Lære og Pagter 2021
15.-21. november. Lære og Pagter 133-134: »Bered jer … til Brudgommens komme«


»15.-21. november. Lære og Pagter 133-134: ›Bered jer … til Brudgommens komme‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»15.-21. november. Lære og Pagter 133-134«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
De fem kloge jomfruer

Brudgommen kommer, af Elizabeth Gibbons

15.-21. november

Lære og Pagter 133-134

»Bered jer … til Brudgommens komme«

Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Evangeliets gengivelse begyndte med et ydmygt spørgsmål, der blev overvejet i et ydmygt hjem, og det kan fortsætte i vores hjem« (»Et hjem, hvor Herrens Ånd er«, Liahona, maj 2019, s. 25).

Nedskriv dine indtryk

Da Kirken var knap 19 måneder gammel, lagde Joseph Smith og andre kirkeledere en ambitiøs plan om at samle Herrens sidste dages åbenbaringer i en bog og trykke 10.000 eksemplarer – dobbelt så mange som første oplag af Mormons Bog. Desværre forpurrede høje priser disse planer, og pøblen angreb Kirkens trykkeri, mens den var ved at blive trykt. De spredte de ubundne sider, og selvom modige hellige bevarede nogle af dem, så har intet kendt fuldstændigt eksemplar af Befalingernes Bog overlevet.

Hvad vi nu kender som afsnit 133 i Lære og Pagter var ment som tillæg til Befalingernes Bog, som et udråbstegn for enden af Herrens åbenbaringer, der var udgivet. Det advarer om en kommende dommedag og genlyder det kald, som kan findes flere steder i nutidig åbenbaring: Undslip verdslighed, som symboliseret af Babylon; opbyg Zion; forbered jer til det andet komme; og del dette budskab med »hvert folkeslag og stamme og tungemål og folk« (v. 37). Selvom de oprindelige planer for Befalingernes Bog ikke blev fuldført, så er denne åbenbaring en påmindelse og et vidne om, at Herrens værk ikke kan forpurres, »for han skal blotte sin hellige arm … og alle jordens ender skal se frelsen fra deres Gud« (v. 3).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 133

Sandhederne i Lære og Pagter kan forberede mig til at udføre Herrens værk.

Bøger slutter sommetider med en konklusion, der gentager eller opsummerer bogens hovedpunkter. Afsnit 133 var oprindeligt ment som konklusionen på Befalingernes Bog, og det kan være nyttigt at læse dette afsnit med det i tankerne. Hvilke pointer lægger Herren vægt på omkring sit værk? Hvad underviser vers 57-62 dig om den rolle, Herren ønsker, du skal have i hans værk?

Lære og Pagter 133:1-19

Herren ønsker, at jeg forbereder mig på hans andet komme.

Både afsnit 1, Herrens forord til Lære og Pagter, og afsnit 133, det oprindelige tillæg til bogen, begynder med samme bøn fra Herren: »Lyt, o I min kirkes folk« (L&P 1:1; 133:1). Hvad betyder det at lytte? (Se Guide til skrifterne, »Lytte«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvilke opfordringer eller befalinger ønsker Herren, du skal lytte til i Lære og Pagter 133:1-19? Hvad bliver du tilskyndet til at gøre for bedre at forberede dig til hans komme? Hvordan vil du hjælpe dem omkring dig med at forberede sig?

Se også Matthæus 25:1-13; D. Todd Christofferson, »Forberedelse til Herrens tilbagekomst«, Liahona, maj 2019, s. 81-84.

Lære og Pagter 133:19-56

Det andet komme vil være glædeligt for de retfærdige.

Når du læser i Lære og Pagter 133:19-32 om begivenhederne, der vil ledsage Frelserens andet komme, kan du overveje, hvad beskrivelserne af disse begivenheder antyder for dig om Frelseren og hans værk. Hvilke mulige åndelige anvendelser kan du finde i disse beskrivelser?

Når du læser beskrivelsen af Frelserens tilbagevenden i vers 32-56, hvad får dig så til at se frem til denne store dag? Hvilke ord og udtryk beskriver Herrens kærlighed til sit folk? Overvej at nedskrive dine personlige oplevelser med din »Herres kærlige venlighed og alt, hvad han har skænket dem som følge af sin godhed« (v. 52).

Lære og Pagter 134

»Regeringer blev indstiftet af Gud til menneskets gavn.«

De første helliges forhold til regeringen var kompliceret. Da de hellige blev tvunget ud af Jackson County i Missouri i 1833, modtog de ingen støtte eller kompensation fra det offentlige, hverken på lokalt eller nationalt plan, på trods af deres anmodninger om hjælp. På samme tid var der folk udenfor Kirken, der fortolkede læren om Zion som at det betød, at de hellige afviste jordiske styreformers autoritet. Lære og Pagter 134 blev delvist skrevet for at tydeliggøre Kirkens holdning til styreformer.

Hvordan bør medlemmer af Kirken have det med styreformer? Når du studerer afsnit 134, så overvej at lave to lister: En liste med principper du har lært om styreformer og en anden med borgeres ansvar. Hvordan var disse ideer hjælpsomme for de første hellige? Hvordan kan de anvendes, der hvor du bor?

Se også trosartiklerne 1:11-12; Gospel Topics, »Religious Freedom«, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 133:4-14.Den åndelige modsætning til Zion er Babylon – en fordums by, der i skriften symboliserer uretfærdighed og åndelig fangenskab (se D. Todd Christofferson, »Kom til Zion«, Liahona, nov. 2008, s. 37; Guide til skrifterne, »Babel, Babylon«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Er der noget I skal gøre som familie for, i åndelig forstand, at »[drage] ud fra Babylon« (v. 5) og »[drage] … af sted til Zion«? (V. 9).

Lære og Pagter 133:20-33.Når I læser disse vers sammen, kan jeres familie tegne, hvordan I tror det andet komme vil være. I kan også spille eller synge en sang om det andet komme, såsom »Når Jesus atter kommer her« (Børnenes sangbog, s. 46-47), og tale om, hvad jeres familie kan gøre for at forberede jer til hans komme.

Lære og Pagter 133:37-39.Vil jeres familie synes om at læse disse vers »med høj røst«? (V. 38). Hvad tror I, at det betyder at dele evangeliet »med høj røst«? Hvilke sandheder kan vi dele?

Lære og Pagter 134:1-2.For at hjælpe din familie til at forstå vigtigheden af styret kan I tale om spørgsmål som disse: Hvordan er vores familie velsignet ved at have regler? Hvordan bliver vores land velsignet, fordi vi har love? I kan også lave eller farve et billede af jeres lands flag, eller lære den 11. og 12. trosartikel udenad.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Kommer, I Guds børn«, Salmer og sange, nr. 20.

Gør dit personlige studium bedre

Undervis om tydelige og enkle læresætninger. Herren beskriver sit evangelium med ord som »ligefremhed« og »enkelhed« (L&P 133:57). Hvad giver disse ord udtryk for om undervisning i evangeliet for jeres familie?

Billede
Kristus i rød robe

Kristus i sin røde robe af Minerva Teichert

Udskriv