Läran och förbunden 2021
30 augusti–5 september. Läran och förbunden 94–97: ”För Sions frälsning”


”30 augusti–5 september. Läran och förbunden 94–97: ’För Sions frälsning’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”30 augusti–5 september. Läran och förbunden 94–97”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Templet i Kirtland

Kirtlands tempel, av Al Rounds

30 augusti–5 september

Läran och förbunden 94–97

”För Sions frälsning”

Vilka principer och lärdomar gör intryck på dig när du studerar Läran och förbunden 94–97? Var noga med att skriva ner dina intryck.

Skriv ner dina intryck

När Herren befallde Mose att bygga ett tabernakel sa han till honom: ”Se till att du gör allt efter den mönsterbild som du har fått se på berget” (Hebr. 8:5; se även 2 Mos. 25:8–9). Tabernaklet skulle vara mittpunkten i Israels läger i vildmarken (se 4 Mos. 2:1–2). Senare befallde Gud Salomo och hans folk att bygga ett tempel enligt en mönsterbild som han uppenbarade för dem (se 1 Krön. 28:12, 19).

När Herren återställde evangeliets fullhet befallde han Joseph Smith att bygga tempel enligt en uppenbarad mönsterbild. ”Låt uppföra huset, men inte på världens sätt”, förkunnade Herren. ”Låt därför uppföra det enligt det sätt som jag ska visa” (L&F 95:13–14; se även 97:10). Liksom tabernaklet i vildmarken var templet avsett att vara mittpunkten i Kirtland (se L&F 94:1).

Idag kan man hitta Herrens hus runt om i världen. Även om de inte är mittpunkterna i våra städer kan de vara mittpunkterna i våra liv. Trots att varje tempel är annorlunda utseendemässigt lär vi oss samma gudomliga mönsterbild inuti dem – en himmelsk plan för att föra oss tillbaka till Guds närhet. Heliga, eviga förrättningar hjälper oss att bygga våra liv och stärka våra familjer ”inte på världens sätt” utan efter den mönsterbild som Gud visar oss.

Se Saints, 1:169–170; ”A House for Our God”, Revelations in Context, s. 165–173.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 94; 97:15–17

Herren kan vara med mig i min vardag.

Instruktionerna i Läran och förbunden 94 och 97 gavs på samma dag: den 2 augusti 1833. Kapitel 97 handlar delvis om ett tempel som planerades för Jackson County, Missouri, medan kapitel 94 handlar om administrativa byggnader i Kirtland, Ohio. Du kanske lägger märke till vissa likheter i det Herren säger om dessa olika slags byggnader (se L&F 94:2–12; 97:10–17). När du begrundar dessa instruktioner, fundera på vad du kan göra för att känna Herrens härlighet och närvaro oftare, både inuti kyrkans byggnader och i din vardag.

Läran och förbunden 95

Herren tuktar dem han älskar.

Det hade gått ungefär fem månader sedan januari 1833, då Herren hade befallt de heliga i Kirtland att bygga ett hus åt Gud och hålla en högtidlig församling (se L&F 88:117–119). När uppenbarelsen i kapitel 95 togs emot i juni 1833 hade de ännu inte följt denna befallning. Vad lär du dig av sättet på vilket Herren tuktade de heliga i den här uppenbarelsen? Finns det befallningar eller råd som du inte har följt än? Vad känner du dig inspirerad att göra?

Se även D. Todd Christofferson, ”Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag”, Liahona, maj 2011, s. 97–100.

Läran och förbunden 95:8, 11–17; 97:10–17

Gud välsignar sitt folk i templet.

Efter att de hade blivit tillrättavisade för att de inte hade byggt ett Herrens hus i Kirtland valde kyrkans ledare ut en plats för templet på ett vetefält. Hyrum Smith, profetens bror, sprang genast för att hämta en lie och började rensa fältet. ”Vi förbereder oss för att bygga ett Herrens hus”, sa han, ”och jag har beslutat mig för att vara den förste som sätter igång” (i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 271–272). Begrunda Hyrums iver medan du läser Läran och förbunden 95:8, 11–17; 97:10–17. Vad hittar du som kan inspirera en liknande beslutsamhet hos dig att ta emot templets välsignelser?

Bild
Hyrum Smith håller i en lie

Hyrum Smith röjer mark, av Joseph Brickey

Läran och förbunden 97:18–28

Sion är ”de renhjärtade”.

Profeten Joseph Smith lärde: ”Vårt största ändamål bör vara att bygga Sion” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 184). För de heliga på 1830-talet var Sion en plats, bokstavligen ”vår Guds stad” (L&F 97:19). Men i uppenbarelsen som återfinns i kapitel 97 utökade Herren det synsättet. Sion beskriver även ett folk – ”de renhjärtade” (v. 21). Tänk på denna definition när du läser ordet ”Sion” i vers 18–28. Vad innebär det för dig att vara renhjärtad? Hur hjälper templet till att åstadkomma ”Sions frälsning” (v. 12)?

Se även Mose 7:18; Gospel Topics, ”Zion” [Sion], topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 95:8.Hur har vi fått ”kraft från höjden” i våra liv genom att ingå och hålla tempelförbund? Kanske familjemedlemmarna kan dela med sig av hur de känner för templet eller berätta om upplevelser då de har känt sig välsignade med ”kraft från höjden” genom att besöka templet.

För att hjälpa dem som förbereder sig för att komma till templet kan ni gå igenom de filmer, foton och instruktioner som finns på temples.ChurchofJesusChrist.org. För att lära barn om templet kan ni använda ”Din väg till templet” (i Tempel i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga [specialnummer av Liahona, okt. 2010], s. 73–75).

Läran och förbunden 95:1–11.Vad lär vi oss om tuktan i de här verserna? Vad lär vi oss om Herren? Hur kan de här insikterna påverka sättet som vi tar emot tillrättavisning eller tillrättavisar andra?

Läran och förbunden 97:8.Hur kan vi ”godtas” av Herren enligt den här versen? På vilket sätt skiljer det sig från att godtas av världen? Vad innebär det att ”hålla [våra] förbund genom offer”? Hur har vi gjort det?

Läran och förbunden 97:10–21.Profeten Joseph Smith lärde: ”Varhelst de heliga samlas finns Sion, vilket varje rättfärdig man [eller kvinna] bygger upp till en trygghetens plats för sina barn” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 184). Hur kan vi bygga upp Sion i vårt hem? Vilka principer hittar vi i Läran och förbunden 97:10–21? Välj tillsammans som familj ut en princip att fokusera på den här veckan.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag längtar så till templet”, Barnens sångbok, s. 99.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner dina upplevelser. Skriv ner dina upplevelser av de principer och lärdomar du lär dig om. Dessa upplevelser kan bli en del av en personlig historia som kommer att välsigna framtida generationer.

Bild
Uppförande av templet i Kirtland

Uppförandet av templet i Kirtland, av Walter Rane

Skriv ut