Leer en Verbonden 2021
13–19 september. Leer en Verbonden 102–105: ‘Na veel beproeving […] komt de zegening’


‘13–19 september. Leer en Verbonden 102–105: “Na veel beproeving […] komt de zegening”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘13–19 september. Leer en Verbonden 102–105’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
mannen met karren

C.C.A. Christensen (1831–1912), Het Zionskamp, ca. 1878, temperaverf op katoendoek, 196 x 287 cm. Brigham Young University Museum of Art, geschonken door de kleinkinderen van C.C.A. Christensen, 1970.

13–19 september

Leer en Verbonden 102–105

‘Na veel beproeving […] komt de zegening’

Welke beginselen in Leer en Verbonden 102–105 betekenen iets voor u? Noteer eventueel uw gedachten en indrukken.

Schrijf uw ingevingen op

Het greep de heiligen in Kirtland enorm aan toen ze hoorden dat hun broeders en zusters in Jackson County (Missouri) uit hun woningen verdreven waren. Het moet bemoedigend voor ze zijn geweest toen de Heer verklaarde dat ‘de verlossing van Zion […] door macht’ zou komen (Leer en Verbonden 103:15). Met die belofte in hun hart gaven ruim 200 mannen plus zo’n 25 vrouwen en kinderen zich op voor wat zij het kamp van Israël noemden, wat we nu als het Zionskamp kennen. De opdracht was om naar Missouri te marcheren en Zion te verlossen.

Voor de deelnemers aan het kamp betekende Zion verlossen de heiligen hun grond teruggeven. Maar vlak voordat het kamp in Jackson County aankwam, liet de Heer Joseph Smith stilhouden en het Zionskamp ontbinden. Dit verwarde enkele kampleden en ze raakten erdoor van streek. Wat hen betrof betekende het dat de expeditie mislukt was en dat de beloften van de Heer niet vervuld waren. Maar de rest had daar een andere kijk op. Hoewel de verbannen heiligen niet naar Jackson County terugkeerden, werd Zion in zekere zin ‘verlost’, en dat gebeurde ‘door macht’. Getrouwe deelnemers aan het Zionskamp, van wie velen later kerkleider werden, getuigden dat hun geloof in Gods macht, in Joseph Smiths goddelijke roeping en in Zion door de ervaring versterkt was – en niet alleen in Zion als plek, maar Zion als Gods volk. In plaats van de waarde van deze ogenschijnlijk mislukte opdracht in twijfel te trekken, leerden ze dat de ware opdracht is om de Heiland te volgen, zelfs als we niet alles begrijpen. En zo zal Zion uiteindelijk worden verlost.

Zie Saints, 1:194–206; ‘The Acceptable Offering of Zion’s Camp’, Revelations in Context, 213–218.

Afbeelding
riviertje

Het Zionskamp verbleef op de oevers van de Little Fishing River, hier afgebeeld.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 102:12–23

Wat is het doel van de instructies in deze verzen?

Afdeling 102 bevat de notulen van de vergadering in Kirtland (Ohio), waar de eerste hoge raad van de kerk werd opgericht. In de verzen 12–23 staan de procedures die een hoge raad volgt in een disciplinaire raad voor een lid dat ernstige overtredingen heeft begaan.

President M. Russel Ballard heeft gezegd: ‘De leden vragen wel eens waarom we kerkelijke disciplinaire raden houden. Het doel is drievoudig: de ziel van de overtreder redden, onschuldigen beschermen, en de zuiverheid, integriteit en goede naam van de kerk beschermen.’ (‘A Chance to Start Over: Church Disciplinary Councils and the Restoration of Blessings’, Ensign, september 1990, 15.)

Zie ook Gospel Topics, ‘Church Disciplinary Councils’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Leer en Verbonden 103:1–12, 36; 105:1–19

Zion kan uitsluitend op beginselen van rechtschapenheid gebouwd worden.

Waarom moesten de heiligen hun beloofde land in Missouri kwijtraken? En waarom stond de Heer het Zionskamp niet toe ze hun grond terug te geven? Het geweld van de benden in Missouri speelde een rol, en de gouverneur van Missouri beloofde de heiligen steun, maar gaf die niet. De Heer zei echter: ‘Ware het niet dat mijn volk overtredingen had begaan […], dan had [Zion] nu reeds verlost kunnen zijn’ (Leer en Verbonden 105:2). Bij het lezen van Leer en Verbonden 103:1–12, 36; 105:1–19 merkt u misschien wat zaken op die de vestiging van Zion in Missouri in de weg stonden, en enkele die hadden kunnen helpen. Wat leert u daaruit waardoor u Zion beter in uw hart en uw gezin kunt vestigen?

Leer en Verbonden 103:12–13; 105:1–6, 13–19

We krijgen zegeningen na bezoeking en beproeving van ons geloof.

Deelname aan het Zionskamp was in meerdere opzichten een geloofsbeproeving. De reis was lang, het was heet, en soms was er maar weinig voedsel en water. En na alles wat ze hadden doorstaan, kregen de heiligen nog steeds hun grond niet terug. Bedenk hoe de beginselen in Leer en Verbonden 103:12–13 en 105:1–6, 13–19 de leden van het Zionskamp hadden kunnen helpen die zich afvroegen of het gebod om zich te organiseren wel van God afkomstig was. Wat kunt u in uw eigen geloofsbeproevingen aan deze beginselen hebben?

U kunt meer over de ervaringen van de leden van het Zionskamp lezen in ‘Stemmen van de herstelling’ aan het eind van dit schema. Wat valt u op aan hun houding? Wat kunt u van hun voorbeeld leren?

Zie ook David A. Bednar, ‘Bij ’s Heren vaan: lessen van Zionskamp’, Liahona, juli 2017, 15–23.

Leer en Verbonden 104:11–18, 78–83

Ik ben ‘rentmeester over aardse zegeningen’.

De kerk stond in Missouri niet alleen voor beproevingen, maar had in 1834 door grote schulden en onkosten ook financiële problemen. In afdeling 104 gaf de Heer raadgevingen aangaande de financiële situatie van de kerk. Hoe kunt u de beginselen in de verzen 11–18 en 78–83 op uw eigen financiële beslissingen toepassen?

Een van de manieren waarop de Heer de kerk voorbereidde om zich van schuldslavernij te verlossen, is te zien in ‘Treasure in Heaven: The John Tanner Story’ (video, ChurchofJesusChrist.org).

U kunt meer te weten komen over de ‘eigen wijze’ waarop de Heer voor zijn heiligen zorgt (vers 16) door deze boodschap van president Dieter F. Uchtdorf te bestuderen: ‘Op ’s Heren eigen wijze’ (Liahona, november 2011, 53–56).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 103:12, 36; 105:9–13.Is een van uw familieleden (of voorouders) weleens gevraagd om iets te doen dat anders uitpakte dan verwacht? Wat kunt u leren van de reacties van de deelnemers aan het Zionskamp toen hun reis niet zo uitpakte als ze hadden verwacht? (Zie ‘Stemmen van de herstelling’ aan het eind van dit schema.)

Leer en Verbonden 104:13–18.Wat heeft de Heer ons gegeven? Wat verwacht Hij dat wij met deze dingen doen?

Leer en Verbonden 104:23–46.Laat uw gezin opzoeken hoe vaak de Heer in deze verzen belooft ‘zegeningen’ voor de getrouwen te ‘vermenigvuldigen’ (vers 23). Dit kan een goed moment zijn om te doen wat er in de welbekende lofzang staat: ‘Tel uw zegeningen’ (‘Tel uw zegeningen’, Lofzangen, nr. 163), en te bespreken hoe we daardoor moeilijke tijden beter kunnen doorstaan. Kleine kinderen vinden het misschien leuk om zegeningen waar ze dankbaar voor zijn uit te tekenen.

Leer en Verbonden 105:38–41.Hoe kunnen we ‘vredesvoorstellen’ (vers 40) doen als anderen ons onvriendelijk of onbillijk behandelen? Hoe kunnen we thuis ‘een vredesbanier’ (verse 39) opheffen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Tel uw zegeningen’, Lofzangen, nr. 163.

Afbeelding
stemmen van de herstelling (pictogram)

Stemmen van de herstelling

Zionskamp

Omdat het Zionskamp niet bewerkstelligde dat de heiligen hun grond in Jackson County terugkregen, meenden veel mensen dat de onderneming mislukt was. Maar toen veel deelnemers op hun deelname aan het Zionskamp terugkeken, zagen ze in dat de Heer in hun leven en in zijn koninkrijk een hoger doel vervuld had. Hieronder staan enkele van hun getuigenissen.

Joseph Smith

Afbeelding
Joseph Smith

Ruim veertig jaar na het Zionskamp vertelde Joseph Young, die aan het kamp had deelgenomen, dat Joseph Smith had gezegd:

‘Broeders, sommigen van u zijn boos op mij, omdat u niet in Missouri hebt gevochten; maar ik kan u vertellen dat God u niet wilde laten strijden. Hij kon zijn koninkrijk niet organiseren met twaalf mannen die de deur van het evangelie voor de volken van de aarde openen, en met zeventig mannen onder hun leiding die in hun voetspoor volgen, tenzij Hij die koos uit een groep mannen die hun leven wilden geven en net zo’n groot offer als Abraham gebracht hadden.

‘Nu heeft de Heer zijn Twaalf en zijn Zeventig, en er zullen andere quorums van Zeventig worden geroepen, die offers zullen brengen, en zij die nu hun offer niet hebben gebracht, zullen dat later doen.’1

Brigham Young

Afbeelding
Brigham Young

‘Toen we in Missouri aankwamen, sprak de Heer tot zijn dienstknecht Joseph en zei: “Ik heb uw offer aangenomen”, en we kregen het voorrecht om terug te keren. Bij terugkeer vroegen veel vrienden me wat voor nut het had om mensen op te roepen hun werk te laten liggen, naar Missouri te gaan, en dan terug te keren zonder iets zichtbaars bereikt te hebben. “Wie heeft er wat aan gehad?” vroegen ze. “Als de Heer het geboden had, wat was zijn bedoeling er dan mee?” […] Ik zei tegen die broeders dat ik goed betaald was – met een fikse rente – dat mijn maat vol was en overliep met de kennis die ik had opgedaan door met de profeet mee te reizen.’2

Wilford Woodruff

Afbeelding
Wilford Woodruff

‘Ik was in het Zionskamp bij de profeet van God. Ik heb de handelingen Gods met hem gezien. Ik heb de kracht Gods op hem zien rusten. Ik zag dat hij een profeet was. Wat aan hem door de kracht Gods bekend werd gemaakt op die zending, was voor mij van grote waarde en voor ieder die zijn instructies ontving.’3

‘Toen de leden van het Zionskamp geroepen waren, hadden velen van ons elkaar nog nooit gezien; wij waren vreemdelingen voor elkaar en velen hadden nog nooit de profeet gezien. We waren door het hele land wijdverspreid geweest, als graan in een zeef. We waren jonge mannen, geroepen om op weg te gaan en Zion te verlossen. En wat we moesten doen, moesten we door middel van ons geloof tot stand brengen. We verzamelden ons uit de verschillende staten in Kirtland en vertrokken naar Zion, als vervulling van het gebod van God. God aanvaardde ons werk zoals Hij het werk van Abraham had aanvaard. We bereikten heel veel, hoewel afvalligen en ongelovigen vaak de vraag stelden: “Wat heb je nou eigenlijk gedaan?” We deden ervaringen op die we op geen enkele andere wijze hadden kunnen opdoen. We hadden het voorrecht de profeet te zien en 1600 kilometer met hem op te trekken, te zien hoe de Geest Gods op hem inwerkte, hoe hij openbaringen van Jezus Christus ontving en hoe die openbaringen werden vervuld. En hij vergaderde zo’n tweehonderd ouderlingen uit het hele land en stuurde ons de wereld in om het evangelie van Jezus Christus te prediken. Als ik niet met het Zionskamp was meegegaan, was ik hier [in Salt Lake City, als lid van het Quorum der Twaalf] nu niet geweest. […] Door daarheen te gaan, werden we in de wijngaard geworpen om het evangelie te verkondigen, gelukkig aanvaardde Heer ons werk. In al dat werk en door al die vervolging, waarbij ons leven vaak op het spel stond, moesten we in geloof leven en te werk gaan.’4

‘De ervaringen die we in het Zionskamp opdeden, waren meer waard dan goud.’5

Noten

  1. In Joseph Young sr., History of the Organization of the Seventies (1878), 14.

  2. ‘Discourse’, Deseret News, 3 december 1862, 177.

  3. In Conference Report, april 1898, 29–30; zie ook Leringen van kerkpresidenten: Wilford Woodruff (2004), 141.

  4. ‘Discourse’, Deseret News, 22 december 1869, 543; zie ook Leringen: Wilford Woodruff144–145.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 27 juli 1880, 2; zie ook Leringen: Wilford Woodruff145.

Afbeelding
Zionskamp bij rivier

Zionskamp (Zionskamp bij de Fishing River), Judith A. Mehr

Afdrukken