Läran och förbunden 2021
26 juli–1 augusti. Läran och förbunden 84: ”Gudaktighetens kraft”


”26 juli–1 augusti. Läran och förbunden 84: ’Gudaktighetens kraft’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”26 juli–1 augusti. Läran och förbunden 84”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Joseph Smith tar emot melkisedekska prästadömet

Återställelse, av Liz Lemon Swindle

26 juli–1 augusti

Läran och förbunden 84

”Gudaktighetens kraft”

När du läser Läran och förbunden 84, begrunda då rådet att ”leva av varje ord som utgår från Guds mun” (v. 44). Hur kan du leva av orden i den här uppenbarelsen?

Skriv ner dina intryck

Ända sedan prästadömet återställdes 1829 hade sista dagars heliga blivit välsignade av dess heliga kraft. De blev döpta, konfirmerade och kallade att tjäna genom prästadömets myndighet, i stort sett på samma vis som i dag. Men att ha tillgång till prästadömets kraft är inte det samma som att helt och fullt förstå den, och Gud hade mer som han ville att hans heliga skulle förstå – särskilt inför återställelsen av templets förrättningar. Uppenbarelsen om prästadömet från 1832, som nu är Läran och förbunden 84, utvidgade de heligas insikt om vad prästadömet faktiskt är. Och det kan göra samma sak för oss i vår tid. Trots allt finns det mycket att lära om den gudomliga kraft som har ”nyckeln till kunskapen om Gud”, som uppenbarar ”gudaktighetens kraft” och som förbereder oss för att ”se Guds, ja Faderns, ansikte och leva” (v. 19–22).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 84:1–5, 17–28

Jag har tillgång till Guds prästadöme och välsignelser.

När du tänker på ordet prästadöme, vad tänker du då på? Hur ofta tänker du på prästadömet och dess inflytande på ditt dagliga liv? Efter att ha begrundat de här frågorna kan du studera Läran och förbunden 84:1–5, 17–28 och fundera på vad Herren vill att du ska veta om hans prästadömskraft. Hur kan du använda de här verserna till att beskriva prästadömet för någon och förklara dess syften?

Du kan också begrunda de prästadömsförrättningar du har deltagit i. Har du sett ”gudaktighetens kraft” (v. 20) uppenbar i dem? Fundera på vad Herren vill att du ska göra för att ta emot mer av hans kraft i ditt liv.

Se även M. Russell Ballard, ”Män och kvinnor och prästadömets kraft”, Liahona, sep. 2014, s. 32–37; Gospel Topics [Evangelieämnen], ”Priesthood” [Prästadömet], topics.ChurchofJesusChrist.org.

Läran och förbunden 84:31–42

Om jag tar emot Herren och hans tjänare ska jag få allt som Fadern har.

Äldste Paul B. Pieper har sagt: ”Det är intressant att Herren i prästadömets ed och förbund [L&F 84:31–42] använder verben och ta emot. Han använder inte verbet ordinera. Det är i templet som män och kvinnor – tillsammans – får och tar emot både aronska och melkisedekska prästadömets välsignelser och makt” (”Uppenbarade sanningar om jordelivet”, Liahona, jan. 2016, s. 47).

Leta, när du studerar Läran och förbunden 84:31–42, efter verben ”få” och ”ta emot”. Begrunda vad de kan betyda i det här sammanhanget. Hur tar du emot Herren och hans tjänare?

Du kan också notera löften i de här verserna som hör samman med prästadömets ed och förbund, vilka Gud ”inte kan bryta” (v. 40). Vad hittar du som inspirerar dig till att vara mer trofast i att ta emot Fadern, hans tjänare och hans prästadömskraft?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Förbund”, ”Edscriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Läran och förbunden 84:43–58

Jag kommer till Kristus när jag ger akt på hans ord och hörsammar hans Ande.

Att regelbundet studera skrifterna och profeternas ord är mycket mer än bara något att bocka av på en andlig att-göra-lista. Vilka sanningar hittar du i Läran och förbunden 84:43–58 som hjälper dig förstå varför du ständigt behöver studera Guds ord? Lägg märke till kontrasten mellan ljus och mörker i de här verserna. Hur har du genom att ”noga [ge] akt på det eviga livets ord” fört in ljus, sanning och ”Jesu Kristi Ande” i ditt liv (v. 43, 45)?

Se även 2 Ne. 32:3; ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson (2014), s. 125–134.

Bild
kvinna som studerar skrifterna

Genom att studera skrifterna regelbundet kan jag känna Andens inflytande.

Läran och förbunden 84:62–91

Herren är med mig när jag är i hans tjänst.

När du läser de här verserna kan du urskilja olika sätt som Herren sa att han skulle stödja sina apostlar och missionärer på. Hur kan de här löftena tillämpas på det arbete han har bett dig utföra? Hur har till exempel löftena i vers 88 uppfyllts i ditt liv?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 84:6–18.När ni har läst om hur Mose tog emot sin prästadömsmyndighet skulle en prästadömsbärare i familjen eller en stödbroder kunna berätta om sin upplevelse när han blev ordinerad till ett prästadömsämbete. Om möjligt skulle han kunna visa och berätta om sin prästadömslinje. Varför är det viktigt att kunna spåra prästadömets myndighet i kyrkan i dag tillbaka till Jesu Kristi myndighet? För att begära att få sin prästadömslinje kan man skicka e-post till lineofauthority@ChurchofJesusChrist.org.

Läran och förbunden 84:20–21.När har ni i familjen upplevt ”gudaktighetens kraft” manifesteras genom en förrättning som till exempel dopet eller sakramentet? Ni kanske kan prata om hur dessa förrättningar för in Guds kraft i våra liv. Ni kan också titta på en bild av templet och prata om hur förrättningarna i templet ger oss ytterligare kraft att bli som Frälsaren. Ni kanske vill sjunga en sång om prästadömet, som till exempel ”Guds prästadömes kraft” (Barnens sångbok, s. 60–61) och samtala om vad den här sången lär om prästadömet.

Läran och förbunden 84:43–44.Ni kan laga en måltid eller efterrätt tillsammans och märka varje ingrediens med ett ord eller en fras från vers 44. Varför är det viktigt att ha med varje ingrediens? Varför är det viktigt att leva av varje Guds ord?

Läran och förbundens 84:98–102.Vad lär vi oss om Jesus Kristus i den ”nya sången” (se v. 98) i de här verserna? Vad kan vi göra i vår tid för att bidra till tillstånden som beskrivs i den här sången?

Läran och förbunden 84:106–110.Hur kan vår familj ”byggas upp tillsammans” av ”varje lems” (se v. 110) gåvor och ansträngningar?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Guds prästadömes kraft”, Barnens sångbok, s. 60–61; se även ”Förslag för att förbättra dina skriftstudier med familjen”.

Förbättra vår undervisning

Ge och följ upp uppmaningar till handling. När du uppmanar familjen att handla enligt det de har lärt sig visar du dem att evangeliet är något att leva efter, inte bara att prata om. Vad kan du uppmana dem att göra utifrån era studier av Läran och förbunden 84?

Bild
Roms tempel, Italien

Roms tempel, Italien

Skriv ut