Leer en Verbonden 2021
8–14 november. Leer en Verbonden 129–132: ‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’


‘8–14 november. Leer en Verbonden 129–132: “Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘8–14 november. Leer en Verbonden 129–132’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
Joseph Smith predikt in Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840, Theodore Gorka

8–14 november

Leer en Verbonden 129–132

‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’

In de afdelingen 129–132 staan veel belangrijke beginselen, waarvan in dit materiaal slechts enkele worden behandeld. Welke andere beginselen vindt u zoal?

Schrijf uw ingevingen op

Brigham Young heeft eens over Joseph Smith gezegd: ‘Het geniale in het karakter van broeder Joseph Smith was dat hij het hemelse begrijpelijk kon maken.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith, 536.) Dit lijkt vooral te gelden voor de leringen van de profeet in de jaren 1840, waarvan sommige in Leer en Verbonden 129–132 zijn opgetekend. Hoe moet ik mij de Heiland voorstellen? ‘Hij [is] een mens zoals wij.’ Hoe moet ik mij de hemel voorstellen? ‘Dezelfde betrekkingen die hier onder ons bestaan, zullen ook daar onder ons bestaan’ (Leer en Verbonden 130:1–2), en onze dierbaarste familierelaties uit deze wereld zullen hierna, indien verzegeld met het juiste gezag, ‘volledig van kracht zijn’ (Leer en Verbonden 132:19). Leringen zoals deze kunnen ervoor zorgen dat de hemel minder ver weg lijkt: heerlijk en binnen bereik.

Maar soms vergt God iets van ons dat zo moeilijk is dat het onmogelijk lijkt. Voor veel heiligen in de begintijd van de kerk was het meervoudig huwelijk zo’n gebod. Het gebod om meerdere vrouwen te huwen, was een hevige geloofsbeproeving voor Joseph Smith, zijn vrouw, Emma, en bijna iedereen die het gebod ontving. Om deze beproeving te doorstaan, hadden ze iets sterkers nodig dan alleen een positief gevoel over het herstelde evangelie; ze hadden geloof in God nodig, een geloof dat sterker was dan hun persoonlijke verlangens en vooroordelen. Het gebod geldt niet meer, maar het geloof van hen die het naleefden, is nog steeds een goed voorbeeld voor ons. En dat voorbeeld inspireert ons als ons wordt gevraagd om onszelf ‘opofferingen […] in gehoorzaamheid’ te getroosten (Leer en verbonden 132:50).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 130–131

Joseph Smith openbaarde waarheid over de Godheid en de ‘toekomende wereld’.

U merkt misschien dat de afdelingen 130–131 wat anders geschreven zijn dan de andere afdelingen in de Leer en Verbonden. Dat komt doordat de afdelingen 130–131 op notities zijn gebaseerd die William Clayton, een van Joseph Smiths secretarissen, van zijn leringen had bijgehouden. Daardoor zijn deze afdelingen meer verzamelingen van leringen dan samenhangende, gedicteerde openbaringen. Toch lopen er rode draden door veel van deze leringen heen. U kunt bijvoorbeeld de afdelingen 130–131 lezen met vragen als de volgende in gedachten: Wat kom ik over God te weten? Wat kom ik over het hiernamaals te weten? Wat voor uitwerking heeft die kennis op mij?

Zie ook ‘Our Hearts Rejoiced to Hear Him Speak’, Revelations in Context, 277–280.

Leer en Verbonden 131:1–4; 132:7, 13–25

Onze hemelse Vader heeft het mogelijk gemaakt dat gezinsleden voor eeuwig bij elkaar kunnen zijn.

Een van de door middel van de profeet Joseph Smith herstelde leringen die heel veel troost biedt, is dat huwelijks- en gezinsbanden eeuwig kunnen zijn. De Heer herstelde door Joseph Smith de verordeningen en het gezag om deze banden eeuwig te maken (zie Leer en Verbonden 132:7, 18–19). Denk bij het lezen van Leer en Verbonden 131:1–4; 132:7, 13–15 aan de familiebanden die u hebt of in de toekomst hoopt te hebben. Hoe gaat u door deze verzen anders tegen die banden aankijken?

Maar soms geeft het beginsel van eeuwige gezinsbanden ons niet veel troost. Het kan onrust en zelfs verdriet met zich meebrengen als de huidige situatie in ons gezin niet aan het celestiale ideaal voldoet. Toen president Henry B. Eyring bezorgd was om zo’n situatie in zijn eigen familie, kreeg hij deze wijze raad van een lid van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Leef gewoon zo dat u het celestiale koninkrijk waardig bent, dan zal de regeling voor uw familie fijner zijn dan u zich kunt indenken.’ (‘Een gezin waar de Geest van de Heer woont’, Liahona, mei 2019, 25.) Wat kunt u er in uw huidige gezinssituatie aan hebben om die raad op te volgen?

Zie ook Kristen M. Oaks, ‘Aan de alleenstaanden in de kerk’ (CES-devotional voor jongvolwassenen, 11 september 2011), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
een man en een vrouw bij de Accratempel (Ghana)

Gezinsbanden kunnen door tempelverordeningen eeuwig worden.

Leer en Verbonden 132:1–2, 29–40

Het meervoudig huwelijk is voor God alleen aanvaardbaar als Hij het gebiedt.

Wie het Oude Testament heeft gelezen, heeft zich misschien afgevraagd waarom Abraham, Jakob, Mozes en anderen meerdere vrouwen hadden. Pleegden die goede mensen overspel? Of keurde God dit goed? Zoek de antwoorden in Leer en Verbonden 132:1–2, 29–40 op.

Het huwelijk tussen één man en één vrouw is Gods huwelijksnorm (zie het opschrift van Officiële Verklaring 1; zie ook Jakob 2:27, 30). Maar er zijn in de geschiedenis periodes geweest waarin God zijn kinderen heeft geboden om het meervoudig huwelijk te beoefenen.

De begintijd van de herstelde kerk was zo’n uitzondering. Toen Joseph dit gebod had ontvangen, beoefenden hij en andere heiligen der laatste dagen het meervoudig huwelijk. Als u meer over het meervoudig huwelijk onder de heiligen in de begintijd van de kerk wilt weten, zie dan ‘Mercy Thompson and the Revelation on Marriage’ (Revelations in Context, 281–293); Saints, 1:290–292, 432–435, 482–492, 502–504; ‘Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints’ (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org); ‘Why Was It Necessary for Joseph Smith and Others to Practice Polygamy?’ (video, ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 130:2, 18–19; 132:13, 19.Hoe kan uw gezin aan de hand van deze verzen prioriteiten stellen ten aanzien van eeuwigdurende zaken? Misschien kunt u samen een koffer of rugzak inpakken met dingen die voorstellen wat we volgens Leer en Verbonden 130:2, 18–19; 132:19 mee naar het hiernamaals kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld aan gezinsfoto’s of de Schriften. Wat staat er in Leer en Verbonden 132:13 over wereldse zaken? Dit kan tot een bespreking leiden over de vraag hoe we ons op dingen van eeuwige waarde kunnen concentreren.

Leer en Verbonden 130:20–21.U kunt een lied over dankbaarheid zingen, zoals ‘Tel uw zegeningen’, (Lofzangen, nr. 163), en een lijst maken van de zegeningen die uw gezin door gehoorzaamheid aan Gods wetten heeft ontvangen. Welke zegeningen hopen we te ontvangen? Hoe kunnen we die zegeningen ontvangen?

Leer en Verbonden 131:1–4; 132:15–19.U kunt deze verzen aan de hand van de video ‘Marriage Is Sacred’ (ChurchofJesusChrist.org) met uw gezin bespreken. Wat vindt de Heer van het huwelijk? Hoe bereiden we ons voor op een eeuwig huwelijk? (Of we nu gehuwd of ongehuwd zijn.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’, Kinderliedjes, p. 98.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar evangelieleringen. Evangelieleringen worden soms expliciet genoemd. Maar ze komen soms ook impliciet in een voorbeeld of verhaal aan de orde. Vraag u bij het lezen af: welk eeuwig beginsel wordt er in deze verzen behandeld?’

Afbeelding
verzegelkamer in de Parijstempel

Een verzegelkamer in de Parijstempel.

Afdrukken