Lære og Pagter 2021
8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: »Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«


»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: ›Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith i Nauvoo, 1840, af Theodore Gorka

8.-14. november

Lære og Pagter 129-132

»Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«

Afsnit 129-132 underviser om mange værdifulde principper, hvoraf kun få af dem af fremhæves i denne oversigt. Hvilke andre sandheder finder du?

Nedskriv dine indtryk

Brigham Young sagde engang om Joseph Smith: »Han kunne gøre det himmelske forståeligt« (i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 494). Dette virker særligt sandt om profetens undervisning i Nauvoo i 1840’erne, hvoraf noget af det er optegnet i Lære og Pagter 129-132. Hvordan er Frelseren? »Han er et menneske, som vi«. Hvordan er himlen? »Den samme sociale omgang, som findes blandt os her, skal findes blandt os der« (L&P 130:1-2), og vores kæreste familieforhold i denne verden, hvis de er beseglede med rette myndighed, »skal have fuld kraft« i den næste verden (L&P 132:19). Sandheder som disse kan få himlen til at føles mindre fjern – storslået, men dog opnåelig.

Men nogle gange kan Gud bede os om at gøre noget, der er så ubekvemt, at det virker uopnåeligt. For mange af de første hellige var flerkoneri en sådan befaling. Befalingen om at gifte sig med flere koner var en alvorlig trosprøve for Joseph Smith, hans kone Emma og næsten alle andre, der modtog det. For at klare sig igennem denne prøvelse havde de brug for mere end bare gode følelser for det gengivne evangelium. De havde brug for tro på Gud, der stak meget dybere end nogen personlige ønsker eller fordomme. Befalingen er i dag ikke længere gældende, men det er det trofaste eksempel sat af dem, der efterlevede det, stadig. Og det eksempel inspirerer os, når vi bliver bedt om at yde vores egne »ofre i forbindelse med at være lydig« (L&P 132:50).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 130-131

Joseph Smith åbenbarede sandheder om Guddommen og »den kommende verden«.

Du vil måske lægge mærke til, at afsnit 130-131 er en smule anderledes end andre afsnit i Lære og Pagter. Det er, fordi afsnit 130-131 er baseret på noter, som William Clayton, en af Joseph Smiths sekretærer, skrev over ting, han hørte profeten undervise i. Som resultat heraf er disse afsnit mere ligesom samlinger af sandheder, end det er sammenhængende, dikterede åbenbaringer. Dog er der nogle fælles temaer blandt mange af disse sandheder. For eksempel kan du læse afsnit 130-131 med spørgsmål som disse i tankerne: Hvad lærer jeg om Gud? Hvad lærer jeg om livet efter jordelivet? Hvordan påvirker denne viden mit liv?

Se også »Our Hearts Rejoiced to Hear Him Speak«, Revelations in Context, s. 277-280.

Lære og Pagter 131:1-4; 132:7, 13-25

Vor himmelske Fader gør det muligt for familier at være evige.

En af de mest fortrøstningsfulde sandheder åbenbaret gennem profeten Joseph Smith er, at ægteskab og familieforhold kan være evige. Gennem Joseph Smith har Herren gengivet de nødvendige ordinancer og myndighed til at forevige disse forhold (se L&P 132:7, 18-19). Tænk på de familieforhold, du har eller håber at få i fremtiden, når du læser Lære og Pagter 131:1-4; 132:7, 13-15. Hvordan påvirker disse vers dine tanker om disse forhold?

Nogle gange er princippet om evige familier dog ikke så trøstende – det kan bringe angst og selv tristhed, når vores nuværende familiesituation ikke passer på det celestiale ideal. Da præsident Henry B. Eyring var bekymret over en lignende situation i sin egen familie, modtog han dette vise råd fra et medlem af De Tolv Apostles Kvorum: »Du skal bare leve værdigt til det celestiale rige, så bliver familiearrangementerne mere vidunderlige, end du kan forestille dig« (i »Et hjem, hvor Herrens Ånd er«, Liahona, maj 2019, s. 25). Hvordan kan efterlevelse af dette råd hjælpe dig i din nuværende familiesituation?

Se også Kristen M. Oaks, »To the Singles of the Church« (CES-foredrag for unge voksne, 11. sep. 2011), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
en mand og en kvinde udenfor templet i Accra i Ghana

Familieforhold kan blive evige gennem tempelordinancer.

Lære og Pagter 132:1-2, 29-40

Flerkoneri er kun acceptabelt for Gud, når han befaler det.

Alle, der har læst Det Gamle Testamente, har nok undret sig over, at Abraham, Isak, Jakob, Moses og mange andre havde flere koner. Bedrev disse gode mænd ægteskabsbrud? Eller godkendte Gud deres handlinger? Se efter svar i Lære og Pagter 132:1-2, 29-40.

Ægteskab mellem én mand og én kvinde er Guds standard for ægteskab (se afsnitsindledning til Officiel erklæring 1; se også Jakob 2:27, 30). Der har dog været perioder i historien, hvor Gud har befalet sine børn at praktisere flerkoneri.

Den genoprettede kirkes første år var en af disse perioder. Efter at have modtaget denne befaling praktiserede Joseph Smith og andre sidste dages hellige flerkoneri. Hvis du gerne vil vide mere om flerkoneri blandt de første sidste dages hellige, se »Mercy Thompson and the Revelation on Marriage« (Revelations in Context, s. 281-293); Saints, 1:290-292, 432-435, 482-492, 502-504; »Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints« (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org); »Why Was It Necessary for Joseph Smith and Others to Practice Polygamy?« (video, ChurchofJesusChrist.org).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 130:2, 18-19; 132:13, 19.Hvordan kan du bruge disse vers til at hjælpe din familie til at prioritere ting, der varer evigt? Måske kan I pakke en kuffert eller rygsæk sammen med ting, der repræsenterer ting, der ifølge Lære og Pagter 130:2, 18-19; 132:19 er ting, vi kan tage med os i det næste i liv, såsom familiebilleder eller skrifter. Hvad lærer Lære og Pagter 132:13 os om verdens ting? Dette kunne føre til en samtale om at fokusere på ting, der har evig betydning.

Lære og Pagter 130:20-21.I kan synge en sang om taknemmelighed, såsom »Kastes du på bølgen om« (Salmer og sange, nr. 161), og lave en liste over velsignelser, din familie har modtaget ved at adlyde Guds love. Hvilke velsignelser håber vi på at modtage? Hvordan kan vi få de velsignelser?

Lære og Pagter 131:1-4; 132:15-19.Videoen »Marriage Is Sacred« (ChurchofJesusChrist.org) kan hjælpe din familie til at tale om sandhederne i disse vers. Hvad er Herrens følelser for ægteskab? Hvordan – uanset om vi er gift eller enlige – forbereder vi os på at have et evigt ægteskab?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Vores familie«, Børnenes sangbog, s. 98.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter evangeliske sandheder Nogle evangeliske sandheder står direkte; andre gange bliver de antydet gennem et eksempel eller en historie. Spørg dig selv, når du læser: »Hvilken evangelisk sandhed belæres der om i disse vers?

Billede
beseglingsværelse i templet i Paris i Frankrig

Et beseglingsværelse i templet i Paris i Frankrig.

Udskriv