Lære og Pagter 2021
30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97: »Til Zions frelse«


»30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97: ›Til Zions frelse‹, Kom, følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Templet i Kirtland

Templet i Kirtland, af Al Rounds

30. august-5. september

Lære og Pagter 94-97

»Til Zions frelse«

Hvilke principper og læresætninger falder dig i øjnene, når du studerer Lære og Pagter 94-97? Sørg for, at du nedskriver dine indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Da Herren befalede Moses at bygge et tabernakel, fortalte han Moses, at han skulle »lave alt efter det forbillede, [han] fik at se på bjerget« (Hebr 8:5; se også 2 Mos 25:8-9). Tabernaklet skulle være omdrejningspunkt for Israels lejr i ørkenen (se 5 Mos 2:1-2). Senere befalede Gud Salomo og hans folk at bygge et tempel i overensstemmelse med det mønster, han åbenbarede (se 1 Krøn 28:12, 19).

Efterhånden som Herren gengav evangeliets fylde, befalede han Joseph Smith at bygge templer i overensstemmelse med et åbenbaret mønster. »Lad huset bygge, men ikke på verdens måde,« erklærede Herren. »Lad det derfor bygge på den måde, som jeg skal vise« (L&P 95:13-14; se også 97:10). Ligesom tabernaklet i ørkenen var det meningen, at templet skulle være et centralt kendetegn i Kirtland (se L&P 94:1).

I dag kan Herrens huse findes i hele verden. Selv hvis de ikke er i centrum af vores byer, så kan de være i centrum af vores liv. Selvom hvert tempel har forskelligt udseende, lærer vi det samme guddommelige mønster indeni – en himmelsk plan for at føre os alle tilbage til Guds nærhed. Hellige, evige ordinancer hjælper os til at bygge vores liv og styrke vores familier, »ikke på verdens måde,« men efter det mønster Gud har vist os.

Se Saints,1:169-170; »A House for our God«, Revelations in Context, s.165-173.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 94; 97:15-17

Herren kan være med mig i mit hverdagsliv.

Anvisningerne i Lære og Pagter 94 og 97 kom på den samme dag – 2. august 1833. Afsnit 97 handler delvist om et planlagt tempel i Jackson County i Missouri, hvorimod afsnit 94 handler om administrative bygninger i Kirtland i Ohio. Du vil måske lægge mærke til nogle ligheder i det, Herren siger om disse forskellige typer bygninger (se L&P 94:2-12; 97:10-17). Når du grunder over disse anvisninger, så overvej hvad du kan gøre for at opleve Herrens herlighed og tilstedeværelse oftere, både i Kirkens bygninger og i dit daglige liv.

Lære og Pagter 95

Herren revser dem, han elsker.

Der var gået omkring fem måneder siden januar 1833, da Herren havde befalet de hellige i Kirtland at bygge et Guds hus og holde en højtidelig forsamling (se Lære og Pagter 88:117-19). Da åbenbaringen optegnet i afsnit 95 blev modtaget i juni 1833, havde de endnu ikke handlet på befalingen. Hvad lærer du af den måde, hvorpå Herren irettesatte de hellige i denne åbenbaring? Er der befalinger eller råd, som du endnu ikke har handlet på? Hvad føler du dig tilskyndet til at gøre?

Se også D. Todd Christofferson, »Alle dem, jeg elsker, revser og tugter jeg«, Liahona, maj 2011, s. 97-100.

Lære og Pagter 95:8, 11-17; 97:10-17

I templet velsigner Gud sit folk.

Efter at være blevet irettesat for ikke at bygge et Herrens hus i Kirtland valgte kirkeledere et sted på en hvedemark, hvor de ville bygge. Profetens bror, Hyrum Smith, løb straks hen for at få en le for at begynde at rydde marken. »Vi forbereder os på at bygge et hus til Herren,« sagde han, »og jeg er fast besluttet på at være den første, der går i gang med arbejdet« (i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 269). Overvej Hyrums iver, mens du læser Lære og Pagter 95:8, 11-17; 97:10-17. Hvad finder du, der inspirerer en lignende beslutsomhed i dig for at modtage templets velsignelser?

Billede
Hyrum Smith, der holder en le

Hyrum Smith rydder land, af Joseph Brickey

Lære og Pagter 97:18-28

Zion er »de rene af hjertet«.

Profeten Joseph Smith har sagt: »Vi bør have opbygningen af Zion som vores største mål« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 184). For de hellige i 1830’erne var Zion et sted, den bogstavelige »vor Guds by« (L&P 97:19). Men i åbenbaringen i afsnit 97 udvidede Herren denne opfattelse. Zion beskriver også et folk – »De rene af hjertet« (v. 21). Når du læser vers 18-28, så tænk over denne definition, når du læser ordet »Zion«. Hvad forstår du ved at være ren af hjertet? Hvordan hjælper templet med at opnå »Zions frelse«? (V. 12).

Se også Moses 7:18; Guide til skrifterne, »Zion«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 95:8.Hvordan har indgåelsen og overholdelsen af tempelpagter bragt »kraft fra det høje« ind i vores liv? Måske kan familiemedlemmer dele, hvad de føler for templet eller dele oplevelser, hvor de har følt sig velsignet med »kraft fra det høje« ved at komme i templet.

For at hjælpe dem, der forbereder sig til at komme i templet, kan du gennemse de videoer, fotos og anvisninger, der findes på temples.ChurchofJesusChrist.org. For at hjælpe børn til at lære om templet kan du bruge »Din vej til templet« (i Templer i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (særudgave af Liahona, okt. 2010), s. 72-75).

Lære og Pagter 95:1-11.Hvad lærer vi om irettesættelse af disse vers? Hvad lærer vi om Herren? Hvilken indflydelse har denne forståelse på den måde, vi modtager irettesættelse eller irettesætter andre?

Lære og Pagter 97:8.Hvordan kan vi ifølge disse vers blive »antaget af« Herren? Hvordan er det anderledes end at blive accepteret af verden? Hvad betyder det at »iagttage [vores] pagter ved opofrelse«? Hvordan har vi gjort dette?

Lære og Pagter 97:10-21.Profeten Joseph Smith sagde: »Hvor som helst de hellige er forsamlet, er de et Zion, som enhver retskaffen person vil opbygge som et sikkert sted for sine børn« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 184). Hvordan kan vi opbygge Zion i vores hjem? Hvilke principper finder vi i Lære og Pagter 97:10-21? Vælg et princip som familie, som I vil fokusere på denne uge.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg elsker Herrens tempel«, Børnenes sangbog, s. 99

Gør dit personlige studium bedre

Nedskriv dine oplevelser. Nedskriv de oplevelser du havde med de principper og læresætninger, du lærer om. Disse oplevelser kan blive en del af en personlig historie, der vil velsigne fremtidige generationer.

Billede
Opførelsen af templet i Kirtland

Opførelsen af templet i Kirtland, af Walter Rane

Udskriv