Lære og Pagter 2021
2.-8. august. Lære og Pagter 85-87: »Stå I … på hellige steder«


»2.-8. august. Lære og Pagter 85-87: ›Stå I … på hellige steder‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»2.-8. august. Lære og Pagter 85-87«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
en familie går til templet

2.-8. august

Lære og Pagter 85-87

»Stå I … på hellige steder«

Da din tid med børnene er begrænset, så søg inspiration for at vide, hvilke principper fra skrifterne du bør fremhæve. Stol på de tilskyndelser, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis børnene nogle billeder eller aktivitetssider, du brugte i en nylig lektion, og bed børnene om at fortælle, hvad de kan huske at have lært om dem, enten i klassen eller derhjemme.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 85:6

Husk, at Ånden taler med en »stille, sagte røst«.

Ældste Richard G. Scott sagde: »Hvis du i dit forhold til dine elever ikke opnår andet end at hjælpe dem til at genkende og følge Åndens tilskyndelser, vil du være en umådelig velsignelse for deres liv for evigt« (»To Learn and to Teach More Effectively«, foredrag fra uddannelsesuge på BYU, 21. aug. 2007, s. 5, speeches.byu.edu).

Mulige aktiviteter

  • Læs for børnene, hvordan Joseph Smith beskrev Ånden: »Ja, således siger den stille, sagte røst« (L&P 85:6). Bed børnene om at nævne nogle ting, der er små (vis billeder, hvis de har brug for hjælp). Få dem til at krybe sammen på gulvet for at være så små som mulige. Hjælp dem til at tænke over, hvordan en røst kan være sagte, og lad dem øve sig på at lytte til og tale med en sagte røst. Fortæl dem om nogle gange, hvor Ånden talte til dig med en stille, sagte røst.

  • Lær dem en sang om Helligånden, fx »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). Bed dem om at synge den med dig hviskende. Hvad lærer sangen os om Helligånden? Få børnene til at indse, hvornår de kan have følt hans indflydelse (såsom når de beder, synger salmer eller hjælper andre).

Lære og Pagter 86:11

Jeg kan være et lys for andre.

Afsnit 86 beskriver det vigtige værk, som Herren ønsker, at hans tjenere udfører i de sidste dage. Børnene kan være med i dette værk, blandt andet ved at være et lys for folk omkring sig.

Mulige aktiviteter

  • Læs følgende vending fra Lære og Pagter 86:11 for børnene: »Derfor er I velsignede, hvis I forbliver i min godhed, et lys for ikke-jøderne [eller folk, der ikke har evangeliet].« Hvordan velsigner lys os? Hvordan er det, når vi ikke har noget lys? Hvordan kan vi være et lys for andre, der ikke kender til evangeliet? Hjælp børnene til at tænke over, hvordan vi kan dele Jesu godhed med andre.

  • Bed børnene om at forestille sig, at en ven forsøger at gå i mørket (sluk lyset, hvis det hjælper). Hvorfor er det svært at gå i mørket? Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores ven? Forklar, at når vi følger Frelseren, er det ligesom et skinnende lys, der viser andre vejen.

  • Liahona og Lille Liahona indeholder ofte historier om børn, der er gode eksempler. Se efter en, du kan dele med børnene, der vil inspirere dem til også at være gode eksempler.

Lære og Pagter 87

Vores hjem kan være »hellige steder«.

Intet hjem er perfekt, men der er ting, vi alle kan gøre for at gøre vores hjem til et helligt sted med fred.

Mulige aktiviteter

  • Forklar børnene, at Joseph Smith var bekymret over ting, der skete i verden. Sammenfat indledningen til afsnit 87, eller læs »Kapitel 30: En åbenbaring angående krig« (Historier fra Lære og Pagter, s. 117-118; se også videoen på ChurchofJesusChrist.org). Bed børnene om at lytte efter det, der kan have gjort Joseph bekymret. Lær dem, hvad Herren sagde, vi skal gøre ved disse problemer, ved at læse Lære og Pagter 87:8.

  • Vis et billede af et tempel og fortæl, hvorfor templet er et helligt sted. Vis et billede af et hjem, og få børnene til at tænke over, hvordan de kan gøre deres hjem helligt, ligesom templet (se denne uges aktivitetsside). Hvorfor vil vi gerne være på hellige steder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 85:6

Husk, at Ånden taler med en »stille, sagte røst«.

Verden indeholder mange forstyrrelser, der kan gøre det svært at høre Ånden. Hvordan vil du hjælpe børnene til at lytte efter Åndens røst?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvad de ville sige til en, der spurgte dem, hvordan de ved, når Helligånden taler til dem. Bed dem om at læse om en måde, hvorpå Joseph Smith beskrev Åndens røst i Lære og Pagter 85:6.

  • Afspil en salme eller børnesang stille, og bed et af børnene om at gætte, hvilken sang det er, mens de andre laver forstyrrende lyde, som at klappe eller trampe. Bed derefter de andre børn om at stoppe, og tal om, hvordan det er ligesom at høre Helligånden, når vi fjerner forstyrrelser fra vores liv. Hjælp børnene til at tænke på forstyrrelser, de kan fjerne for oftere at mærke Ånden.

Lære og Pagter 86

Jeg kan være med til at indsamle Guds folk.

Lignelsen om hveden og rajgræsset handler om »de sidste dage, netop nu« (L&P 86:4). Brug denne lignelse til at hjælpe børnene til at føle sig inspireret til at være med til at indsamle hveden (se v. 7).

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene lignelsen om hveden og rajgræsset, eller få et barn til at fortælle den (se Matt 13:24-30). Lad børnene tegne noget fra lignelsen. Læs derpå Lære og Pagter 86:1-7 sammen, og bed dem om at skrive det, tingene repræsenterer, på deres tegning.

  • Forbered flere små billeder eller tegninger af hvede, og gem dem i lokalet. Bed børnene om at indsamle hveden og skrive navnet på en person, de kan »indsamle« til Jesus Kristus, på den. Hvad vil det sige at indsamle folk til Jesus Kristus? Hvordan kan vi gøre det? Hvad betyder det, at man »forbliver i [Frelserens] godhed«, og hvordan hjælper det os til at indsamle folk til ham? (L&P 86:11).

Lære og Pagter 87

Jeg kan »stå … på hellige steder«.

De børn, du underviser, vil opleve åndelig og fysisk fare i livet. Du kan hjælpe dem til at forberede sig på de farer ved at undervise dem om at finde og stå på hellige steder.

Billede
en kvinde og et barn foran et tempel

Tempeltjeneste er en måde, hvorpå vi kan indsamle Guds folk.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 87:6 sammen for at lære om det, Herren har sagt, der vil ske i de sidste dage. Bed børnene om at tale om udfordringer, børn på deres alder kan have. Lad dem finde det, Herren siger i vers 8, vi skal gøre i svære tider. Fortæl dem om hellige steder i dit liv.

  • Hjælp børnene med at lave lister over hellige steder, hellige tanker og hellige handlinger, der kan hjælpe dem til at modstå åndelig fare (få ideer i videoen »Stå på hellige steder – Blomstr der, hvor du blev plantet«, ChurchofJesusChrist.org). Bed dem om have deres liste et sted, hvor de kan se på den, når de har behov for det.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at vælge en ting, de vil gøre, for at gøre deres hjem eller liv til et »helligt sted«.

Gør undervisningen bedre

Brug din kreativitet. Begræns ikke dig selv til de aktivitetsforslag, der findes i dette oplæg. Lad disse ideer sætte gang i din egen kreativitet. Tænk på, hvad børnene i din klasse vil holde af, og hvad der vil få dem til at lære.

Udskriv