Oppi ja liitot 2021
4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”


”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ’Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Joseph Smith saarnaa

4.–10. lokakuuta

Oppi ja liitot 111–114

”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”

Pyydä rukoillen Hengen johdatusta, kun luet lukuja OL 111–114, ja kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Mieti sitten, millä tavoin voit toimia niiden vaikutelmien mukaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Onko sinulla koskaan ollut hengellistä kokemusta, joka sai sinut tuntemaan luottamusta ja varmuutta uskossasi – mutta sitten elämän ahdingot koettelivat uskoasi ja huomasit, että sinun oli vaikea tuntea aiemmin tuntemaasi rauhaa uudelleen? Kirtlandissa asuville pyhille tapahtui jotakin senkaltaista. Alle vuosi Kirtlandin temppelin vihkimiseen liittyneiden hengellisten vuodatusten jälkeen ilmeni vaikeuksia. Taloudellinen kriisi, epäsopu kahdentoista koorumissa ja muut koettelemukset saivat jotkut horjumaan uskossaan.

Emme voi välttyä koettelemuksilta, joten kuinka voimme estää niitä uhkaamasta uskoamme ja todistustamme? Ehkäpä osa vastauksesta löytyy Herran neuvoista luvussa OL 112, joka annettiin, kun vastoinkäymiset Kirtlandissa olivat lisääntymässä. Herra sanoi: ”Puhdistakaa sydämenne minun edessäni” (jae 28), ”älkää kapinoiko” (jae 15), ”vyötä – – kupeesi työhön” (jae 7) ja ”ole nöyrä” (jae 10). Kun noudatamme näitä neuvoja, Herra ”johdattaa [meitä] kädestä” läpi vastoinkäymisten kohti parantumista ja rauhaa (ks. jakeet 10, 13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 111

Herra voi järjestää kaiken minun parhaakseni.

Vuoteen 1836 mennessä kirkolle oli kertynyt raskaita velkoja sen toteuttaessa Herran työtä. Kun Joseph Smith ja jotkut muut olivat huolissaan näistä veloista ja miettivät, millä tavoin maksaa ne, he matkustivat Salemiin Massachusettsin osavaltioon – kenties siksi, että huhuttiin, että johonkin taloon siellä oli hylätty rahaa (ks. luvun OL 111 johdanto). Kun he olivat saapuneet Salemiin, Herra julisti: ”Tässä kaupungissa on teille enemmän kuin yksi aarre” (jae 10) – aarre, johon sisältyivät ihmiset, joita Hän ”[kokoaisi] pois oikeaan aikaan Siionin hyväksi” (jae 2; ks. myös 2. Moos. 19:5). Vaikka Salemista ei löytynyt rahaa, niin käännynnäiset, joita tuli myöhemmistä lähetystyöpyrkimyksistä siellä, olivat osa Herran lupauksen täyttymistä.

Kun luet lukua OL 111, ajattele asioita, joista kannat huolta. Mieti, kuinka Herran sanat Josephille voivat soveltua sinuun. Kuinka Herra on auttanut sinua löytämään odottamattomia ”aarteita” (ks. jae 10)? Mieti, mitä Hän on tehnyt järjestääkseen kaiken sinun parhaaksesi (ks. jae 11). Mitä ilmaus ”niin pian kuin kykenette ottamaan sen vastaan” opettaa sinulle taivaallisesta Isästä?

Katso myös Matt. 6:19–21, 33; ”More Treasures Than One”, Revelations in Context, s. 229–234.

OL 112:3–15

Herra johdattaa niitä, jotka nöyrästi etsivät Hänen tahtoaan.

Kesällä 1837 ykseys kahdentoista koorumissa heikkeni. Vastuista oli erimielisyyksiä, ja jotkut jäsenet puhuivat profeetta Joseph Smithiä vastaan. Thomas B. Marsh, silloinen kahdentoista koorumin presidentti, oli huolissaan ja meni Missourista Ohioon pyytämään neuvoa profeetalta. Veli Marsh sai sen lukuun OL 112 tallennetun ilmoituksen välityksellä. Kuinka Herran neuvot ovat mahtaneet auttaa häntä ja hänen koorumiaan? Mitä opetuksia siinä on sinulle, kun pyrit pääsemään eroon kiistelystä ja kaunan tunteista?

Voisit pohtia erityisesti jaetta 10. Mitä tarkoittaa se, että Herra johdattaa sinua ”kädestä”? Miksi tämänkaltaiseen johdatukseen vaaditaan nöyryyttä?

Katso myös Ulisses Soares, ”Ole sydämeltäsi sävyisä ja nöyrä”, Liahona, marraskuu 2013, s. 9–11; ”The Faith and Fall of Thomas Marsh”, Revelations in Context, s. 54–60.

Kuva
kaksi henkilöä rukoilemassa

Jos olemme nöyriä, Herra johdattaa meitä ja vastaa rukouksiimme.

OL 113

Joseph Smith oli ”palvelija Kristuksen kädessä”.

Jesaja sanoi yhden Iisain jälkeläisistä olevan ”verso” ja ”juurivesa” (Jes. 11:1, 10). Luvussa OL 113 Herra selittää, että tämä jälkeläinen, Kristuksen palvelija, olisi tärkeänä vaikuttajana Herran kansan kokoamisessa viimeisinä aikoina (ks. OL 113:4, 6) – profetia, joka kuvailee varsin hyvin profeetta Joseph Smithiä. Kuinka tämä ja muut totuudet luvussa OL 113 ovat saattaneet kannustaa pyhiä sen kuohunnan aikana, jota he kokivat Kirtlandissa? Mitä sellaista löydät tästä ilmoituksesta, mikä innoittaa sinua osallistumaan Herran työhön tänä päivänä?

Katso myös PKO, ”Iisai”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; 2. Nefi 21:10–12; JS–H 1:40.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 111:2, 9–11.Nämä jakeet voisivat herättää keskustelun siitä, mitä perheenne arvostaa iankaikkisina aarteina. Voisit järjestää aarteenmetsästyksen piilottamalla eri puolille kotia esineitä, jotka edustavat Herran aarteina ja arvossa pitämiä asioita. Kun perheesi löytää kunkin esineen, keskustelkaa siitä, mitä tekemällä voitte osoittaa, että arvostatte sitä.

OL 112:10.Vanhin Ulisses Soares on kuvaillut nöyriä näin: ”Nöyrät ovat alttiita oppimaan sekä käsittävät, kuinka riippuvaisia he ovat Jumalasta, ja haluavat alistua Hänen tahtoonsa. Nöyrät ovat sävyisiä, ja heillä on kyky vaikuttaa muihin niin että muutkin olisivat sitä.” (”Ole sydämeltäsi sävyisä ja nöyrä”, Liahona, marraskuu 2013, s. 10.) Mieti, millä tavoin voit auttaa perhettäsi ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että on nöyrä. Voisitte laulaa jonkin nöyryydestä kertovan laulun, kuten ”Ole nöyrä” (MAP-lauluja, 77), samalla kun yksi perheenjäsenistä ottaa muita kädestä ja johdattaa heitä ympäri kotianne. Tai voisitte kertoa kokemuksista, jolloin Herra on johdattanut perheenne jäseniä kädestä ja vastannut heidän rukouksiinsa.

OL 112:11–14, 26.Mitä eroa on sillä, että tietää jonkun nimen, ja sillä, että tuntee hänet? Mitä opimme jakeiden 11–14 pohjalta siitä, mitä tarkoittaa Herran tunteminen?

OL 112:15.Mitä tarkoittaa se, että ”kapinoi” profeettaa vastaan? Mitä sellaista löydämme tästä jakeesta, mikä auttaa meitä tuntemaan halua tukea profeettaa?

OL 113:7–8.Mitä sellaista opimme jakeen 8 pohjalta, mikä auttaa tuomaan takaisin Siionin ja lunastamaan Israelin?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Ole nöyrä”, MAP-lauluja, 77.

Näin kehitymme opettamisessa

Eläkää todistuksenne mukaan. ”Vanhin Neal A. Maxwell on opettanut: ’Te opetatte sitä, mitä itse olette.’ Teidän ominaisuutenne muistetaan paremmin – – kuin jonkin tietyn oppiaiheen jokin tietty totuus.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 13.)

Kuva
Thomas B. Marsh ja Joseph Smith

Thomas B. Marsh kirjoittaa muistiin ilmoituksen, joka hänelle annettiin Joseph Smithin kautta. Ole nöyrä, Julie Rogers.

Tulosta