieti, kuinka Herran neuvot voivat auttaa sinua valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen. Tässä on muutamia kysymyksiä mietittäväksi:

Jakeet 62–76.Kun pohdit näitä jakeita, mitä tunnet innoitusta tehdä lähestyäksesi Jumalaa? (Ks. jae 63.) Mieti, mitä Herran käsky ”pyhittäytykää” saattaisi merkitä sinun kohdallasi (jae 68).

Jakeet 77–80, 118–126.Miksi ”teidän [saattaisi olla] tarpeen ymmärtää” sekä opillisia että ajallisia asioita? (Jae 78.) Kuinka noudatat neuvoa ”etsikää oppia”? (Jae 118.) Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että oppii ”tutkimalla ja myös uskon kautta”?

Jakeet 81–116.Voisit merkitä näissä jakeissa profetioita Vapahtajan toisesta tulemisesta. Miksihän Herra haluaa sinun tietävän näistä asioista?

Jakeet 117–126.Voisit lukea nämä jakeet ajatellen temppeliä. Mitä sellaista löydät näistä jakeista, mikä voisi auttaa sinua valmistautumaan siihen, että menet Herran huoneeseen?

Katso myös D. Todd Christofferson, ”Valmistautuminen Herran paluuseen”, Liahona, toukokuu 2019, s. 81–84; David A. Bednar, ”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 16–24; Saints, kirja 1, luku 15; ”A School and an Endowment”, Revelations in Context, s. 174–182.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 88:14–33, 95–101.Mitä opimme näiden jakeiden pohjalta ylösnousemuksesta? Kuinka nämä totuudet voisivat vaikuttaa valintoihin, joita teemme?

OL 88:33.Voisit aloittaa keskustelun tästä jakeesta pyytämällä perheenjäseniä puhumaan lahjoista, joita heille on annettu – sekä niistä, joiden saamisesta he ovat iloinneet, että niistä, joista he eivät ole iloinneet. Kuinka voimme osoittaa Herralle, että me riemuitsemme selestisen kirkkauden lahjasta, jonka Hän tarjoaa meille? Kuinka riemuitsemme ”lahjan antajasta”?

OL 88:63, 68.Näissä jakeissa on joitakin verbejä, jotka saattavat innoittaa sinua keksimään luovia tapoja opettaa näiden jakeiden sanomia lapsillesi. Voisitte esimerkiksi leikkiä kätkemisleikkiä, kun keskustelette lauseesta ”etsikää minua uutterasti, niin te löydätte minut” (jae 63, kursivointi lisätty).

OL 88:81.Miettikää yhdessä, mitä varoitusmerkkejä on kodissanne ja kotinne ulkopuolella, kuten varoitukset lääkkeissä tai liikennemerkit tiellä liikkujille. Millä tavoin nämä varoitukset auttavat meitä? Mistä taivaallinen Isä haluaa meidän varoittavan lähimmäistämme?

OL 88:119.Jotta innoittaisit perhettäsi tekemään kodistanne enemmän jakeen 119 kaltaisen, kokeile jotakin tämänkaltaista: Kirjoita lausumia tästä jakeesta paperiliuskoille ja peitä niillä kuva temppelistä. Lukekaa yhdessä OL 88:119, ja anna perheenjäsenten irrottaa kukin paperiliuska, kun he kuulevat vastaavan lausuman jakeessa. Mitä voimme tehdä, jotta tekisimme kodistamme ”Jumalan huoneen”? (Ks. jae 119.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Sua kohti Herrani”, MAP-lauluja, 1965, 146.

Näin kehitymme opettamisessa

Anna lasten ilmaista luovuuttaan. Kun kannustat lapsiasi luomaan jotakin evankeliumin periaatteeseen liittyvää, sinä paitsi autat heitä ymmärtämään kyseisen periaatteen paremmin myös annat heille konkreettisen muistutuksen siitä, mitä he oppivat (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25).

Kuva
Jeesus opetuslasten kanssa

Jeesus Kristus tarjoaa meille rauhaa. Minä jätän teille rauhan, Walter Rane

Tulosta