Läran och förbunden 2021
9–15 augusti. Läran och förbunden 88: ”Upprätta … ett Guds hus”


”9–15 augusti. Läran och förbunden 88: ’Upprätta … ett Guds hus’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”9–15 augusti. Läran och förbunden 88”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
rum med stolar och bänkar

9–15 augusti

Läran och förbunden 88

”Upprätta … ett Guds hus”

President Russell M. Nelson har sagt: ”Jag lovar att när ni flitigt arbetar för att göra ert hem till ett centrum för evangelieundervisning, kommer … fiendens inflytande i ert liv och i era hem … att minska” (”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 113).

Skriv ner dina intryck

Då och då ger Herren oss en liten glimt av hans gränslösa ”majestät och … kraft” (L&F 88:47) genom vittomfattande uppenbarelser till sina profeter. Läran och förbunden 88 är en sådan uppenbarelse – en uppenbarelse om ljus och härlighet och riken som kan få våra jordiska bekymmer att verka obetydliga i jämförelse. Även om vi inte kan begripa allt som Herren undervisar oss om kan vi åtminstone uppfatta att evigheten handlar om mycket mer än vad vi nu kan förstå. Naturligtvis talade inte Herren om de här stora mysterierna för att skrämma oss eller få oss att känna oss små. Faktum är att han lovade att ”dagen [ska] komma då ni ska förstå Gud själv” (v. 49; betoning tillagd). Kanske var det för detta upphöjda ändamål som Herren manade sina heliga i Kirtland att bilda profeternas skola. ”Organisera er”, sa han. ”Förbered allt som behövs och upprätta … ett Guds hus” (v. 119). För det är i Guds heliga hus – och i våra hem – som han mer än någon annanstans kan lyfta vår syn bortom den jordiska världen, ”ta slöjan från sitt ansikte för [oss]” och förbereda oss för att ”uthärda en celestial härlighet” (v. 68, 22).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 88

Herren erbjuder oss hopp och frid.

Bara några dagar efter att Herren hade varnat för att krig skulle ”utgjutas över alla nationer” (L&F 87:2) gav han en uppenbarelse som Joseph Smith kallade ”’olivbladet’ … plockat från Paradisets träd, Herrens budskap till oss om fred” (L&F 88, kapitelöverskriften). Hur är den här uppenbarelsen som ett olivblad, en traditionell symbol för fred? (Se även 1 Mos. 8:11.) Vilka sanningar i det här kapitlet hjälper dig känna hopp och frid i Kristus?

Läran och förbunden 88:6–67

Ljuset och lagen kommer från Jesus Kristus.

Orden ljus och lag upprepas flera gånger i kapitel 88. De här orden har använts i andra skrifter för att beskriva Jesus Kristus och hans evangelium (se till exempel Jes. 60:19; Joh. 1:1–9; 3 Ne. 15:9). Markera eller notera verser där du hittar de här orden i Läran och förbunden 88:6–67 och skriv ner vad du lär dig om Frälsaren, ljuset och lagen. De här verserna kan inspirera dig till att göra förändringar i ditt liv så att du mer trofast kan ta emot ljuset och leva enligt ”Kristi lag” (v. 21).

Se även Sharon Eubank, ”Kristus: Ljuset som lyser i mörkret”, Liahona, maj 2019, s. 73–76.

Bild
familj som studerar skrifterna

Skrifterna innehåller Kristi lag.

Läran och förbunden 88:62–126

Förbered allt som behövs.

I vissa avseenden lever vi i den tid som Herren beskrev som när ”allt ska vara i uppror och människors hjärtan … förvisso [ska] försmäkta” (L&F 88:91). Fundera på, när du studerar vers 62–126, hur Herrens råd kan förbereda dig för Frälsarens andra ankomst. Här är några frågor du kan fundera på:

Vers 62–76.När du begrundar de här verserna, vad inspireras du att göra för att ”närma [dig]” Gud (v. 63)? Fundera på vad Herrens befallning ”heliggör er” kan betyda för dig (se v. 68).

Vers 77–80, 118–126.Varför är det ”viktigt för er att förstå” ämnen som rör både läran och det timliga (v. 78)? Hur följer du Herrens råd att ”söka lärdom” (se v. 118)? Vad tror du det betyder att man lär sig ”genom studier och även genom tro”?

Vers 81–116.Notera gärna profetiorna om Frälsarens andra ankomst i de här verserna. Varför tror du att Herren vill att du ska veta det här?

Vers 117–126.Läs gärna de här verserna med templet i åtanke. Vad finner du i dem som kan förbereda dig för att inträda i Herrens hus?

Se även D. Todd Christofferson, ”Förberedelser inför Herrens återkomst”, Liahona, maj 2019, s. 81–84; David A. Bednar, ”Sök efter kunskap genom tro”, Liahona, sep. 2007, s. 17–24; Saints, 1:164–166; ”A School and an Endowment”, Revelations in Context, s. 174–182.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 88:14–33, 95–101.Vad lär vi oss om uppståndelsen i de här verserna? Hur kan dessa sanningar påverka de beslut vi fattar?

Läran och förbunden 88:33.Du kan inleda en diskussion om den här versen genom att be familjemedlemmarna prata om gåvor som de har fått – både sådana de tagit emot med glädje och sådana de inte varit glada över. Hur kan vi visa Herren att vi gläds över gåvan av celestial härlighet som han erbjuder oss? Hur gläds vi över ”gåvans givare”?

Läran och förbunden 88:63, 68.De här verserna innehåller verb som kan inspirera dig till att tänka ut kreativa sätt att undervisa dina barn om budskapen i verserna. Ni kan till exempel leka en kurragömmalek för att undervisa om frasen ”sök mig flitigt och ni ska finna mig” (v. 63; betoning tillagd).

Läran och förbunden 88:81.Hitta tillsammans som familj några varningsmärken i och nära ert hem, såsom varningsetiketter på läkemedel eller trafikskyltar för förare. Hur hjälper de här varningarna oss? Vad vill vår himmelske Fader att vi ska ”varna [vår] nästa” för?

Läran och förbunden 88:119.För att inspirera familjen till att få hemmet att bli som beskrivningen i vers 119 kan ni försöka göra något i stil med det här: Skriv ner fraser från den här versen på papperslappar och använd dem för att täcka en bild av templet. Läs Läran och förbunden 88:119 tillsammans och låt familjemedlemmarna ta bort papperslapparna allteftersom de hör motsvarande fras i versen. Vad kan vi göra för att vårt hem ska bli ett ”Guds hus” (v. 119)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Närmare, Gud, till dig”, Psalmer, nr 62.

Förbättra vår undervisning

Ge barnen möjlighet att uttrycka sin kreativitet. När du låter dina barn skapa något som har med en evangelieprincip att göra, hjälper du dem inte bara förstå principen bättre, utan du ger dem också en konkret påminnelse om det de har lärt sig (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Bild
Jesus med lärjungar

Jesus Kristus erbjuder oss frid. Frid lämnar jag åt er, av Walter Rane

Skriv ut