Oppi ja liitot 2021
4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”


”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ’Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Joseph Smith saarnaa

4.–10. lokakuuta

Oppi ja liitot 111–114

”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”

Sisar Cheryl A. Esplin, aiempi neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on opettanut, että meidän tulee ”[auttaa] lapsiamme saamaan [oppi] sydämeensä siten, että – – se heijastuu heidän asenteisiinsa ja käyttäytymiseensä koko heidän elämänsä ajan” (”Opettakaa lapsia ymmärtämään”, Liahona, toukokuu 2012, s. 10).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan tuomalla oppitunnille muutamia esineitä, jotka liittyvät johonkin edellisen oppiaiheen asiaan. Anna heidän kertoa, mistä kukin esine muistuttaa heitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 111:2, 10–11

Se, mikä on Jumalasta, voi olla minulle aarre.

Kun lapset ajattelevat sanaa aarre, he saattavat kuvitella mielessään erilaisia asioita kuin ne aarteet, joihin viitataan jakeissa OL 111:2, 10. Kuinka voit auttaa heitä oppimaan arvostamaan sitä, mikä on Herran?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia piirtämään, mitä heille tulee mieleen, kun he kuulevat sanan aarre. Vertaa asioita, joita maailma pitää aarteina, asioihin, joita Herra arvostaa (ks. OL 111:2, 10–11), kuten Hänen kansaansa, viisautta ja vanhurskautta sekä hyvien valintojen tekemistä.

  • Auta lapsia värittämään ja leikkaamaan irti tämän viikon toimintasivun kuvat. Mitä opimme Jeesuksesta sen pohjalta, mitä asioita Hän arvostaa? Kuinka voimme olla enemmän Hänen kaltaisiaan?

OL 112:10

Herra johdattaa minua kädestä ja vastaa rukouksiini.

OL 112:10 voi auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan uskoa siihen, että Jeesus Kristus johdattaa ja opastaa heitä koko heidän elämänsä ajan.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia ajattelemaan tilanteita, jolloin on tärkeää pitää kädestä perheenjäsentä, kuten kun ylittää katua tai lohduttaa jotakuta. Heistä voisi olla hauskaa näytellä joitakin kertomiaan esimerkkejä. Lue OL 112:10. Miksi haluamme, että Herra johdattaa meitä kädestä?

  • Peitä yhden lapsen silmät ja pyydä häntä kävelemään huoneen poikki toisen lapsen johdattaessa häntä kädestä. Kerro jokin kokemus, jolloin olet tuntenut Herran johdattavan sinua kädestä.

    Kuva
    Jeesus sekä poika ja tämän äiti

    Nouse ja kävele, Simon Dewey

OL 112:11

Jeesus haluaa minun rakastavan jokaista.

Auta lapsia tietämään, että Vapahtaja haluaa meidän rakastavan kaikkia – niitäkin, jotka kenties eivät kohtele meitä ystävällisesti.

Mahdollisia toimintoja

  • Kun luet kertomuksen ”Luku 41: Vaikeuksia Kirtlandissa” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 158–160), pyydä lapsia muodostamaan käsillään sydän, kun he kuulevat jonkun tekevän jotakin hyvää. Auta heitä ymmärtämään, että Herra haluaa meidän rakastavan kaikkia – myös niitä, jotka saattavat tehdä vääriä valintoja.

  • Piirrä tauluun surulliset kasvot ja kysy lapsilta, kuinka voimme osoittaa rakkautta muita kohtaan, jotka ovat onnettomia (ks. OL 112:11). Kun lapset kertovat ajatuksiaan, vaihda surullisten kasvojen ilme iloiseksi. Lausu todistuksesi voimasta, jota tulee muiden rakastamisesta. Laulakaa yhdessä jokin rakkaudesta kertova laulu, kuten ”Jokaista tulee rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 39).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 112:10

Voin olla nöyrä ja tavoitella Jumalan johdatusta.

Taivaallinen Isä haluaa meidän olevan nöyriä, jotta Hän voi johdattaa meitä. Auta lapsia ymmärtämään, kuinka he voivat osoittaa nöyryyttä Jumalan edessä muun muassa rukoilemalla Häntä ja ottamalla vastaan Hänen neuvojaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, mitä tarkoittaa se, että on nöyrä. (He voisivat tarvittaessa lukea hakusana-artikkelin ”Nöyryys” kirjasesta Lujana uskossa [s. 100].) Auta heitä ajattelemaan nöyryyteen liittyviä sanoja ja ilmauksia. Kehota heitä lukemaan OL 112:10 ja korvaamaan jakeen sana ”nöyrä” jollakin näistä sanoista tai ilmauksista. Miksi taivaallinen Isä haluaa meidän olevan nöyriä? Lapset voivat oppia lisää lukemalla muita pyhien kirjoitusten kohtia, jotka on lueteltu Pyhien kirjoitusten oppaan kohdassa ”Nöyryys” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

  • Kirjoita tauluun jakeen OL 112:10 sanat ja pyydä lapsia lukemaan ne ääneen. Kehota yhtä lasta alleviivaamaan tästä jakeesta nöyrille luvatut siunaukset. Kannusta lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat nöyrästi pyytäneet Herralta apua ja saaneet Häneltä johdatusta, kuten silloin kun heidän rukouksiinsa on vastattu.

OL 112:11

Jeesus haluaa minun rakastavan jokaista.

Jeesus Kristus oli täydellinen esimerkki jokaisen rakastamisesta – niidenkin, jotka kohtelivat Häntä väärin. Joseph Smithin oli kestettävä vainoa myös niiden taholta, jotka olivat olleet hänen ystäviään. Auta lapsia oppimaan, että me voimme rakastaa muita aivan kuten Vapahtaja ja Joseph Smith rakastivat.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan vuorotellen ”Luku 41: Vaikeuksia Kirtlandissa” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 158–160). Kuka kertomuksessa pahensi ongelmia Kirtlandissa? Kuka yritti parantaa tilannetta? Kehota lapsia lukemaan OL 112:11 ja puhumaan siitä, miksi on tärkeää rakastaa jokaista.

  • Miksi on tärkeää rakastaa ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin me? Miksihän taivaallinen Isä on antanut meille eroavuuksia? Kuinka meillä voi olla ”runsaasti rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan” – niitäkin, jotka ovat erilaisia kuin me? Laula lasten kanssa jokin muiden rakastamisesta kertova laulu, kuten ”Sun kanssas jään mä leikkimään” (Lasten laulukirja, s. 78–79).

  • Auta lapsia ajattelemaan esimerkkejä siitä, kun Vapahtaja rakasti niitä, jotka kohtelivat Häntä väärin (ks. esim. Luuk. 23:34).

OL 112:12–15, 26

Ne, jotka kokevat todellisen kääntymyksen, tulevat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen.

Kääntymyksen kokeminen Jeesukseen Kristukseen on elinikäistä toimintaa, ja siihen sisältyy muutakin kuin vain sitä, että väittää tuntevansa Hänen nimensä (ks. OL 112:26). Auta lapsia ymmärtämään paremmin, mitä tarkoittaa se, että todella tuntee Vapahtajan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että vuonna 1837 jotkut apostoleista olivat kääntyneet profeetta Joseph Smithiä vastaan. Miksi on tärkeää seurata profeettaa? (Ks. jae 15.) Auta lapsia laatimaan luettelo asioista, joita Herra käski Thomas B. Marshia, kahdentoista apostolin koorumin presidenttiä, tekemään (ks. OL 112:12–15). Keskustelkaa luettelon avulla siitä, kuinka voimme kokea entistä täydemmän kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen.

  • Kysy lapsilta, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että väittää tuntevansa Jeesuksen Kristuksen mutta ei todella tunne Häntä (ks. OL 112:26). Mitä jakeessa 14 opetetaan meille siitä, mitä voimme tehdä tunteaksemme Hänet paremmin? Auta lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että ”ottaa ristinsä” (ks. PKO JSR Matt. 16:25–26) tai ”ruokkii Hänen lampaitaan”.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia esittämään lyhyesti, mitä he ovat tänään oppineet luokassa. Auta heitä kirjoittamaan muistilappu tai piirtämään kuva, joka muistuttaa heitä siitä, mitä he ovat oppineet, niin että he voivat kertoa siitä perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset ovat uteliaita ja oppivat monin tavoin. Lapsista on hauskaa oppia uusien ja vaihtelevien kokemusten kautta. Käytä toimintoja, jotka auttavat heitä liikkumaan, käyttämään kaikkia aistejaan, tutkimaan ja kokeilemaan uutta. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)

Tulosta