Oppi ja liitot 2021
25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125: ”Rakennatte huoneen minun nimelleni”


”25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125: ’Rakennatte huoneen minun nimelleni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”25.–31. lokakuuta. Oppi ja liitot 124–125”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Nauvoo

Kaunis Nauvoo, Larry Winborg

25.–31. lokakuuta

Oppi ja liitot 124–125

”Rakennatte huoneen minun nimelleni”

Mitä asioita lasten on tarpeen oppia luvuista OL 124–125? Pohdi tätä kysymystä, kun opiskelet tällä viikolla.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Laita näkyville kuva lähimmästä temppelistä. Kysy lapsilta, mitä he tietävät temppeleistä. Anna heidän kertoa ajatuksiaan siitä, että he menevät jonakin päivänä temppeliin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 124:15, 20

Jeesus on onnellinen, kun yritän tehdä hyvää.

Ilmoituksessa, joka on tallennettuna lukuun OL 124, Herra ilmaisi hyväksyntänsä Hyrum Smithille ja George Millerille, koska he pyrkivät seuraamaan Häntä. Kuinka autat lapsia huomaamaan, että Herra on mielissään, kun he yrittävät tehdä hyvää?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään asioita, joita he voivat tehdä ja jotka ovat hyviä. Anna heille ideoita näyttämällä kuvia (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja tai kirkon lehdet). Pyydä lapsia osoittamaan näitä hyviä asioita. Lue lapsille OL 124:15 ja pyydä heitä kuuntelemaan, miltä Herrasta tuntui, kun Hyrum Smith päätti tehdä hyvää. Miltä Jeesuksesta tuntuu, kun me pyrimme tekemään hyviä asioita?

  • Anna lapsille paperisydämiä ja pyydä heitä piirtämään kuvia siitä, kun he tekevät hyviä asioita. Pyydä heitä kertomaan luokalle, mitä he piirsivät. Miltä meistä tuntuu, kun teemme jotakin hyvää? Todista, että Jeesus on onnellinen, kun me pyrimme tekemään oikein.

  • Laulakaa jokin laulu, joka kertoo siitä, mitä Jeesus haluaa meidän tekevän, kuten ”Auringonsäteeksi Jeesus loi minut” (Lasten laulukirja, s. 38–39).

OL 124:28–29, 39

Jeesus käskee kansaansa rakentamaan temppeleitä.

Temppelit ovat aina olleet osa taivaallisen Isän suunnitelmaa Hänen lapsilleen. Tämän ymmärtäminen auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan suurempaa kunnioitusta temppeliä kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia ymmärtämään, että kun pyhät löysivät uuden kodin Nauvoosta, Herra käski heitä rakentamaan temppelin (ks. ”Luku 49: Pyhät Nauvoossa”, Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 183–184, tai vastaava video sivustolla churchofjesuschrist.org). Kehota lapsia olemaan rakentavinaan temppeliä.

  • Lue lasten kanssa tämä lause: ”Minun pyhässä huoneessani, joka kansaani aina käsketään rakentamaan minun pyhälle nimelleni” (OL 124:39). Anna lasten näyttää kuvaa muinaisesta temppelistä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 52, tai tämän viikon toimintasivu) ja kuvaa temppelistä teidän alueellanne. Selitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat aina käskeneet kansaansa rakentamaan temppeleitä – muinaisina aikoina ja meidän aikanamme. Lue jakeista OL 124:28–29 sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat lapsia ymmärtämään, miksi Herra haluaa meidän rakentavan temppeleitä.

  • Kehota lapsia askartelemaan tämän viikon toimintasivu, jotta heidän on helpompi ymmärtää, että me olemme Jumalan kansaa ja että Jumalan kansaa on aina käsketty rakentamaan temppeleitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 124:12–21

Herra on mielissään, kun olen uskollinen.

Luvussa OL 124 Herra kiitti useita pyhiä heidän uskollisuudestaan. Hänen sanansa voivat auttaa lapsia huomaamaan ominaisuuksia, joita heidän tulee omaksua.

Mahdollisia toimintoja

  • Valitse muutamia hyviä ominaisuuksia, joita mainitaan jakeissa OL 124:12–21, ja kirjoita ne tauluun Vapahtajan kuvan ympärille. Pyydä lapsia etsimään näitä sanoja jakeista 12–21. Auta heitä ymmärtämään sanoja, jotka eivät kenties ole heille tuttuja. Mitä Herra näiden jakeiden mukaan ajattelee ihmisistä, jotka omaksuvat näitä ominaisuuksia?

  • Kirjoita tauluun sana vilpittömyys. Kehota lapsia ottamaan selville, mitä Herra on sanonut vilpittömyydestä jakeissa OL 124:15, 20. Jotta voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä on vilpittömyys eli nuhteettomuus, lue tämä lausunto: ”Nuhteettomuus tarkoittaa sitä, että ajattelee ja tekee koko ajan sitä, mikä on oikein, riippumatta seurauksista” (Nuorten voimaksi, s. 19). Voisit myös kertoa esimerkkejä nuhteettomuutta osoittavasta lapsesta oman kokemuksesi pohjalta tai Ystävä- tai Liahona-lehdestä. Anna lapsille haaste asettaa tavoitteeksi toimia tulevalla viikolla entistä nuhteettomammin.

OL 124:28–30, 38–41

Jeesus käskee kansaansa rakentamaan temppeleitä.

Opettamasi lapset ovat pian kyllin vanhoja menemään temppeliin ja osallistumaan temppelitoimituksiin. Mitä voit tehdä auttaaksesi heitä valmistautumaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Peitä temppeliä esittävä kuva tai piirros. Kehota lapsia lukemaan OL 124:38–41, josta he saavat vihjeitä siihen, mitä kuvassa on. Anna lasten ottaa kuva näkyviin, ja keskustelkaa siitä, mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, miksi Herra haluaa meidän rakentavan temppeleitä.

  • Kehota lapsia lukemaan OL 124:28–30 ja panemaan merkille syitä, joita Herra esitti Joseph Smithille Nauvoon temppelin rakentamiseen. Kerro ajatuksiasi temppelistä ja mahdollisia kokemuksia, joita sinulla on ehkä ollut tehdessäsi kasteita kuolleiden puolesta. Auta lapsia selvittämään, kuinka kauan kestää, ennen kuin he ovat kyllin vanhoja menemään temppeliin kasteille kuolleiden puolesta.

  • Jos sinulla on temppelisuositus, näytä sitä lapsille, tai pyydä jotakuta seurakunnan nuorta näyttämään lapsille suosituksensa. Kerro lapsille, miksi temppelisuositus on tärkeä ja mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme sellaisen. Kannusta heitä aloittamaan valmistautuminen nyt, jotta he saavat oman suosituksensa.

    Kuva
    Joseph Smith ja miehiä rakentamassa Nauvoon temppeliä

    Joseph Smith Nauvoon temppelin luona, Gary E. Smith

OL 124:91–92

Patriarkallinen siunaus voi antaa minulle innoitettua johdatusta.

Jos olet saanut patriarkallisen siunauksen, käy se läpi ennen kuin opetat lapsille näistä siunauksista. Miksi olet kiitollinen omasta patriarkallisesta siunauksestasi? Kuinka aiot innoittaa lapsia valmistautumaan saamaan oman siunauksen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota yhtä lasta lukemaan OL 124:91–92 ja kehota muita luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä Herra kutsui Hyrum Smithiä tekemään. Mitä lapset tietävät patriarkallisista siunauksista? Jos olet saanut patriarkallisen siunauksen, näytä lapsille, miltä se näyttää. (Muista, että patriarkallisen siunauksesi täsmällinen sisältö on pyhä.) Selitä, että patriarkallinen siunaus on erityinen siunaus, jonka me saamme patriarkalta. Tämä siunaus voi auttaa meitä oppimaan lisää itsestämme ja siitä, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän.

  • Voisit kutsua jonkun opettamasi lapsen vanhemman tai sisaruksen kertomaan luokalle, miksi hän on kiitollinen patriarkallisesta siunauksestaan. Pyydä häntä kertomaan, kuinka hän päätti haluavansa saada oman siunauksen. Lausu todistuksesi patriarkallisista siunauksista.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan jollekulle perheenjäsenelle yksi asia, jonka he ovat oppineet temppeleistä ja siitä, miksi he haluavat jonakin päivänä mennä temppeliin.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset pystyvät tunnistamaan Hengen vaikutuksen. Opeta lapsille, että ne rauhan, rakkauden ja lämmön tuntemukset, joita heillä on, kun he puhuvat tai laulavat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, tulevat Pyhältä Hengeltä. Nämä tuntemukset voivat vahvistaa heidän todistustaan.

Tulosta