Oppi ja liitot 2021
25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125: ”Rakennatte huoneen minun nimelleni”


”25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125: ’Rakennatte huoneen minun nimelleni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Nauvoo

Kaunis Nauvoo, Larry Winborg

25.–31. lokakuuta

Oppi ja liitot 124–125

”Rakennatte huoneen minun nimelleni”

Kun luet lukuja OL 124–125, pohdi, mitä siunauksia Herra kutsui pyhiä Nauvoossa saamaan ja mitä siunauksia Hän tarjoaa sinulle.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Niin vaikeita kuin viimeiset kuusi vuotta olivat olleetkin pyhille, niin keväällä 1839 tilanne alkoi kirkastua: Pakolaisina tulleet pyhät olivat saaneet myötätuntoa Quincyn asukkaiden keskuudessa Illinoisin osavaltiossa. Vartijat olivat päästäneet profeetta Joseph Smithin ja muut kirkon johtohenkilöt vapaiksi vankilasta Missourissa. Ja kirkko oli juuri ostanut Illinoisista maata, jonne pyhät voisivat jälleen kokoontua. Seutu tosin oli hyttysten vaivaamaa rämettä, mutta verrattuna niihin haasteisiin, joita pyhät olivat jo kohdanneet, tämä vaikutti luultavasti siedettävältä haasteelta. Niinpä pyhät kuivattivat suon ja laativat peruskirjan uudelle kaupungille, jolle he antoivat nimeksi Nauvoo. Se on hepreaa ja tarkoittaa ”kaunis”, vaikkakin nimi ilmensi ennemminkin uskoa kuin paikkansapitävää kuvausta – ainakin aluksi. Samaan aikaan Herra antoi profeetalleen tunteen tilanteen kiireellisyydestä. Hänellä oli lisää totuuksia ja toimituksia, jotka tuli palauttaa, ja Hän tarvitsi pyhän temppelin, jossa pyhät voisivat ottaa ne vastaan. Monin tavoin nämä samat uskon ja kiireellisyyden tuntemukset ovat tärkeitä Herran työssä tänä aikana.

Vaikka Nauvoosta tuli kaunis kaupunki, jossa oli kaunis temppeli, niin lopulta kumpikin hylättiin. Mutta Herran todella kauniina työnä on ollut koko ajan ”kruunata teidät kunnialla, kuolemattomuudella ja iankaikkisella elämällä” (OL 124:55), eikä se työ pääty koskaan.

Katso Saints, kirja 1, luvut 34–35; ”Organizing the Church in Nauvoo”, Revelations in Context, s. 264–271.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 124:12–21

Minä voin olla opetuslapsi, johon Herra luottaa.

Vaikka useat merkittävät johtohenkilöt jättivät kirkon 1830-luvun lopulla, suurin osa jäsenistä pysyi uskollisena. Näiden uskollisten pyhien joukkoon kuului Missourin koettelemukset kestäneitä jäseniä sekä äskettäin kirkkoon liittyneitä jäseniä. Jakeissa OL 124:12–21 Herra ylisti muutamia heistä. Mitä opetuslapseutta koskevia oivalluksia löydät Hänen sanoistaan? Onko näissä uskollisissa pyhissä jotakin sellaista, mikä innoittaa sinua olemaan heidän kaltaisensa? Voisit myös pohtia, kuinka Herra on ilmaissut rakkauttaan sinua kohtaan.

OL 124:22–24, 60–61

Herra haluaa minun ottavan vastaan ja hyväksyvän muut.

Kun ottaa huomioon sen, mitä pyhät olivat juuri kärsineet Missourissa, heillä olisi voinut olla kiusaus eristäytyä ja estää vierailijoita tulemasta Nauvooseen. Pidä tämä mielessäsi lukiessasi jakeita OL 124:22–24, 60–61. Mikä Herran ohjeissa rakentaa majatalo tekee sinuun vaikutuksen? (Ks. jae 23.) Mitä Hänen sanansa opettavat sinulle Hänen kirkkonsa päämäärästä? Pohdi, kuinka nämä ohjeet saattavat soveltua sinuun ja kotiinne.

Katso myös ”A Friend to All”, video, churchofjesuschrist.org.

OL 124:25–45, 55

Herra käskee meitä rakentamaan temppeleitä, jotta voimme saada pyhiä toimituksia.

Myöhempien aikojen pyhille ei varmaankaan tullut yllätyksenä se, että kun he olivat asettuneet Nauvooseen, Herra antoi heille ohjeet temppelin rakentamisesta – aivan kuten Hän oli tehnyt Ohiossa ja Missourissa. Mitä sellaista löydät jakeista OL 124:25–45, 55, mikä auttaa sinua ymmärtämään, miksi Herra sanoi: ”Kansaani aina käsketään rakentamaan [temppeleitä] minun pyhälle nimelleni” (jae 39)?

Temppeleitä, jotka on rakennettu tai joista on ilmoitettu Nauvoon temppelin rakentamisen jälkeen, on yli 200. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Tiedämme, että meidän temppelissä viettämämme aika on ratkaisevan tärkeää niin omalle kuin perheemme pelastukselle ja korotukselle. – – Vastustajan hyökkäykset lisääntyvät räjähdysmäisesti, sekä voimakkuudeltaan että monimuotoisuudeltaan. Meidän tarpeemme olla temppelissä säännöllisesti ei ole koskaan ollut suurempi.” (”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 114.) Kuinka temppeli on auttanut sinua kestämään ”vastustajan hyökkäykset”? Mitä tunnet innoitusta tehdä noudattaaksesi presidentti Nelsonin neuvoa?

Katso myös Church History Topics, ”Nauvoo Temple” [Nauvoon temppeli], churchofjesuschrist.org/study/church-history.

Kuva
Joseph Smith ja miehiä rakentamassa Nauvoon temppeliä

Joseph Smith Nauvoon temppelin luona, Gary E. Smith

OL 124:84–118

Herra haluaa antaa minulle erityisiä neuvoja elämääni varten.

Jakeet 84–118 ovat täynnä neuvoja tietyille henkilöille, ja jotkin niistä eivät ehkä tunnu merkityksellisiltä omassa elämässäsi. Mutta saatat huomata jotakin, mitä sinun on tarpeen kuulla. Voisit kysyä Herralta, mikä sanoma Hänellä on sinulle näissä jakeissa, ja tavoitella Hengen johdatusta sen löytämiseksi. Päätä sitten, mitä aiot tehdä toimiaksesi sen pohjalta. Esimerkiksi kuinka suurempi nöyryys auttaa sinua vastaanottamaan Hengen? (Ks. jae 97.)

Voisit pohtia muitakin neuvoja, joita Herra on antanut sinulle. Kuinka toimit niiden mukaan?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 124:2–11.Jos Herra käskisi perhettänne antamaan vakavan julistuksen evankeliumistaan ”maailman kuninkaille” (ks. jakeet 2–3), mitä julistuksessanne lukisi? Voisitte laatia sellaisen yhdessä, ja voisit pyytää perheenjäseniä ehdottamaan, mitä evankeliumin totuuksia he haluavat sisällyttää siihen.

OL 124:15.Mitä nuhteettomuus tarkoittaa? Miksi Herra arvostaa nuhteettomuutta? Mitä esimerkkejä nuhteettomuudesta perheenne on nähnyt? (Ks. myös Nuorten voimaksi, s. 19.)

OL 124:28–29, 40–41, 55.Mitä opimme näiden jakeiden perusteella siitä, miksi Herra käskee meitä rakentamaan temppeleitä? Perheestäsi voisi olla mukavaa piirtää kuva temppelistä tai rakentaa temppeli palikoista tai muista esineistä. Sitä tehdessänne voisitte keskustella, miksi olette kiitollisia siitä, että meillä on nykyään temppeleitä ja miksi meidän pitää palvella niissä säännöllisesti.

OL 124:91–92.Olisiko perheesi hyödyllistä keskustella patriarkallisista siunauksista? Perheenjäsenet, jotka ovat saaneet patriarkallisen siunauksensa, voisivat kertoa, millaista oli saada se ja kuinka se on siunannut heitä. Voisitte myös tarkastella artikkelia ”Patriarchal Blessings” [Patriarkalliset siunaukset], (Gospel Topics, topics.churchofjesuschrist.org).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Saan käydä temppeliin”, Lasten laulukirja, s. 99.

Kuva
palautuksen ääniä -kuvake

Palautuksen ääniä

Apuyhdistys

Kuva
Joseph ja Emma Smith ja muita naisia

Maalaus Apuyhdistyksen perustamisesta, Paul Mann

Vuonna 1842, kun Apuyhdistys oli perustettu Nauvoossa Illinoisissa, profeetta Joseph Smith sanoi: ”Kirkkoa ei ole täydellisesti järjestetty, ennen kuin naiset on järjestetty samalla tavalla.”1 Samalla tavoin Herran kirkon ja Hänen pappeutensa palauttamisen tutkiminen (ks. OL 107) ei ole täydellistä, ellei samalla tutkita Apuyhdistystä, joka itsessään on Jeesuksen Kristuksen naispuolisten opetuslasten ”muinaisen mallin palautus”2.

Eliza R. Snow’lla oli tärkeä rooli siinä palautuksessa. Hän oli paikalla, kun Apuyhdistys ensi kerran järjestettiin, ja yhdistyksen sihteerinä hän teki muistiinpanoja sen kokouksissa. Hän näki omakohtaisesti, että Apuyhdistys järjestettiin ”pappeuden mallin mukaan”3. Alla ovat hänen sanansa, jotka hän Apuyhdistyksen ylijohtajana palvellessaan kirjoitti auttaakseen sisariaan ymmärtämään jumalallisen työn, joka on uskottu Jumalan liittotyttärille.

Lisää tietoa siitä, kuinka Apuyhdistys järjestettiin, on julkaisuissa Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2017, s. 3–26; The First Fifty Years of Relief Society, 2016, s. 3–175.

Eliza R. Snow

Kuva
Eliza R. Snow, Lewis Ramsey

”Vaikka nimi [Apuyhdistys] voi olla nykyajalta, instituutio on muinaista perua. [Joseph Smith] kertoi meille, että sama organisaatio oli olemassa kirkossa muinoin, ja siihen viitataan joissakin Uuteen testamenttiin tallennetuissa kirjeissä hyödyntäen nimitystä ’valittu nainen’ [ks. 2. Joh. 1:1; OL 25:3].

Tämä on järjestö, joka ei voi olla olemassa ilman pappeutta, sillä se saa kaiken valtuutensa ja vaikutuksensa tuosta lähteestä. Kun pappeus otettiin pois maan päältä, niin tämä instituutio samoin kuin kaikki muu, mikä on Jeesuksen Kristuksen kirkon todellisen järjestyksen lisänä maan päällä, katosivat. – –

Koska olen ollut läsnä ’Nauvoon naisten Apuyhdistyksen’ perustamisessa – – ja koska minulla on merkittävä määrä kokemusta tässä järjestössä, niin kenties voin välittää muutamia ajatuksia, jotka auttavat Siionin tyttäriä liittymään tähän hyvin tärkeään työhön, joka on täynnä uusia ja moninaisia vastuita. Jos yksikin tyttäristä ja äideistä Israelissa tuntee itsensä vähänkään rajoittuneeksi nykyisessä vaikutuspiirissään, hän saa nyt runsaasti tilaisuuksia käyttää hyvän tekemiseen kaikkia voimia ja kykyjä, joita hänelle on niin anteliaasti suotu. – –

Kuva
punatiilinen kauppa

Apuyhdistys järjestettiin punatiilisen kaupan yläkerran huoneessa.

Jos kenenkään mieleen nousee kysymys siitä, mikä on naisten Apuyhdistyksen tarkoitus, vastaisin – tehdä hyvää – saada käyttöön jokainen mahdollisuus, joka meillä on tehdä hyvää, ei vain apua tarvitsevien auttamiseksi vaan sielujen pelastamiseksi. Yhteisillä pyrkimyksillä saadaan aikaan mittaamattomasti enemmän kuin mitä voidaan saavuttaa tehokkaimmillakaan yksilöllisillä voimavaroilla. – –

Köyhiä palveltaessa naisten Apuyhdistyksellä on suoritettavana muita tehtäviä kuin pelkästään lievittää aineellisia tarpeita. Mielen köyhyys ja sydämen sairaus vaativat nekin huomiota. Ja monesti ystävällinen ilmaus – muutama neuvon sana tai jopa lämmin ja hellä kädenpuristus tekee enemmän hyvää ja sitä arvostetaan enemmän kuin pussillista kultaa. – –

Kun pyhät kokoontuvat kaikkialta, ovat muukalaisia kaikille ja alttiita niiden harhaan johdettaviksi, jotka ovat odottamassa pettääkseen, [Apuyhdistyksen] tulee ripeästi huolehtia [heistä] ja tutustuttaa heidät järjestöön, joka kehittää ja kohottaa sekä ennen kaikkea vahvistaa heitä evankeliumin uskossa ja niin tehdessään voi merkittävällä tavalla auttaa monien pelastamisessa.

Tarvittaisiin monta nidettä, joissa määritellään ne velvollisuudet, etuoikeudet ja vastuut, jotka sisältyvät tämän järjestön vastuualueeseen. – – Tehkää tätä työtä (piispanne johdolla) tyynesti, harkiten, tarmokkaasti, yhtenäisesti ja rukoillen, niin Jumala kruunaa pyrkimyksenne menestyksellä.”4

Viitteet

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 471.

  2. Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2017, s. 3.

  3. Joseph Smith, lainattuna julkaisussa Sarah M. Kimball, ”Auto-biography”, Woman’s Exponent, 1. syyskuuta 1883, s. 51.

  4. ”Female Relief Society”, Deseret News, 22. huhtikuuta 1868, s. 81.

Kuva
Nauvoon temppeli

Nauvoon temppeli, George D. Durrant

Tulosta