Lære og Pagter 2021
8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: »Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«


»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: ›Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith i Nauvoo, 1840, af Theodore Gorka

8.-14. november

Lære og Pagter 129-132

»Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«

Ældste David A. Bednar har forklaret: »Undervisning består ikke alene af at tale og fortælle. At forkynde evangeliet på Herrens måde indbefatter at observere, lytte og skelne« (se »Bliv en Forkynd mit evangelium-missionær«, Liahona, okt. 2013, s. 50). Hvad lærer Ånden dig, når du observerer og lytter til de børn, du underviser?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vælg et emne fra afsnit 129-132, og lad børnene fortælle dig, hvad de allerede har lært om det emne. Hvad ved de fx om vor himmelske Fader eller Guddommen? Om evigt ægteskab? Om det celestiale rige?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 130:20-21; 132:5

Velsignelser kommer ved lydighed mod Gud.

Joseph Smith belærte om, at alle velsignelser fra Gud er baseret på at adlyde hans love. Hvordan kan du undervise i dette princip på en måde, børnene forstår?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene en enkel sammenligning, der viser, hvor vigtigt det er at følge instruktioner. Tal fx med dem om de trin, vi skal følge for at lave mad, spille et spil eller bygge noget. Hvad sker der, når vi ikke følger instruktionerne? (Du har måske en personlig oplevelse, du kan fortælle). Læs Lære og Pagter 130:21, og sammenlign disse instruktioner med de befalinger, vi må følge for at få velsignelser fra vor himmelske Fader.

  • Spørg dem, om de kan tænke på engang, hvor de adlød en af Guds befalinger. Hvad følte de? Syng en sang sammen om lydighed, fx »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69), og find velsignelserne ved lydighed, der er nævnt i sangen. Tal om nogle af de ting, Gud har befalet os at gøre. Hvordan velsigner Gud os, når vi holder disse befalinger?

Lære og Pagter 130:22

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus har et udødeligt fysisk legeme.

Når vi forstår, at Gud Faderen og Jesus Kristus har en krop ligesom vores, føler vi os tættere på dem, og vores forhold til dem styrkes.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af Jesus Kristus, og bed dem om at pege på hans øjne, mund og andre dele af hans krop. Lad dem derefter rejse sig og pege på de samme dele på deres egen krop. Læs dette i Lære og Pagter 130:22: »Faderen har et legeme af kød og knogler … Sønnen ligeså.« Bær vidnesbyrd om, at vores krop er lige som himmelske Faders og Jesu krop.

  • Syng en sang sammen om vores krop, fx »Hår, skulder, knæ og tå« (Børnenes sangbog, s. 129), og lad børnene lave bevægelser, der passer til ordene. Bed dem om at fortælle dig nogle ting, de kan gøre med deres krop. Giv udtryk for din taknemmelighed for den krop, Gud har givet dig. Hvordan kan vi vise, at vi er taknemmelige for denne særlige gave?

  • Lad børnene tegne vor himmelske Fader, Jesus Kristus og sig selv. Hjælp dem til at se, hvordan vores krop er ligesom vor himmelske Faders og Jesu krop.

Lære og Pagter 132:19

Vor himmelske Fader gør det muligt for familier at være sammen for evigt.

Gennem Herrens beseglingskraft og templets ordinancer kan vores familieforhold vare for evigt, hvis vi holder vores pagter.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på eksempler på ting, der ikke varer evigt: Mad der fordærver, blomster der visner osv. Vis et billede af din familie, og fortæl, hvad dine følelser for dem er. Bær vidnesbyrd om, at Herren gennem templets ordinancer har gjort det muligt, at familier kan vare for evigt.

  • Åbn Lære og Pagter på afsnit 132, og fortæl dem, at det er en åbenbaring til Joseph Smith om ægteskab og familier. Vis dem vers 19, og peg på ordene »i al evighed«, når du læser dem. Bed børnene om at læse disse ord sammen med dig.

  • Hjælp dem med at lave papirdukker, der repræsenterer deres familie (se denne uges aktivitetsside). Klip dem ud, og læg dem i en kuvert, eller sæt dem sammen med en papirklips for at repræsentere beseglingsmagten, der kan gøre vores familie evig.

    Billede
    en kvinde og en lille pige på templets grund

    Tempelordinancer gør det muligt for familier at være sammen for evigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 130:18-19

Min himmelske Fader ønsker, at jeg opnår kundskab og intelligens.

Mange ting, vi opnår i dette liv, følger ikke med os ind i det næste liv. Men vores »kundskab og intelligens« gør (L&P 130:19).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at dele noget med dig, de har lært om i skolen eller af deres forældre. Lad dem læse Lære og Pagter 130:18-19 for at finde ud af, hvad der vil ske med vores kundskab og intelligens i det næste liv.

  • Hvad lærer vers 19 os om, hvordan vi opnår kundskab og intelligens? Hvordan kan vi være flittige og lydige, mens stræber efter at lære? (Se mere om dette emne under »Uddannelse« i Til styrke for de unge, s. 9-10).

Lære og Pagter 130:20-21; 132:5, 21-23

Velsignelser kommer ved lydighed mod Gud.

Tænk over, hvordan Herren velsigner dig, når du adlyder hans love. Hvilke oplevelser kan du dele med børnene for at inspirere dem?

Mulige aktiviteter

  • Syng en sang sammen om lydighed, fx »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69), og bed børnene om at læse Lære og Pagter 130:20-21 og 132:5. Hjælp dem til at finde ord og forslag i skriften, der er ligesom dem i sangen. Hvordan får vi velsignelser fra Gud? Bed dem om at fortælle, hvordan de er blevet velsignet ved at adlyde Guds love.

  • Læs Lære og Pagter 132:21-23 sammen, og lad dem lave tegninger, der repræsenterer det, de lærer af disse vers. Motivér dem til at være kreative, og foreslå, at de tager de love eller befalinger med i deres tegninger, der hjælper os til at blive på den trange vej til evigt liv.

Lære og Pagter 131:1-4; 132:15, 19

Vor himmelske Fader gør det muligt for familier at være sammen for evigt.

Uanset vores familiesituation kan vi træffe valg nu, der forbereder os til at modtage velsignelserne ved en evig familie i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Bed nogle af børnene om at læse Lære og Pagter 131:1-4 og de andre om at læse 132:15. Hjælp dem til at opdage, hvad disse vers forklarer om ægteskab. Vælg nøgleudtryk fra 132:19 (fx »hvis en mand ægter en kvinde«, »evigtvarende pagt«, »beseglet«, »forbliver i min pagt«, »i al evighed« og »for evigt og altid«), og lad dem finde disse ord og udtryk i verset. Hvad lærer de os om ægteskab?

  • Syng »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98), eller gennemgå »Kapitel 54: En åbenbaring om ægteskab« (Historier fra Lære og Pagter, s. 198). Bed klassen om at lytte efter og være forberedt på at fortælle det, vi må gøre, så vores familie kan være evig. Bær vidnesbyrd om, at vi uanset vores nuværende familiesituation kan forberede os til at være en del af en evig familie.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Opfordr børnene til at fortælle deres familie, hvor meget de elsker dem og ønsker at være forenet som familie for evigt.

Gør undervisningen bedre

Vær opmærksom på familiesituationer. »I dag befinder børn sig i mange forskellige og komplekse familieformer … [Vi ] må række ud til [dem,] som føler sig alene, efterladt eller uden for hegnet« (Neil L. Andersen, »Den, der tager imod dette barn i mit navn, tager imod mig«, Liahona, maj 2016, s. 49, 52).

Udskriv