Läran och förbunden 2021
4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114: Jag ska ”ordna allt till ert bästa”


”4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114: Jag ska ’ordna allt till ert bästa’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Joseph Smith predikar

4–10 oktober

Läran och förbunden 111–114

Jag ska ”ordna allt till ert bästa”

Ha en bön i hjärtat och be om den helige Andens vägledning medan du läser Läran och förbunden 111–114. Skriv ner de intryck du får. Fundera sedan på hur du kan handla efter dessa maningar.

Skriv ner dina intryck

Har du någon gång haft en andlig upplevelse som fick dig att känna dig trygg och säker i din tro – men sedan prövades din tro av livets motgångar och du fick kämpa för att få tillbaka friden du kände förut? Något liknande hände de heliga i Kirtland. Mindre än ett år efter de andliga utgjutelserna i samband med invigningen av templet i Kirtland uppstod det problem. En ekonomisk kris, oenighet i de tolvs kvorum och andra prövningar fick några att vackla i sin tro.

Vi kan inte undvika prövningar, så hur kan vi hindra dem från att hota vår tro och vårt vittnesbörd? Kanske en del av svaret finns i Herrens råd i Läran och förbunden 112, en uppenbarelse som gavs medan motgångarna i Kirtland ökade. Herren sa: ”Rena era hjärtan inför mig” (v. 28), ”gör inte uppror” (v. 15), ”fäst … bältet om dina höfter för detta verk” (v. 7) samt ”var ödmjuk” (v. 10). När vi följer detta råd kommer Herren att ”leda [oss] vid handen” genom motgångar fram till helande och frid (se v. 10, 13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 111

Herren kan ”ordna allt till [mitt] bästa”.

År 1836 hade kyrkan dragit på sig stora skulder i utförandet av Herrens verk. Då Joseph Smith och andra oroade sig över dessa skulder och funderade på sätt att betala tillbaka dem reste de till Salem i Massachusetts, kanske för att det ryktades om övergivna pengar i ett hus där (se överskriften till Läran och förbunden 111). Efter att de hade kommit fram till Salem förkunnade Herren: ”Det finns mer än en skatt för er i denna stad” (v. 10) – skatter som inkluderade människor som han ”i rätt tid och till nytta för Sion [skulle] insamla” (v. 2; se även 2 Mos. 19:5). Även om de inte hittade några pengar i Salem, var de nyomvända som kom av missionsarbetet där en tid senare uppfyllelsen av Herrens löfte.

När du läser kapitel 111, tänk på saker som du oroar dig för. Begrunda hur Herrens ord till Joseph kan tillämpas på dig. Hur har Herren hjälpt dig att hitta oväntade ”skatter” (v.10)? Tänk på vad han har gjort för att ”ordna allt till [ditt] bästa” (v. 11). Vad lär dig orden ”så snart ni kan ta emot det” om vår himmelske Fader?

Se även Matt. 6:19–21, 33; ”More Treasures Than One”, Revelations in Context, s. 229–234.

Läran och förbunden 112:3–15

Herren leder dem som ödmjukt söker hans vilja.

Enigheten i de tolvs kvorum försvagades under sommaren 1837. Det förekom meningsskiljaktigheter om ansvar och vissa medlemmar kritiserade öppet profeten Joseph Smith. Thomas B. Marsh som då var president i de tolv apostlarnas kvorum var bekymrad och han kom från Missouri till Ohio för att be profeten om råd. Broder Marsh fick ta emot det genom uppenbarelsen i kapitel 112. Hur kan Herrens råd ha hjälpt honom och hans kvorum? Hur kan du använda dig av det i dina ansträngningar att övervinna stridigheter och bitterhet?

Du kanske vill begrunda vers 10 i synnerhet. Vad betyder det att Herren ska ”leda dig vid handen”? Varför krävs det ödmjukhet för den här typen av vägledning?

Se även Ulisses Soares, ”Var saktmodig och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, nov. 2013, s. 9–11; ”The Faith and Fall of Thomas Marsh”, Revelations in Context, s. 54–60.

Bild
två personer som ber

Om vi är ödmjuka vägleder Herren oss och besvarar våra böner.

Läran och förbunden 113

Joseph Smith var ”en tjänare i Kristi hand”.

Jesaja talade om en av Isais ättlingar som ett ”skott” och en ”rot” (Jes. 11:1, 10). I kapitel 113 förklarar Herren att denne ättling, en Kristi tjänare, skulle bidra till att samla in Herrens folk i de sista dagarna (se L&F 113:4, 6) – en profetia som beskriver profeten Joseph Smith mycket väl. Hur kan den här och andra sanningar i kapitel 113 ha uppmuntrat de heliga under tumultet de upplevde i Kirtland? Vad hittar du i den här uppenbarelsen som motiverar dig till att delta i Herrens arbete i dag?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Isai”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org; 2 Ne. 21:10–12; Joseph Smith – Historien 1:40.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 111:2, 9–11.De här verserna kan uppmuntra till ett samtal om vad er familj värdesätter som eviga ”skatter”. Ni skulle kunna göra en skattjakt genom att gömma föremål som representerar saker som Herren värderar eller värdesätter runt om i huset. När familjen hittar vart och ett av föremålen kan ni diskutera vad ni kan göra för att visa att ni värdesätter det.

Läran och förbunden 112:10.Äldste Ulisses Soares beskrev ödmjuka personer så här: ”De ödmjuka är läraktiga, de inser hur beroende de är av Gud och önskar underkasta sig hans vilja. De ödmjuka är saktmodiga och har förmågan att påverka andra att göra likadant” (”Var saktmodig och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, nov. 2013, s. 10). Fundera över sätt att hjälpa er familj förstå vad det innebär att vara ödmjuk. Ni kan sjunga en sång om ödmjukhet, till exempel ”Är du ödmjuk i din svaghet” (Psalmer, nr 76) under tiden som en person i familjen tar de andra ”vid handen” och leder dem runt i ert hem. Eller dela med er av erfarenheter då Herren har lett medlemmar i er familj ”vid handen” och ”besvara[t] [deras] böner”.

Läran och förbunden 112:11–14, 26.Vad är skillnaden mellan att veta vad någon heter och att känna dem? Vad lär vi oss i vers 11–14 om vad det betyder att känna Herren?

Läran och förbunden 112:15.Vad innebär det att ”göra uppror” mot profeten? Vad hittar vi i den här versen som får oss att vilja stödja profeten?

Läran och förbunden 113:7–8.Vad lär vi oss av vers 8 om dem som ska hjälpa till att ”bringa Sion tillbaka och återlösa Israel”?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Är du ödmjuk i din svaghet”, Psalmer, nr 76.

Förbättra vår undervisning

Lev efter ditt vittnesbörd. ”’Ni lär ut det ni är’, lärde äldste Neal A. Maxwell. ’Era egenskaper blir mer ihågkomna … än en viss sanning i en viss lektion’” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 13).

Bild
Thomas B. Marsh och Joseph Smith

Thomas B. Marsh skriver ner den uppenbarelse han mottog genom Joseph Smith. Var ödmjuk, av Julie Rogers.

Skriv ut