Lære og Pagter 2021
30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97: »Til Zions frelse«


»30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97: ›Til Zions frelse‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»30. august-5. september. Lære og Pagter 94-97«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Templet i Kirtland

Templet i Kirtland, af Al Rounds

30. august-5. september

Lære og Pagter 94-97

»Til Zions frelse«

Søg inspiration for at vide, hvilke principper i afsnit 94-97, der skal fremhæves, når du underviser. Du kan tilpasse aktivitetsforslag til yngre børn, når du underviser ældre børn og omvendt.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis børnene et billede af et tempel, og bed dem om at fortælle, hvad de ved om templer. De kan også tale om, hvad de føler, når de ser et tempel.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 95:8; 97:15-16

Templet er Herrens hus.

Selv børnene i Kirtland var med til at bygge templet i Kirtland, på små, men betydningsfulde måder. Hjælp de børn, du underviser, til at styrke deres kærlighed til Herrens hellige hus.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af templet i Kirtland (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Brug udtryk fra Lære og Pagter 95:8 for at lære børnene om Herrens befaling om at bygge dette tempel. Lad dem skiftes til at holde billedet og sige »Templet er Herrens hus«.

    Billede
    Templet i Kirtland

    De hellige byggede et tempel for at føle sig tættere på Gud.

  • Fortæl børnene, at der på alle templer står »Helliget Herren. Herrens hus«. Vis dem om muligt et billede af disse ord på et tempel. Hvorfor er templet et særligt sted? Læs udtryk fra Lære og Pagter 97:15-16, der lærer os om, at templet er Herrens hus, og fortæl om dine følelser for templet.

  • Bed børnene om at lade som om, at de hjælper med at bygge et tempel (skære træ ud, hamre søm i, male vægge og så videre). Forklar, hvor vigtigt templet er for Herren, hvor hårdt de hellige arbejdede for at bygge templet i Kirtland, og hvor meget de ofrede for det (se Saints, 1:210).

  • Syng en sang sammen for at hjælpe børnene til at føle ærbødighed for Herrens hus, fx »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99). Lad børnene fortælle om deres følelser om templet.

Lære og Pagter 97:8

Jeg kan være ærlig.

I Lære og Pagter 97:8 specificerer Herren ærlighed som en af de egenskaber, der er »antaget af mig.«

Mulige aktiviteter

  • Forklar børnene, at Gud har sagt, at når vi er ærlige, antager han os (se L&P 97:8). Fortæl dem nogle få, korte historier, der hjælper dem til at forstå, hvad det vil sige at være ærlig. Disse historier kan være fra dit eget liv, fra en du kender eller fra Lille Liahona eller Liahona. Hjælp børnene med at genfortælle historierne for dig eller dele oplevelser om ærlighed, de selv har oplevet.

  • Hjælp dem med at lære den første sætning i den 13. trosartikel: »Vi tror, at vi skal være ærlige.« Hjælp dem til at agere eksempler på at være ærlig og uærlig. De kan fx lade som om, de tager noget fra en bror eller søster og fortælle deres forældre, at de ikke tog det. Hjælp dem med at agere den samme situation, hvor de fortæller deres forældre sandheden. Forklar, at det er at være ærlig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 95:1-3, 8, 11-17; 97:10-17

Templet er Herrens hus.

Overvej, hvordan du kan anvende disse vers til at hjælpe børnene til at forstå, hvor vigtigt templet er for Herren, og hvor vigtigt det bør være for os alle.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at tale om engang, hvor det var meningen, de skulle gøre noget, men ikke gjorde det med det samme. Hjælp et barn med at læse Lære og Pagter 95:3, 8, og spørg børnene, hvilken befaling Herren sagde, de hellige ikke havde adlydt. Læs vers 11 sammen. Hvad var de hellige nødt til at gøre, så de kunne bygge templet? Hvad kan vi lære af Herrens løfte til dem?

  • Skriv principper om templet fra Lære og Pagter 95 og 97 på nogle kort sammen med de tilhørende skriftstedshenvisninger, og læg kortene i en pose. Det kan fx være: At bygge templer kræver ofre (Lære og Pagter 97:11-12) og Vi må være værdige til at komme ind i templet (Lære og Pagter 97:15-17). Del børnene op i par. Lad hvert par trække et kort fra posen og derefter arbejde sammen om at læse skriftstedet på det og tale om, hvad princippet betyder for dem. Hjælp dem efter behov til at forstå, hvad de læser.

  • Inviter en ung fra menigheden, der har været i templet, til at dele sin oplevelse og fortælle børnene, hvad de kan gøre for at forberede sig til at tage til templet.

  • Brug artiklen »Din vej til templet« ( i Templer i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, særudgave af Liahona, okt. 2010, s. 72-75) for at hjælpe børnene til at forstå, hvad der sker inde i templer, og hvordan de kan forberede sig. Overvej at give hvert barn et afsnit af artiklen at læse, og bed dem fortælle, hvad de har lært.

  • Vis billeder af templer, og lad dem fortælle, hvad de føler ved at kunne tage til templet en dag.

  • Syng en sang sammen om templet, fx »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99). Hvilke ord i denne sang lærer os, hvorfor templet er helligt?

Lære og Pagter 97:1-2, 8-9, 21

Zion er »de rene af hjertet«.

Hjælp børnene til at forstå, at Zion ikke kun er et sted; det er også »de rene af hjertet« (L&P 97:21).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 97:21, og spørg dem, hvad ordet »rene« betyder. Vis dem et glas rent vand for at illustrere det, og tal om, hvorfor det er vigtigt at have rent vand. Kom noget i vandet, der gør det urent (fx jord eller peber). Bed børnene om at læse Lære og Pagter 97:21 igen og sætte deres finger på ordet »rene«. Hvad betyder det, at vores hjerte er rent? Hjælp dem til at forstå, at være ren ikke betyder aldrig at begå fejl. Hvad kan vi gøre for at blive mere rene af hjertet? Hvordan hjælper Frelseren os?

  • Hjælp børnene med at søge i Lære og Pagter 97:1-2, 8-9, 21 og finde ord eller udtryk, der beskriver, hvordan man bliver ren af hjertet. Bed dem om at vælge et ord eller udtryk, skrive det på en seddel og lægge det i en beholder. Træk en seddel ad gangen, og lad dem foreslå ting, de kan gøre for at bruge den ide på sig selv. Hvad kan vi fx gøre for at »finde sandhed« (v. 1) eller blive mere »ærlig[e]« (v. 8)?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Opmuntr børnene til at bruge denne uges aktivitetsside for at dele med deres familie, hvad de har lært om templet i dag.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd børn til at stille spørgsmål. »Stræb efter at se deres spørgsmål som muligheder, og ikke som distraktioner eller forhindringer for jeres lektion … Sådanne spørgsmål kan give jer en værdifuld indsigt i, hvad børnene tænker, hvilke bekymringer de har, og hvordan de reagerer på det, som de lærer. Hjælp dem med at se, at svarene på deres spørgsmål findes i skrifterne og ordene fra de levende profeter« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Udskriv