Läran och förbunden 2021
23–29 augusti. Läran och förbunden 93: ”Ta emot hans fullhet”


”23–29 augusti. Läran och förbunden 93: ’Ta emot hans fullhet’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”23–29 augusti. Läran och förbunden 93”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Stefanus ser Gud och Jesus Kristus

Jag ser Människosonen stå på Guds högra sida, av Walter Rane

23–29 augusti

Läran och förbunden 93

”Ta emot hans fullhet”

I Läran och förbunden 93 står det att ”sanningen är kunskapen om tingen som de är och som de var och som de kommer att vara” (L&F 93:24). När du studerar det här kapitlet, leta efter sanningar och skriv ner det du lär dig. Vad är du villig att göra för att ta emot sanning (se v. 27–28)?

Skriv ner dina intryck

Joseph Smith lärde: ”När man klättrar upp för en stege måste man börja nerifrån och stiga upp steg för steg tills man når toppen. Så är det med evangeliets principer också – man måste börja med den första och fortsätta tills man lärt sig alla upphöjelsens principer.” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 267).

Ibland kan upphöjelsens stege verka omöjligt hög, men vi föddes till att klättra upp till toppen. Oavsett vilka begränsningar vi kanske ser i oss själva ser vår himmelske Fader och hans Son något storslaget i oss, något gudalikt. Jesus Kristus ”var i begynnelsen hos Fadern” och det var ”även ni”. (L&F 93:21, 23). Precis som han ”fortsatte från nåd till nåd tills han tog emot en fullhet” så ska ”ni ta emot nåd för nåd” (v. 13, 20). Det återställda evangeliet lär oss om Guds sanna natur och därför lär det oss också om oss själva och vad vi kan bli. Trots ”den ondes” ansträngningar (v. 39) – och trots det du kanske känner att du saknar – är du bokstavligen barn till Gud med potential att ”i rätt tid få ta emot hans fullhet” (v. 19).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 93

Vi tillber Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus.

När Herren talade om uppenbarelsen i Läran och förbunden 93 förklarade han: ”Jag ger er dessa ord för att ni ska kunna förstå och veta hur ni ska tillbe, och veta vad ni ska tillbe, så att ni kan komma till Fadern i mitt namn och i rätt tid få ta emot hans fullhet” (v. 19). När du studerar den här uppenbarelsen kan du markera de sanningar du hittar om de väsen vi tillber: Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. Vad lär du dig om ”hur [du] ska tillbe” dem? om hur du kan ”komma till Fadern”?

Profeten Joseph Smith sa: ”Om människor inte förstår Guds natur, förstår de inte sig själva” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 40). Samtidigt som du lär dig om Frälsaren genom att studera Läran och förbunden 93, leta efter sådant som du lär dig om dig själv. Vad lär du dig till exempel om honom i vers 3, 12, 21 och 26? Vilka liknande lärdomar hittar du om dig själv i vers 20, 23 och 28–29? (Se även 1 Joh. 3:2; 3 Ne 27:27; Dean M. Davies, ”Tillbedjans välsignelser”, Liahona, nov. 2016, s. 93–95.)

Läran och förbunden 93:1–39

Guds härlighet är ljus och sanning.

Du kanske noterar att härlighet, ljus och sanning ofta tas upp i denna uppenbarelse. Gör en lista över sanningar du lär dig om härlighet, ljus och sanning, i synnerhet från vers 21–39. Hur inspirerar de här sanningarna dig att söka mer ljus och sanning? Hur kan dessa sanningar påverka hur du lever ditt vardagliga liv?

Bild
glasfönster

Vi får ljus och sanning när vi håller Guds bud.

Läran och förbunden 93:40–50

”Ställ ditt hus i ordning.”

Runt vers 40 verkar Läran och förbunden 93 gå över från att undervisa om Guds härlighet och vår gudomliga potential till att instruera i föräldraskap och i att ställa våra hus i ordning. Hur kan Herrens undervisning om ljus, sanning och härlighet i verserna 1–39 hjälpa dig förstå och följa råden i vers 40–50?

Se även David A. Bednar, ”Flitigare och mer omtänksamma hemma”, Liahona, nov. 2009, s. 17–20.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 93:2.Hur har Jesus Kristus varit ”det sanna ljuset” i våra liv? Hur har vi sett hans ljus i andra människor runt omkring oss?

Läran och förbunden 93:3–29.För att hjälpa er familj att prata om vad alla har lärt sig om Frälsaren och sig själva i kapitel 93 kan ni spela ett memoryspel. Ni kan till exempel göra i ordning en uppsättning kort med verser från kapitel 93 som undervisar om Frälsaren (se v. 3, 12, 21, 26) och en annan uppsättning kort som undervisar något liknande om oss själva (se v. 20, 23, 28–29). Sedan kan familjemedlemmarna turas om att ta ett kort från varje uppsättning, läsa verserna och försöka hitta sanningar som matchar. Hur påverkar de här sanningarna våra känslor för Frälsaren och för oss själva?

Läran och förbunden 93:12–13, 20.Vad innebär det att ta emot ”nåd för nåd” och att fortsätta ”från nåd till nåd”? (v. 12–13) Vad antyder de här verserna om hur vi tillväxer och lär oss? Hur påverkar den här kunskapen det sätt på vilket vi behandlar andra – och oss själva?

Läran och förbunden 93:24.Läs definitionen av sanning i den här versen och be alla familjemedlemmar dela med sig av något från kapitel 93 som de anser är en ovärderlig sanning. Vilka andra definitioner av sanning kan vi hitta i Johannes 14:6, Jakob 4:13 eller en psalm som handlar om sanning, till exempel ”O säg, vad är sanning?” (Psalmer, nr 184)?

Läran och förbunden 93:40.När ni läser den här versen kanske er familj vill sjunga en sång om undervisning i hemmet, som till exempel ”Lär mig att vandra i ljuset” (Barnens sångbok, s. 70). Små barn tycker kanske om att hitta på rörelser som passar till orden. Vad inspireras ni att göra för att få mer ”ljus och sanning” i ert hem?

Läran och förbunden 93:41–50.Rådgör tillsammans som familj om vad som kanske finns ”i [ert] hus som inte är rätt”. Vad kan vi göra för att ”ställa [vårt] hus i ordning” (v. 43–44)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag är Guds lilla barn”, Barnens sångbok, s. 2–3.

Förbättra vårt lärande

Läs mer än en gång. Du kan välja att läsa Läran och förbunden 93 mer än en gång under veckan. För var gång du läser kanske du lägger märke till att olika sanningar gör intryck på dig eller inspirerar dig på nya sätt. Att läsa flera gånger ger dig också möjlighet att djupare begrunda lärdomarna.

Bild
Jesus Kristus

Ljus och sanning, av Simon Dewey

Skriv ut