Lære og Pagter 2021
23.-29. august. Lære og Pagter 93: »[Modtag] af hans fylde«


»23.-29. august. Lære og Pagter 93: ›[Modtag] af hans fylde‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»23.-29. august. Lære og Pagter 93«, Kom og følg mig – Primary

Billede
Stefanus ser Gud og Jesus Kristus

Jeg ser Menneskesønnen stå ved Guds højre side, af Walter Rane

23.-29. august

Lære og Pagter 93

»[Modtag] af hans fylde«

De børn, du underviser, er vor himmelske Forældres dyrebare åndelige sønner og døtre og boede sammen med dem, før de kom til jorden. Hvad føler du dig inspireret til at gøre efter at have studeret Lære og Pagter 93 for at hjælpe disse børn til at vokse »i lys og sandhed«? (V. 40).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billeder af Frelseren (fx dem i Evangelisk kunst eller Kirkens tidsskrifter), og bed børnene om at fortælle, hvad de ved om ham. Ældre børn kan måske fortælle om et skriftsted i Lære og Pagter 93, som hjalp dem til at lære om Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 93:2-21

Jesus Kristus er Guds Søn.

Det er vigtigt, at de børn, du underviser, lærer, hvem Jesus Kristus er, og hvorfor de bør følge ham. De sandheder om Jesus, der står i afsnit 93 kan være en hjælp.

Billede
glasvindue

Vi modtager Jesu Kristi lys, når vi holder hans befalinger.

Mulige aktiviteter

  • Vælg flere sandheder, du lærte om Frelseren i afsnit 93, som er inspirerende for dig. For hver sandhed, du vælger, læser du verset for børnene, hvor det står, og giver dem et nøgleord, de skal lytte efter, mens du læser. Bær et kort vidnesbyrd om Frelseren, og giv dem mulighed for at bære deres. Følgende liste over sandheder kan give dig ideer:

    Jesus Kristus udførte Faderens gerninger (v. 5).

    Jesus Kristus er verdens lys (v. 9).

    Jesus Kristus er verdens Skaber (v. 10).

    Jesus Kristus modtog al magt i himlen og på jorden (v. 17).

    Jesus Kristus var hos Gud i begyndelsen (v. 21).

  • Bed børnene om at lytte efter noget, de lærer om Frelseren, mens du med dine egne ord sammenfatter nogle af sandhederne i afsnit 93. (Du kan også anvende »Kapitel 33: En åbenbaring om Jesus Kristus« (Historier fra Lære og Pagter, s. 126-127)).

Lære og Pagter 93:23, 29

Jeg boede hos min himmelske Fader, før jeg kom til jorden.

Hvorfor kan det være vigtigt at hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at de boede hos vor himmelske Fader, før de blev født? Hvordan har kundskab om denne sandhed velsignet dig?

Mulige aktiviteter

  • Gentag sammen med børnene ordene »I var også i begyndelsen hos Faderen« (L&P 93:23). Forklar, at før vi blev født på jorden, boede vi hos vor himmelske Fader i himlen. Syng »Jeg er Guds kære barn« eller »Alle har boet i himlen« sammen (Børnenes sangbog, s. 2-3; Liahona, apr. 1999, LL s. 5).

  • Lad børnene farvelægge aktivitetssiden og tegne sig selv sammen med vor himmelske Fader og Jesus Kristus i det førjordiske liv. Bær dit vidnesbyrd om, at Gud elsker os alle, og at vi alle er hans børn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 93:2-21

Jesus Kristus er Guds Søn.

Jo mere vi forstår om Jesus Kristus, des mere inderligt og oprigtigt ønsker vi at tilbede ham og komme til Faderen gennem ham (se L&P 93:19).

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Frelseren, og spørg børnene, hvorfor det er vigtigt, at vi kender til Jesus Kristus. Bed dem om at lede efter flere svar i Lære og Pagter 93:19. Opfordr dem til at tænke på én måde, hvorpå de kan lære mere om Jesus i den kommende uge, og giv dem mulighed for at dele deres ide.

  • Tænk på, hvordan du på en kreativ måde kan opmuntre børnene til at læse om Frelseren i afsnit 93. Du kan skrive sedler med flere henvisninger til vers i afsnit 93, der lærer os sandheder om Jesus Kristus (se fx vers 5, 9-10, 17, 21). Anbring sedlerne i en beholder, og bed børnene om at skiftes til at vælge en og læse skriftstedet for klassen. Hvad lærer vi om Jesus Kristus i disse skriftsteder?

Lære og Pagter 93:23, 29, 38

Jeg boede hos min himmelske Fader, før jeg kom til jorden.

Frelseren understregede tre gange i afsnit 93, at vi boede hos Gud »i begyndelsen« (v. 23, 29, 38). Hvorfor vil han mon gerne have, at vi ved det? Hvordan kan det velsigne de børn, du underviser, at kende den sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 93:23, 29, 38 sammen, og bed børnene om at finde en sandhed om sig selv, som gentages i disse vers. Bed børnene om at dele noget, de ved om vores liv hos vor himmelske Fader, før vi blev født. Giv hvert barn en af følgende skriftstedshenvisninger, og hjælp dem til at finde noget, disse skriftsteder forklarer om livet, før vi kom til jorden: Jeremias 1:5; Lære og Pagter 138:53-56; Moses 3:5; Abraham 3:22-26.

  • Syng »Jeg er Guds kære barn« eller »Alle har boet i himlen« sammen (Børnenes sangbog, s. 2-3; Liahona, apr. 1999, LL s. 5). Hvilke sandheder lærer vi i denne sang om vores formål med at komme til jorden?

Lære og Pagter 93:24

Sandhed er kundskab om alt i fortiden, nutiden og fremtiden.

Verden har mange forskellige synspunkter om, hvad sandhed er, og hvordan man finder den. Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at sandhed er sandt, uanset hvad andre måtte sige, og at vor himmelske Fader kender al sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordet sandhed på tavlen, og bed børnene om at skrive en definition ved siden af det. Læs sammen, hvordan Herren definerede sandhed i Lære og Pagter 93:24. Syng en sang om sandhed, fx »O sig, hvad er sandhed?« (Salmer og sange, nr. 180), og bed dem om i sangen at finde andre måder at beskrive sandhed på.

  • Hjælp børnene til at anvende sandheder i Lære og Pagter 93 ved at skrive et par skriftstedshenvisninger fra dette afsnit på sedler. Skriv på andre sedler de sandheder, som hvert af disse vers lærer om. Lad dem samarbejde om sammen at læse versene og få sandhederne til at passe til de vers, de læser. Hvorfor er vi taknemmelige for at have en kundskab om sandheden?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at skrive eller tegne noget, de har lært i klassen, og dele det med deres familie, når de kommer hjem.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at genkende Ånden. Hjælp dem til at genkende Helligåndens påvirkning, når du har åndelige oplevelser med børnene (fx mens du læser skrifterne sammen med dem, hører deres vidnesbyrd eller synger sammen).

Udskriv