Leer en Verbonden 2021
8–14 november. Leer en Verbonden 129–132: ‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’


‘8-14 november. Leer en Verbonden 129–132: “Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘8-14 november. Leer en Verbonden 129–132’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Joseph Smith predikt in Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840, Theodore Gorka

8–14 november

Leer en Verbonden 129–132

‘Wanneer wij enige zegening van God ontvangen, is het door gehoorzaamheid’

Ouderling David A. Bednar heeft uitgelegd: ‘Alleen praten en vertellen [is] geen onderwijs. In het evangelie onderwijzen naar het voorbeeld van de Heer omvat observeren, luisteren en onderscheiden.’ (‘Een Predik mijn evangelie-zendeling worden’, Liahona, oktober 2013, 50.) Wat leert u van de Geest als u de kinderen observeert en naar hen luistert?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Kies een onderwerp uit de afdelingen 129–132 en vraag de kinderen wat zij al over dat onderwerp weten. Wat weten ze bijvoorbeeld al over onze hemelse Vader of de Godheid? Over het eeuwig huwelijk? Over het celestiale koninkrijk?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 130:20–21; 132:5

Wij worden gezegend als we God gehoorzamen.

Joseph Smith heeft gezegd dat elke zegening van God op gehoorzaamheid aan zijn wetten is gebaseerd. Hoe kunt u dat beginsel aan de kinderen uitleggen zodat ze het begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Bespreek een eenvoudige vergelijking met de kinderen waaruit blijkt hoe belangrijk het is om instructies op te volgen. Bespreek bijvoorbeeld wat voor instructies we moeten volgen om voedsel te bereiden, een spel te spelen of iets te bouwen. Wat gebeurt er als we de instructies niet opvolgen? (Misschien kunt u iets uit eigen ervaring vertellen.) Lees Leer en Verbonden 130:21, en vergelijk deze instructies met de geboden die we moeten onderhouden om zegeningen van onze hemelse Vader te ontvangen.

  • Vraag de kinderen of zij zich een moment herinneren waarop zij een van Gods geboden gehoorzaamden. Hoe voelden zij zich toen? Zing samen een lied over gehoorzaamheid, zoals ‘Wees gehoorzaam aan de geboden’ (Kinderliedjes, p. 68–69), en zoek daarin zegeningen op die we ontvangen als we gehoorzaam zijn. Bespreek enkele dingen die God ons heeft geboden. Hoe zegent God ons als we die geboden onderhouden?

Leer en Verbonden 130:22

Onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben een onsterfelijk lichaam.

Als we begrijpen dat God de Vader en Jezus Christus net als wij een lichaam hebben, voelen we dat we dichter bij Hen zijn en wordt onze relatie met Hen sterker.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een plaat van Jezus Christus zien en vraag ze naar zijn ogen, mond en andere lichaamsdelen te wijzen. Laat ze dan opstaan en dezelfde lichaamsdelen van hun eigen lichaam aanwijzen. Lees in Leer en Verbonden 130:22: ‘De Vader heeft een lichaam van vlees en beenderen […]; de Zoon eveneens.’ Geef uw getuigenis dat ons lichaam op dat van onze hemelse Vader en Jezus lijkt.

  • Zing samen een lied over ons lichaam, zoals ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ (Kinderliedjes, p. 129). Laat de kinderen gebaren maken die bij de woorden passen. Laat de kinderen vertellen wat ze bijvoorbeeld met hun lichaam kunnen doen. Spreek uw dankbaarheid uit voor het lichaam dat u van God hebt ontvangen. Hoe kunnen we laten zien dat we dankbaar voor die bijzonder gave zijn?

  • Laat de kinderen een tekening van onze hemelse Vader, Jezus Christus en zichzelf maken. Zorg ervoor dat ze begrijpen dat ons lichaam op dat van onze hemelse Vader en Jezus lijkt.

Leer en Verbonden 132:19

Onze hemelse Vader heeft het mogelijk gemaakt dat gezinnen eeuwig bij elkaar kunnen zijn.

Als we onze verbonden naleven, kan ons gezin door de verzegelbevoegdheid van de Heer en de verordeningen van de tempel eeuwig zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen voorbeelden bedenken van dingen die niet eeuwig zijn, zoals voedsel dat bederft, bloemen die verwelken enzovoort. Laat een foto van uw gezin zien en vertel over uw gevoelens jegens uw gezinsleden. Geeft uw getuigenis dat de Heer het door de verordeningen van de tempel mogelijk heeft gemaakt dat gezinnen eeuwig zijn.

  • Sla Leer en Verbonden 132 op en vertel dat dit een openbaring aan Joseph Smith is over het huwelijk en het gezin. Laat vers 19 zien en wijs op de woorden ‘in alle eeuwigheid’. Laat de kinderen met u meelezen.

  • Maak met de kinderen papieren poppetjes die gezinsleden voorstellen (zie de doe-pagina van deze week). Knip ze uit en doe ze in een envelop of doe ze met een paperclip bij elkaar als symbool van de verzegelbevoegdheid waardoor ons gezin eeuwig kan zijn.

    Afbeelding
    vrouw met jong meisje bij de tempel

    Door de tempelverordeningen kunnen gezinsleden voor eeuwig bij elkaar zijn.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 130:18–19

Onze hemelse Vader wil dat ik kennis en intelligentie ontwikkel.

De meeste dingen die we in dit leven hebben, kunnen we niet naar het volgende leven meenemen. Maar onze ‘kennis en intelligentie’ wel (Leer en Verbonden 130:19).

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat ze zoal op school of van hun ouders leren. Laat ze Leer en Verbonden 130:18–19 lezen en opzoeken wat er in het volgende leven met onze kennis en intelligentie gebeurt.

  • Hoe ontwikkelen we volgens vers 19 kennis en intelligentie? Hoe kunnen we ijverig en gehoorzaam zijn als we ons best doen om te leren? (Zie ‘Opleiding’ in Voor de kracht van de jeugd [9–10] voor meer informatie over dit onderwerp.)

Leer en Verbonden 130:20–21; 132:5, 21–23

Wij worden gezegend als we God gehoorzamen.

Overweeg hoe de Heer u zegent als u zijn wetten naleeft. Over wat voor ervaringen kunt u vertellen om de kinderen te inspireren?

Mogelijke activiteiten

  • Zing een lied over gehoorzaamheid, zoals ‘Wees gehoorzaam aan de geboden’ (Kinderliedjes, p. 68–69) en laat de kinderen Leer en Verbonden 130:20–21 en 132:5 lezen. Laat ze woorden en beginselen opzoeken die met de woorden in het lied overeenkomen. Hoe ontvangen we zegeningen van God? Laat de kinderen vertellen hoe zij door gehoorzaamheid aan Gods wetten zijn gezegend.

  • Lees samen Leer en Verbonden 132:21–23, en laat de kinderen een tekening maken van wat ze uit die teksten leren. Moedig ze aan om creatief te zijn. Stel voor dat ze in hun tekening ook de wetten en geboden tekenen die ons helpen om op het smalle pad naar het eeuwige leven te blijven.

Leer en Verbonden 131:1–4; 132:15, 19

Onze hemelse Vader heeft het mogelijk gemaakt dat gezinnen eeuwig bij elkaar kunnen zijn.

Ongeacht onze huidige gezinssituatie kunnen we ons nu al voorbereiden om in de toekomst de zegeningen van een eeuwig gezin te ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat enkele kinderen Leer en Verbonden 131:1–4 lezen en de anderen Leer en Verbonden 132:15. Vraag ze wat we uit deze verzen over het huwelijk kunnen leren. Kies trefwoorden uit 132:19 (zoals ‘indien een man een vrouw huwt’, ‘eeuwigdurend verbond’, ‘verzegeld’, ‘indien u zich aan mijn verbond houdt’, ‘in alle eeuwigheid’) en laat de kinderen die woorden in het vers opzoeken. Wat leren we van die woorden over het huwelijk?

  • Zing ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’ (Kinderliedjes, p. 98) of bespreek ‘Hoofdstuk 55: Een openbaring over het huwelijk’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 198). Laat de kinderen opletten wat wij moeten doen zodat ons gezin eeuwig kan zijn, en dat vervolgens vertellen. Geef uw getuigenis dat we ons ongeacht onze huidige gezinssituatie op een eeuwig gezin kunnen voorbereiden.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om hun gezinsleden te vertellen hoeveel zij van hen houden en dat ze een eeuwig gezin willen zijn.

Ons onderwijs verbeteren

Houd rekening met bepaalde gezinssituaties. ‘Tegenwoordig bevinden kinderen zich in veel verschillende, gecompliceerde gezinssamenstellingen. […] [We] moeten aandacht schenken aan degenen die zich alleen, verlaten of buiten het hek voelen staan.’ (Neil L. Andersen, ‘Wie zo’n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij’, Liahona, mei 2016, 49, 52.)

Afdrukken